دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1396 - 11:09

گیت‌های ورودی مسجدالاقصی جمع شدند/ فلسطینیان: نصب دوربین قابل قبول نیست

اسرائیل روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف آرام کردن اوضاع گیت‌های فلزیابی را که در ورودی مسجدالاقصی در شهر قدس نصب کرده بود برچید و به جای آن از دوربین‌های نظارتی نصب کرد. باوجود این، فلسطینیان می‌گویند تدابیر امنیتی جدید قابل قبول نیست.
کد خبر : 198007

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، اسرائیل بعد از کشته شدن دو پلیس این رژیم به دست دو جوان فلسطینی در روز 14 جولای (23 تیر) اقدام به نصب گیت‌های ورودی به مسجدالاقصی کرده بود. اقدامی که با خشم مردم فلسطین مواجه شد و درگیری‌های چند روزه و اعتراضات خیابانی را در سراسر سرزمین‌های اشغالی ازجمله قدس و اطراف مسجدالاقصی به‌دنبال داشت.


در درگیری‌های روز جمعه و شنبه گذشته سه اسرائیلی و چهار فلسطینی کشته شدند و مجامع بین‌المللی نسبت به افزایش تنش در سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی کردند و حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست اضطراری برای بررسی راه‌های حل بحران برگزار کرد.


نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم در راستای کاهش تنش تلاش کنند و ما هر کمکی که لازم باشد انجام می‌دهیم.»


وی با بیان اینکه باید امنیت و آزادی دسترسی به مکان‌های مقدس تضمین شود تصریح کرد: «واشنگتن به‌طور فعالانه‌ای در حال رایزنی با اسرائیل و اردن است تا بتواند به حل بحران کمک کند.»


کاخ سفید شب گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای از تلاش‌های اسرائیل برای کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال کرد. باوجود این، محمد عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و رهبران دینی فلسطین تدابیر جدید اسرائیل را غیر قابل قبول خواندند و خواستار خودداری از آن شدند.


عباس در آغاز نشست با رهبران فلسطینی گفت: «همه اقدامات اسرائیل در عرصه میدانی از زمان آغاز بحران (23 تیر) تاکنون این فکر را در ذهن تداعی می‌کند که (بحران) رو به اتمام است. بنابراین، هنگامی که همه چیز در بیت‌المقدس به حالت عادی بازگشت ما کار خود را آغاز و ارتباطات دوجانبه خود را (با اسرائیل) دنبال می‌کنیم.»


از سوی دیگر هیات اوقاف اسلامی فلسطین از نمازگزاران خواست تا به اقامه نماز در خارج از مسجدالاقصی و در خیابان‌های اطراف این مسجد مقدس ادامه دهند و اعلام کرد: «این هیات در انتظار تصمیم کمیته فنی است ولی می‌خواهد که اوضاع به قبل از 14 جولای (23 تیر) بازگردد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته