دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واردات برنج تایلندی تکذیب شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی واردات برنج تایلندی در سال جاری را تکذیب کرد و گفت: ما از ابتدای سال جاری تا کنون حتی یک کیلوگرم برنج نیز وارد نکرده‌ایم.
کد خبر : 19875

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بر اساس آمار گمرک در فروردین ماه امسال حدود 90 هزار تن برنج به کشور وارد شده که بخش عمده واردات این محصول از تایلند بوده است. پس از تایلند امارات متحده عربی و سپس پاکستان در رتبه‌های بعدی صادرکنندگان برنج به ایران قرار دارند.


بر اساس آمار اعلامی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید سالیانه برنج در کشور حدود 2 میلیون تن است. این در حالی است که حدود یک میلیون تن برنج مازاد از سال گذشته در انبارها وجود دارد بنابراین نیازی برای واردات این محصول به کشور نیست.


در همین رابطه علی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه هنوز تکلیفی برای ذخیره‌سازی برنج از سوی دولت اعلام نشده است، افزود: شرکت بازرگانی دولتی امسال برنجی را وارد نکرده است اما اگر دولت ذخیره‌سازی را به ما ابلاغ کند، به همان میزان واردات را انجام خواهیم داد.


وی تصریح کرد: سالانه حدود 300 هزار تن برنج وارد می‌کنیم که عمده این وادرات برای ذخیره‌سازی در مواقع نیاز و شرایط حساس کشور است.


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرد: برنج‌های انبار شده نیز انواع مختلفی دارند و علاوه بر واردات از تایلند، برنج هندی، باسماتی، آمریکایی، اروگوئه و... نیز ذخیره‌سازی می‌شوند.


گفتنی است، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از توزیع 200 هزار برنج تایلندی و اشباع بازار از برنج‌های خارجی از سوی شرکت بازرگانی دولتی انتقاد کرده بود.


پیش از این نیز دبیر انجمن برنج با تاکید بر اینکه امسال در صورت نبود خشکسالی حداقل 2 میلیون تن تولید برنج در کشور خواهیم داشت، به خبرنگار آنا گفته بود: در حالی که تولید برنج در کشور طی سال‌های 92 و 93 به 4 میلیون تن رسید، موجودی انبارها 7 میلیون تن بود که با در نظر گرفتن 6 میلیون تومان مصرف حداکثری این محصول در کشور در واقع یک میلیون تن مازاد محصول در سال جاری داریم.


جمیل علیزاده شایق اظهار کرده بود: با توجه به برخورد وزارت جهادکشاورزی و انجمن برنج با واردات بی‌رویه برنج به کشور، واردات این محصول در مهرماه سال گذشته متوقف شد، اما با این وجود ما با اشباع بازار مواجه هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته