دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1396 - 15:48
ناصر هادیان در گفت‌وگو با آنا:

اقدام آمریکا در تضاد با روح برجام است/ 4 واکنش احتمالی ایران

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا گفت که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به صراحت برجام را نقض نمی‌کند.
کد خبر : 198174

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) با 419 رای موافق و تنها سه رای مخالف، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را تصویب کرد. طرح جامع تحریم‌های ایران باید اکنون به مجلس سنای آمریکا برود و پس از تصویب شدن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز باید آن را امضا کند.


دونالد ترامپ پس از تصویب طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با وال استریت جورنال گفت: «اگر با من بود، همان 180 روز پیش پایبند نبودن آن‌ها (ایرانی‌ها) را به برجام اعلام می‌کردم.»


از آن جهت که این دور از تصویب تحریم‌ها به نوعی شائبه نقض برجام را از سوی آمریکا تقویت می‌کند، به گفت‌وگو با ناصر هادیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا پرداختیم.


هادیان درباره تصویب تحریم های جدید غیرهسته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «در قانون جدید متن برجام به صراحت نقض نشده و آنچه وجود دارد نقض روح برجام است.»


وی درباره روند تحریم‌های آمریکا علیه ایران در یک سال و نیم گذشته تصریح کرد: «به اعتقاد بنده دعوای آمریکا با ایران بر سر توافق هسته‌ای نیست و اگر این فرضیه را معتقد باشیم، ساده‌انگاری کرده‌ایم. طبعا دور از ذهن است که بخواهیم یک ابر قدرت را به چالش بکشیم و انتظار داشته باشیم او ساکت بنشیند. تحریم‌هایی که پیشتر به عنوان دستورالعمل علیه ایران اجرا می‌شد اکنون با فشار لابی صهیونیستی به قانون تبدیل شده است و از قبل نیز ما انتظار چنین رفتاری را داشتیم. حتی اگر این قانون نیز تصویب نمی‌شد، واشنگتن بر سر موضوع موشکی و دیگر موضوعات منطقه‌ای فشارهایش را علیه ایران افزایش می‌داد.»


هادیان هم‌زمانی تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را ناشی از اختلافات داخلی آمریکا خواند و گفت: «زمانی جمهوری‌خواهان در کنگره خواستند علیه ایران تحریم اعمال کنند، بعد دیدند موضوع روسیه مطرح شد و تصمیم گرفتند دو موضوع را با هم دنبال کنند و تحریم‌ها را علیه دو کشور افزایش دهند. این اختلاف نظرها ادامه داشت تا اینکه موضوع آزمایش موشکی کره‌شمالی مطرح شد و در نهایت با وجود همه اختلاف‌های داخلی تصمیم گرفتند تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را با یکدیگر مطرح و اعمال کنند.»


این استاد دانشگاه درباره فرضیه لغو برجام در چند ماه آینده و واکنش احتمالی ایران گفت: «ایران می‌تواند همچون اکنون به ایراد یادداشت‌های اعتراضی و سخنرانی‌های انتقادی بپردازد و هیاهوی رسانه‌ای ایجاد کند، ولی اگر آمریکا پا را فراتر از حد کنونی بگذارد و وارد نقض برجام شود، ما چاره‌ای جز یکی از چهار گزینه واکنش متقابل، ادامه ندادن به تعهدات در قبال برجام، محدود کردن اجرای تعهدات به‌عنوان نمونه کاهش دادن میزان سوخت از 300 به 700 کیلو و نشان دادن حسن‌نیتمان به جهان با رعایت ملاحظات امنیتی نداریم. البته من به شخصه با گزینه دوم و سوم موافقم.»


به گزارش آنا، سنای آمریکا زمان برگزاری جلسه درباره بررسی طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را اعلام نکرده است. همچنین کاخ سفید اعلام کرد مشخص نیست ترامپ چه زمانی این مصوبه را امضاء کند. اگر سناتورهای آمریکا با طرح تحریم‌ها موافقت کنند، طرح باید به کاخ سفید ارسال شود. وجود تحریم هاى ضدروسى در این طرح و محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهوری براى رفع تحریم‌ها پس از تبدیل این طرح به قانون، موجب شده است تا کاخ سفید نسبت به تایید طرح بى‌میل باشد.


اگر ترامپ از امضاى طرح خوددارى کند، مصوبه به کنگره بازمی‌گردد، دوباره به راى گذاشته و در صورت کسب راى مثبت دو سوم نمایندگان هریک از مجلس‌ها، لازم الاجرا مى‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته