دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 22

معتمدآریا همسرش را تشویق کرد/ فرشباف: ناچار بودیم آن‌ها را از هم دور کنیم

فاطمه معتمدآریا: «مطبوعاتی‌ها بچه محل‌هایشان را دوست دارند. ما 30 سالی با هم در این سینما بوده‌ایم و به هم علاقه‌مندیم.»
کد خبر : 1988

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «بهمن» با حضور مرتضی فرشباف کارگردان، جواد نوروزبیگی تهیهکننده، نسرین مرعشی نویسنده، پوریا پارسامقام تدوین‌گر و فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، فریده اسماعیلی و مریم شیرازی بازیگران «بهمن» برگزار شد.


در ابتدای این نشست مرتضی فرشباف، درباره قصه این فیلم توضیح داد: «تم اصلی فیلم تلفیقی از قصه زندگی مادر و مادربزرگم و یک داستان کوتاه آمریکایی است. در واقع من از رابطه چند ماه آخر زندگی مادربزرگ و مادرم قصه این فیلم را ساختم. کاراکتر هما نیز خیلی چیزها را از شخصیت مادر من قرض گرفته است.»


وی درباره نگارش فیلمنامه بیان کرد: «نسیم مرعشی نویسنده موفقی است و حال و هوای زنانه فیلم را او به تصویر کشید. ما چند ماه روی طرح خام قصه کار کردیم و بعد از ۵-۶ بار وقتی قرار شد فاطمه معتمدآریا در کنارمان باشد، فیلمنامه را مجددا بازنویسی کردیم. در واقع این فیلمنامه نزدیک به ۱۱ بار بازنویسی شد.»


فاطمه معتمدآریا در پاسخ به مجری برنامه درباره سال‌های دوری‌اش از سینما گفت: «مطبوعاتی‌ها بچه محل‌هایشان را دوست دارند. ما 30 سالی با هم در این سینما بوده‌ایم و به هم علاقه‌مندیم. من بعد از فیلم «پریناز» آخرین‌بار فیلم «اینجا بدون من» به کارگردانی بهرام توکلی را داشتم که گرچه آتش‌اش زدند اما اکران شد و تا امروز که این فیلم‌ام را نمایش می‌دهند، کار دیگری نداشتم.»


در ادامه، احمد حامد که در بازنویسی فیلمنامه این فیلم نظرات خوبی داشته درباره علت بازگشتش به سینما به عنوان بازیگر اظهار کرد: «من بازیگر نیستم و بازیگری را هم دوست ندارم. اولین بار مانی حقیقی درخواست کرد که ماجرا را دوستانه قبول کردم و کار را انجام دادم. البته در این مدت پیشنهاداتی از کارگردانان جوان داشتم اما هیچ کدام سماجت فرشباف را نداشتند. او جوان خوش ذوقی است و من هم به همین دلیل قبول کردم.»


جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم درباره تفاوت و تنوع سبک‌های کاری خود در تهیه فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: «انتخاب‌هایم همه آگاهانه هستند. معمولا انتخاب آثار کار بسیار سختی است و مسیر سختی برای انتخاب فیلمنامه‌ها و پذیرش آنها دارم. اینکه بتوان ادارات و سازمان‌ها را برای این فیلمنامه‌ها مجاب کرد که یک فیلم پیام‌های خیلی خوب حتی در سطح جهان دارد و همکاری در ساخت آن بازتاب خوبی خواهد داشت، خیلی سخت است.»


وی ادامه داد: «سختی‌های این فیلم نیز کاملا مشهود بود و تیم تولید در سرمای 15- تا 20 درجه زیر صفر کار کردند من هم در حد بضاعتم حمایتشان کردم.»


نسیم مرعشی نویسنده فیلمنامه درباره تفاوت «بهمن» با فیلم «بی خوابی» کریستوفر نولان نیز گفت: « «بهمن» با «بی خوابی» نولان کاملا متفاوت است و یکی از تفاوت‌های این فیلم زنانه و پلیسی بودن است. بی‌خوابی یکی از خطوطی است که ما استفاده کردیم اما در آن فیلم، بی‌خوابی خط اصلی ماجراست.»


فرشباف در تکمیل سخنان مرعشی بیان کرد: «ایده بی‌خوابی در کار نولان گره‌افکنی است، اما ما در «بهمن» از بی‌خوابی برای رسیدن به یک عمقی از شخصیت و رسیدن به جزییات و شکل بازی بازیگر استفاده کردیم و محور اصلی داستان ما نیست.»


وی در مورد ریتم کند فیلم گفت: «فیلم ما 100 دقیقه است نه 120 دقیقه. تم اصلی فیلم تاکید بر ایستایی، توقف زمان، سکون، پا به سن گذاشتن و قطع شدن ارتباطات است. این کار از لحاظ حرکت دوربین و از نظر اندازه و ریتم باید مانند بارش برفی که بی‌وقفه می‌بارد و نمی‌توان آن را متوقف کرد، پیش می‌رفت. «بهمن» نیازمند ته‌نشین شدن است و اتفاقات آنی و ضربه‌ها و شوک‌های سینمایی که برای تماشاچی خوشایند می‌آید با جهان این فیلم در تعارض است.»


معتمدآریا نیز در این باره اظهار کرد: «به دلیل اینکه در فیلم بهمن بازی کرده‌ام نمی‌توانم درباره آن منصفانه صحبت کنم، اما باید بگویم از هر لحظه فیلم لذت بردم و امروز که «بهمن» را در برج میلاد دیدم، از دیدن آن انرژی گرفتم.»


وی ادامه داد: «این فیلم دارای ایستایی زیادی است و می‌دانم که برای همه، تماشای ۱۰۰ دقیقه ایستایی در این فیلم کار دشواری است. مخاطب این فیلم کسانی که دی‌وی‌دی‌های کف خیابان را در خانه تماشا می‌کنند نیستند و دیدن فیلم‌هایی شبیه «بهمن» به صبوری نیاز دارد چیزی که در ما کم شده و تماشای این نوع فیلم‌ها را سخت می‌کند.»


در ادامه نشست فریده اسماعیلی، بازیگر نقش مادر در این فیلم نیز در سخنانی درباره علت همکاری‌اش با فرشباف اظهار کرد: «اولین و مهم‌ترین دلیلی که پذیرفتم در این فیلم بازی کنم، حضور معتمدآریا بود. به پشتوانه راهنمایی‌ها و راهکارهای ایشان این جرات را به خودم دادم که برای اولین بار در فیلم بازی کنم. در این فیلم نقش یک زن رنجور دم مرگ را بازی می‌کنم که اتفاقا خیلی جذاب نیست اما سعی کردم تا جایی که در توان دارم این کار را به درستی انجام دهم.»


مریم شیرازی دیگر بازیگر این فیلم نیز عنوان کرد: «من پیش از این نیز با فاطمه معتمدآریا در تئاتر بازی کرده بودم و بسیار از این همکاری تصویری نیز لذت بردم.»


فرشباف با بیان اینکه فردی احساساتی است اما حضور معتمدآریا و هومن بهمنش باعث شده اینجا باشد و لبخند بزند بیان کرد: «خوشحالم که از ساختن این فیلم مایوس نشدم. اگر فیلمی شبیه «سوگ» اینجا اکران می‌شد معلوم نیست چه اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌داد چون آن فیلم بسیار رادیکال‌تر است.»


در بخش پایانی این نشست یکی از حاضران که می‌گفت سوال دارد اما خودکار ندارد برای اولین‌بار پرسش خود را به صورت شفاهی مطرح کرد.


فرشباف در پاسخ وی که پرسید چرا با وجود اینکه شخصیت‌های زن و شوهر فیلم واقعا زن و شوهر هستند، از محرم بودن این دو برای واقعی‌تر شدن فضای اثر استفاده‌ای نشده است؟ توضیح داد: «اتفاقا در پشت صحنه فیلم ما رابطه صمیمی بین معتمدآریا و حامد برقرار بود. رابطه‌ای بسیار گرم و این دو مدام سربه‌سر هم می‌گذاشتند، اما ما چون می‌خواستیم فیلم سردی بسازیم تا قرار بود کار شروع شود این دو را از هم دور می‌کردیم و اصلا به فکر من نرسید که از این ظرفیت استفاده کنم.»


وی همچنین در پایان سخنانش از حضور پوریا پارسامقام تدوین‌گر اثر تشکر و اعلام کرد: «قصد دارد او را برای ساخت اولین فیلم بلندش یاری کند.»


معتمدآریا که هر از گاهی برای عوامل فیلم که در سالن بودند دست تکان می‌داد، همسرش را تشویق می‌کرد و با انرژی و لبخند بین خبرنگاران حاضر شده بود، بر خلاف فیلم فضای شاد و پر انرژی را در نشست ایجاد کرده بود و پس از نشست نیز با لبخند و مهربانی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته