پرویز پرستویی: خلوت بازیگری را با دنیا عوض نمیکنم
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری فیلم سینمایی «دو» با حضور سهیلا گلستانی کارگردان و پرویز پرستویی، هایده صفییاری تدوینگر، پیمان شادمانفر فیلمبردار، سوگل خلیق در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست سهیلا گلستانی درباره دلیل انتخاب نام «دو» برای فیلم توضیح داد: «منظور از دو این است که دو چیز به یک چیز واحد تبدیل نمیشوند و همیشه مانند دو خط موازی پیش میروند.»
وی ادامه داد: «داستان این فیلم را از داستان کوتاه «کفشهای خدمتکار» ترجمه امیرمهدی حقیقت ایده گرفتم که چند سال قبل خوانده بودم و رفته رفته به فیلمنامه تبدیل شد. البته نمی توان گفت فیلمنامه اقتباسی است و فقط حال و هوا و نگاهی از این داستان کوتاه را دارد.»
گلستانی با اشاره به اینکه چند سالی روی فیلمنامه این اثر سینمایی کار کرده است، گفت: «در این مدت چند بار ماهیت فیلم تغییر کرد، اما زمانی که ساخت فیلم قطعی شد، چهارماه طول کشید تا به فیلمنامه نهایی دست پیدا کنیم.»
وی همچنین عنوان کرد: «امروز خیلی خوشحالم که دست به جسارت زدهام و سراغ موضوعی رفتهام که کمتر کسی برای تجربه اول به سراغ آن میرود. فیلم دو زمینه فقدان و زندگی را به تصویر میکشد و دغدغه و نگرانیهای شخصی من نیز در آن نهفته است.»
این کارگردان اشاره کرد: «سردیهای روابط در فیلم عامدانه بوده است. دلیل ساخته شدن فیلم را نمیتوانم به وضوح توضیح دهم و نمیخواهم خودم را به فیلم سنجاق کنم، اما روی تلاشی که برای این فیلم سینمایی انجام دادیم، پافشاری زیادی دارم و سلیقه من در سینما همان چیزی است که در این فیلم به نمایش گذاشتم.»
گلستانی اظهار کرد: «این فیلم را بدون ادعا ساختم، اما گروه حرفهای مرا یاری کردند و امیدوارم فیلم با حس و حال خوبی دیده شود.»
در ادامه پرویز پرستویی به عنوان بازیگر و تهیه کننده فیلم «دو» گفت: «من بازیگرم. تهیه کنندگی دغدغه من نبوده و نخواهد بود.»
وی ادامه داد: «ابتدا برای بازی در این فیلم انتخاب شدم، فیلمنامه را که خواندم خوشم آمد و با توجه به شناخت از روحیات و همکاریهای قبلی با خانم گلستانی تلاش کردم تا این کار ساخته شود.»
وی افزود: «تهیهکنندگی علت نمیخواهد و من هم خیلی تهیهکننده نیستم، خلوت بازیگری را با دنیا عوض نمیکنم، اما نقاط مثبت این کار من را به وجد آورد تا تهیهکننده آن شوم.»
پرستویی در ادامه در پاسخ به انتقاد به این فیلم بیان کرد: «هر مخاطبی بعد از دیدن فیلم آزاد است و حق دارد که نظر خود را در مورد فیلم اعلام کند. قرار نیست هیچ فیلمی صد درصد نمره قبولی بگیرد و حسن این نشستها این است که نقاط ضعفمان را پیدا میکنیم.»
او درباره بازی خودش در این فیلم گفت: «قصه «دو» جدید نیست اما نوع پرداخت و نگاه سهیلا گلستانی برای من مهم بود و باعث شد خودم را کامل در اختیار کارگردان قرار دهم.»
هایده صفییاری در مورد تدوین این فیلم گفت: «معمولا تدوین فیلمهایی که پر جنب و جوش نیستند و ریتم درونی شلوغ ندارند، مشکلتر است. پیدا کردن لحن این فیلم مشکل و متکی به موقعیتهایی بود که آدمها در آن قرار میگرفتند.»
او عنوان کرد: «بدون اغراق میگویم «دو» از سختترین فیلمهایی بود که کار کردم، زیرا همواره باید فکر میکردیم که چگونه با شخصیتها پیش برویم تا تماشاگر فیلم را تا انتها دنبال کند.»
مانی هاشمیان، صداگذارفیلم سینمایی «دو» گفت: «صدایی که امروز در سالن شنیدم با صدای ۶ سالن دیگری که سینماهای مردمی شنیدم کاملا متفاوت بود. امیدوارم بتوانیم به ساختار حرفهای صدا در سینما برسیم.»
وی بیان کرد: «متاسفانه در همه جای فیلم صدا یکدست نیست و من از این بابت احساس رضایت نمیکنم زیرا این کار فضاهای شلوغ و گاهی خلوتی دارد که میتواند حس سینما را بیان کند. این ژانر در کل ژانر سختی است.»
پیمان شادمانفر مدیر فیلمبرداری این فیلم با تشکر از پرویز پرستویی گفت: «تمام بخشهای مختلف این فیلم با دوربین روی دست فیلمبرداری شده است و این کار با اینکه خیلی سخت بود، اما بسیار لذتبخش بود.»
سوگل خلیق بازیگر جوان این فیلم با اشاره به اینکه این اولین تجربه بازیگریاش بوده که به بهترین شکل اتفاق افتاده گفت: «برای رسیدن به نقش «سمانه» از راهنماییهای گلستانی و پرستویی بهره بردم. سمانه در سنی است که مانند خیلی از دخترها سرکشی میکند، یاغیگری دارد، بر از هیجان نیز است و به دلیل اینکه خودم هم این دوران را تجربه کرده بودم، توانستم راحت با نقش ارتباط برقرار کنم.»
انتهای پیام/