ولایتی: دانشگاه اول پژوهشمحور و بعد آموزشمحور باشد/ «ساها» طرح بزرگ ملی دانشگاه آزاد برای تحقق عدالت پژوهشی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیاکبر ولایتی در برنامه مجله دانشگاه که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد تاکید کرد که دانشگاه اول باید پژوهشمحور و بعد آموزشمحور شود؛ ولی بسا به جایی برسیم که همانچیزهایی که در پژوهش به دست آمده است را درس بدهیم؛ این شکل ایدهآل است. مثلا استادی که در حوزه میکروبشناسی یافتهها و دستاوردهایی دارد و میتواند دستاوردهای خود را که در مجلات برتر علمی دنیا نیز چاپ شده است را به عنوان متن درسی تدریس کند.»
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «چقدر خوب است افرادی که پژوهشگر و محقق هستند همان حاصل تحقیقات خود را تدریس کنند.»
دکتر علیمحمد نوریان، دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد نیز تاکید کرد که باید این دانشگاه در مسیر خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی قرار گیرد.
در ادامه این برنامه بیان شد که انباشت علم و ثروت در مجموعهای که سیوچهار سال است مشغول ارائه خدمات دانشگاهی است، یک فرصت استثنایی ایجاد کردهاست. قطرات تجربهها و اندیشهها و محصولات فکری اکنون دریایی از علم و ثروت ایجاد کرده است. دانشگاه با بیش از 400 واحد دانشگاهی در کل کشور و با بیش از 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه، ظرفیت خوبی برای کارآفرینی و اشتغالزایی و کسب درآمد در اختیار دارد. حالا این ایده در طرح بزرگی به نام ساها به عمل تبدیل شده است.
دکتر علیرضا ایرانبخش، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد درباره طرح ساها توضیح داد: «ساها مخفف سامانه آزمایشگاههای آزاد است. این سامانه سعی کرده بر 11 هزار آزمایشگاه مدیریت متمرکز داشته باشد. ساها یکی از کارهایی را که دنبال میکند بحث تحقق عدالت پژوهشی است. ما عدالت پژوهشی را به این شکل میدانیم که هر کسی از هر واحد دانشگاهی میتواند از کل این زنجیره و چرخهای که ایجاد شده است و در واقع این زنجیره ارزشی که ایجاد شده است، نهایت استفاده را ببرد.»
دکتر ابراهیم واشقانیفراهانی، معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نیز این طرح ساها را یک طرح بزرگ ملی دانست و گفت: «ما در این سامانه الکترونیکی تمام اطلاعات تجهیزات و امکانات بیش از 7600 آزمایشگاه و 3400 کارگاهی را که در واحدها و مراکز مختلف دانشگاه پراکنده است، جمعآوری کردهایم. این سامانه این امکان را در اختیار دانشجویان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه و کل کشور قرار داده که با ورود به این سامانه خدمات مورد نظر خود را دنبال کنند.»
واشقانی افزود: «اهداف این سامانه ایجاد درآمدزایی برای دانشگاه است که خوشبختانه در سال 94 و 95 مقدار قابلتوجهی از این طریق برای دانشگاه درآمد کسب شده است.»
ساها با دارابودن 7600 آزمایشگاه و 3400 کارگاه در واقع یک آزمایشگاه بزرگ ملی است که نرمافزار آن نیز توسط دانشگاهیان دانشگاه نوشته شده است. اگر خواسته باشد همه ظرفیتهای دانشگاه اینگونه تجمیع، دستهبندی و بازتولید شود و خدمات متنوعی ارائه دهد، قطعا تحولی در سیستم آموزشی کشور رخ خواهد داد. برای این کار ابتدا لازم است درک درستی از نیازهای صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشیم. قطعا آینده را آنهایی بهتر خواهند کرد که گذشته را خوب ساخته باشند. ثمره اعتماد مردم به دانشگاه اکنون به ثمر نشسته است.
انتهای پیام/