دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1396 - 10:58

پیشنهاد چند کتاب برای کودکان با موضوع امام رضا (ع)/2

«ماه غریب من»، «غریب قریب»، «امام‌رضا(ع) برای دبستانی‌ها» و «خوشبوتر از گل» عناوین کتاب‌هایی برگزیده درباره امام هشتم شیعیان است.
کد خبر : 198286

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با نزدیک شدن به میلاد هشتمین ستاره آسمان ولایت؛ امام رضا (ع)، مروری داریم بر چند کتاب که با موضوعیت زندگی آن امام برای مخاطبان کودک و نوجوان نوشته شده‌اند:



ماه غریب من
مجید
ملامحمدی
به
نشر


این کتاب شامل داستا‌ن‌های کوتاهی در خصوص زندگی امام رضا)ع(، اتفاقات و روایات آن زمان و معجزات و ملاقات‌های مردم با امام هشتم است که به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند و از زمان خریدن نجمه خاتون به عنوان یک کنیز به فرمان امام موسی کاظم)ع( تا زمان شهادت امام رضا)ع( با زبانی ساده و روان به تصویر کشیده است.


از نکات جالب این کتاب تصاویری است که از آن‌ها استفاده شده است. نقاش این اثر؛ محمدمهدی طباطبایی، در کنار هر داستان تصاویر ساده و در عین حال جذاب و تأمل‌برانگیزی گنجانده است. در فهرست «ماه غریب من»، نام داستان‌هایی با این عناوین به چشم می‌خورد: تولد آفتاب، ماجرای شمع، تکه‌های طلا، در جستجوی دریا، بوی غربت، کفتار، نماز عید و...


غریب قریب
مهدی
قزلی
امیرکبیر


موضوع کتاب، سرگذشت نامه‌ای کوتاه از زندگی امام هشتم؛ علی‌بن موسی)ع( است. مطالب کتاب به وقایع تاریخی و اجتماعی عصر آن امام همام پرداخته است و در قالب داستان‌های کوتاه با زبانی ساده نگارش یافته است. این کتاب سعی دارد با تأمل و دقت در زندگانی حضرت رضا)ع( و با تکیه بر فرم کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی در نثر، زمینه آشنایی سریع و صریح با ایشان را فراهم کند.


نگارنده، بعد از ارائه مقدمه‌ای کوتاه درباره وضعیت تاریخی و اجتماعی و سیاسی عصر آن حضرت)ع(، وقایع مهم و تأثیرگذار را در قالب داستان‌های کوتاه بازگو می‌کند. در بخشی از این نوشتار به صفات برجسته امام رضا)ع( اشاره شده است.


این کتاب مجلد دهم از مجموعه کتاب‌های «چهارده معصوم» است که برای آشنایی با تاریخ و زندگی ائمه اطهار)ع( تهیه و تدوین شده است.


امام رضا)ع( برای دبستانی‌ها
حسین
فتاحی
قدیانی


«چهارده قصه، چهارده معصوم» عنوان مجموعه کتابی برای دبستانی‌هاست. این مجموعه کتاب‌ها که برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده در چهارده جلد جداگانه منتشر شده است. کتاب‌هایی که هر یک گویای زندگی یکی از ائمه اطهار)ع( هستند. از بارزترین ویژگی‌های این داستانها می‌توان به زبان ساده‌ای اشاره کرد که در آن‌ها به کار رفته و به دلیل همین سادگی، داستا‌ن‌ها برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده‌اند.


کتاب حاضر از این مجموعه حاوی داستان‌هایی است از زندگی هشتمین امام شیعیان؛ حضرت رضا)ع) در این قصه‌ها از تولد، خانواده، تحصیل، مدارج علمی، خصوصیات اخلاقی و شهادت امام)ع) صحبت شده است. فتاحی نویسنده این کتاب، ضمن رعایت سندیت وقایع تاریخی هر داستان و ذکر نام دقیق شخصیت‌ها، مکا‌ن‌ها و تاریخ‌ها سعی کرده تا جنبه داستانی آثار مورد نظر را هم نادیده نگیرد. از این طریق علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبایی‌های زندگی چهارده معصوم)ع(، خواننده به پیگیری هر داستان و مراجعه به کتاب بعدی تشویق می‌شود.


خوشبوتر از گلاب
شکوه
قاسمنیا
کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان


کتاب، شرح مختصری از زندگی امام رضا)ع(از بدو تولد تا جانشینی پدر، بیان بعضی نامه‌ها و مکاتبات او با پدرش که سال‌ها در زندان بود و همانجا مسموم و شهید شد و خطوط کلی زندگی آن امام همام پس از پدر بزرگوارش، است.


«خوشبوتر از گلاب» ساده و صمیمی و بسیار تأثیرگذار است. اندوه و تنهایی امام جواد)ع(، غریبی امام رضا)ع( در عین بودن در میان یاران، احساس پسندیده پیرزن تنهایی که خانه گلی‌اش به نور حضور گرم امام همواره روشن ماند و درخت آرزوها در خانه او رویید، از لحظات دل‌انگیز این کتاب‌اند.


نویسنده، ما را با شیوه زندگی و رفتار و منش حضرت رضا)ع( آشنا می‌کند. کتاب به لحاظ معنوی از ارزشهای والای شناختی، عاطفی و معرفتی برخوردار است. حجم کتاب، حروفچینی، شیوه نگارش و لحن مناسب است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته