دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 09:35

مشاور سابق کاخ سفید: برای نابودی داعش ناگزیر از ائتلاف با ایران هستیم

مشاور سابق امور تروریسم کاخ سفید گفت که نیروهای ویژه آمریکایی باید برای حمایت از شبه‌نظامیان عراقی در برابر داعش اعزام شوند، حتی اگر این امر باعث ائتلاف با ایران شود.
کد خبر : 19777

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، «ریچارد کلارک» که به سه رئیس‌جمهوری درباره راهکارهای مبارزه با تروریسم مشورت داده است، گفت: داعش به‌طور عملی در زمینه ایجاد خلافت اسلامی به‌وسیله حکومت در مساحت گسترده با میلیون‌ها نفر جمعیت موفق شده است.


وی افزود: داعش نام خود را «دولت اسلامی» نامید و موفق شدند در منطقه‌ای با پنج و شش شهر بزرگ شکل گیرند، میلیون‌ها نفر جمعیت تحت سیطره‌اش است، دولت دارای وزیر دارند، بخشنامه‌های رسمی صادر می‌کنند. ما در برابر خلافتی عملی قرار داریم که امکان بیرون راندن آن از شهرهای بزرگ به‌ویژه موصل در آینده نزدیک وجود ندارد.


«کلارک» گفت: ما وارد عراق شدیم، هزاران سرباز را از دست دادیم، ده‌ها هزار نفر مجروح شدند که هنوز از مشکلات جسمی رنج می‌برند، یک تریلیون دلار هزینه کردیم، آمریکایی‌ها به رئیس‌جمهوری رای دادند که متعهد شد نیروهایمان را از آنجا خارج نماید. برخی امروز می‌گویند چه بسا اشتباه کردیم و باید به این کشور بازگردیم اما فکر می‌کنم باید با احتیاط رفتار کنیم، اگر تصمیم گرفتیم به آن بازگردیم باید علت آن، فرصت‌های موفقیت‌مان و ماهیت ماموریتی که به عهده خواهیم گرفت را بفهمیم.


مشاور سابق کاخ سفید خواستار اعزام نیروهای ویژه آمریکایی برای مقابله با گروه داعش و حمایت از شبه‌نظامیان عراقی شد که با آن می‌جنگند حتی اگر باعث ائتلاف با ایران شود.


«کلارک» درباره شیوه دخالت آمریکا گفت: ما اکنون سه هزار سرباز آمریکایی در خاک عراق داریم که مشاوره نظامی ارائه می‌کنند اما در عین حال از اعضای یگان ویژه هستند و می‌توانند مسئولیت‌هایی در خط مقدم بپذیرند و پشتیبانی فنی به واحدهایی که حملات هوایی انجام می‌دهند ارائه کنند. اما مشکل اینجاست که ما در زمان حاضر کسی که این مسئولیت را بپذیرد نداریم از این رو هواپیماهای ما اغلب اوقات بدون آنکه بمبی بیندازند بازمی‌گردند.


کلارک احتمال هم‌پیمان شدن با سایر طرف‌ها برای مقابله با داعش را رد نکرد و گفت: ما باید در این مرحله هویت دشمن را بشناسیم. اگر معتقدیم که داعش منبع خطر برای امنیت ملی ماست آن را دشمن می‌دانیم و اگر بنا به همکاری با ایران باشد این کار را می‌کنیم.


وی افزود: ما در جنگ جهانی دوم با کمونیست‌های شوروی هم‌پیمان شدیم زیرا می‌خواستند با نازی‌ها بجنگند و اگر ایران هم تصمیم دارد از شبه‌نظامیان عراقی که با داعش می‌جنگند حمایت کند ما آن‌ها را از طریق هوایی پوشش می‌دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته