دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد:

پخش فیلم‌ کارگردان منتقد حوزه هنری توسط حوزه/ فرید: همچنان مخالف سرسخت آن‌ها هستم!

کارگردان فیلم سینمایی «دعوتنامه» اظهار داشت: حوزه هنری با وجود انتقادات تندی که از طرف من مطرح شد، زیر قرار و مدارش در خصوص اکران فیلم «دعوتنامه» نزده است.
کد خبر : 197893

گروه فرهنگی- حوزه هنری چندسالی‌ست که علنی یا غیر رسمی حاضر به اکران هر فیلمی در سالن‌های سینمایی خود نیست. عمده این مساله نیز به محتوای فیلم‌ها برمی‌گردد. این موضوع البته هم طرفدار دارد و هم مخالف.


چنان که این عملکرد حوزه هنری در این چند سال منتقدان ثابتی داشته که عمدتا متوجه برخی کارگردانان خاص است که بارها مخالفت و اظهارنظر نقادانه نیز کرده‌اند. این انتقادات چه در فضای مجازی و مطبوعات و چه در سینما و غیره حتی به شکل رودر رو همچنان ادامه دارد.


نکته جالب اینکه این طیف از سینماگران البته در عمل با حوزه هنری در تعامل هستند! مثل مهرداد فرید که گویا فیلم سینمایی «دعوتنامه» را برای اکران به حوزه هنری سپرده و قرار است فیلمش پاییز روی پرده برود. در گفت‍گو با آنا این موضوع را تایید کرده و اینطور توضیح می‌دهد:


* گذشته از کیفیت ساخت فیلم «دعوتنامه»، اما برایم جالب است که بعد از این همه نقد و دعوا، فیلم شما را خود حوزه هنری پخش می‌کند...


من با حوزه هنری برای پخش «دعوتنامه» در دی ماه سال ۹۵ به توافق رسیده بودم و بنابراین توافق قدیمی‌تر از مناظره‌های اخیر است.


* شما که منتقد همیشگی‌شان هم هستید!


من همیشه به تصمیم آن‌ها درمورد تحریم برخی از فیلم‌ها انتقاد کرده و منتقد سر سختی بوده و هستم.


* مثل همین گپ تلویزیونی اخیر بین شما و مدیریت سینمایی حوزه.


بله مثالش همین مناظره اخیر روی آنتن تلویزیون بود که حوزه را بابت این سیاستش محکوم کردم. ولی در عین حال معتقدم باقی فیلم‌ها که دچار تحریم نمی‌شوند، می‌بایست از امکانات سالن‌های حوزه بهره ببرند.


* همان بحث صنفی که عمدتا نیز به جایی نمی‌رسد...


در واقع معتقدم بحث‌های صنفی که بسیار جدی هم هستند نمی‌بایست منجر به محرومیت کل سینما از ۹۶ سالن متعلق به حوزه شود. این‌ها ربطی به هم ندارند.


* ولی با این بحث‌ها و حتی برخی نقدها به فیلم خودتان نیز، خب دیدید که خیلی راحت «دعوتنامه» شما را قرار است اکران کنند.


من از نظرم کوتاه نمی‌آیم و راجع به تحریم و عدم اکران فیلمی که مجوز دارد اعتراض می‌کنم. خوشبختانه حوزه هنری با وجود این انتقادات تند خصوصا از طرف یکی مثل من، زیر قرار و مدارش در خصوص فیلم من نزده است.


* قبول کنید که توی این دعواها همیشه برخی سود می‌برند و برخی هم ممکن است ضرر کنند. درست است؟


این‌طور بگویم همزمان که بحث ما تهیه‌کنندگان با حوزه هنری جاری است، آن پشت‌ها عده‌ای که از اتحاد تهیه کننده‌ها در دو سه سال گذشته رنج می‌برند با توسل به رسانه‌های زردشان با پیش کشیدن بحث‌های زرگری دارند تیشه به ریشه این اتحاد می‌زنند که گمان کنم کارشان آب در هاون کوبیدن است.


* وارد این فضاها نشویم.


مطمئنم کار آن‌ها تبعا راه به جایی نخواهد برد.


* همین که محتوای «دعوتنامه» توانسته حوزه هنری را راضی کند، نکته دیگری‌ است به زعم خودم که فعلا واردش نمی‌شوم.


من تاکید کنم که خوشبختانه حوزه هنری با محتوای فیلم کنار آمده و همانطور که گفتم در مورد فیلم من در دی ماه گذشته به توافق رسیده‌ایم.


* تغییری در نسخه فیلم نسبت به نسخه اکران شده در جشنواره فیلم فجر که ایجاد نشده؟


چرا تغییراتی داده‌ام.


* به مضمون و قصه برمی‌گردد؟


نه درواقع در نسخه فعلی «دعوتنامه» روی مونتاژ به اختیار و بدون هیچ تحمیلی در جهت بهتر شدن ریتم فیلم تغییراتی داده‌ام که امیدوارم رضایت مردم بیشتر جلب شود.


*****


لازم به ذکر است که فیلم «دعوتنامه» روایتگر زندگی شخصی است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زائران حرم امام رضا (ع) دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند اما در نهایت مالباختگان این قضیه داستان‌های فیلم را رقم می زنند.


بازیگران «دعوتنامه» عبارتند از میترا حجار، شقایق فراهانی، حمیدرضا آذرنگ، شهاب شادابی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، منظر لشگری و با معرفی غزل فرید و سحر کریمی.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته