دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1396 - 15:37
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی؛

نظام پزشکی به طلبکاری داروخانه‌ها توجه کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی گفت: موضوع بحث حق فنی مخصوص داروسازان، اجازه تاسیس داروخانه، توجه به آیین نامه‌های مرتبط و رعایت فاصله‌ای که بین داروخانه‌ها وجود دارد، موضوع طلبکاری داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر که بسیاری از داروخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده از جمله مواردیست که باید سازمان نظام پزشکی به کمکشان بیاید.
کد خبر : 197492

سید مهدی رضایت، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آنا با اشاره به انتخابات االکترونیک نظام پزشکی اظهار کرد: قانون سازمان نظام پزشکی که در سال 1383 در مجلس به تصویب رسیده قانونی جامع است که در آن به لحاظ تخصصی بودن حرفه پزشکی سعی شده تا ضمن اینکه انجام بخشی از وظایف نظارتی را به عهده خود متخصصان حرفه پزشکی بگذارد و با یک ساز و کار مشخصی در بعضی از موارد اجرایی و حتی از جنس قضاوت هم مسولیتی را به خود سازمان نظام پزشکی اختصاص دهد.


وی افزود: به عبارتی دیگر در قانون سازمان نظام پزشکی و آیین‌نامه‌های اجرایی آن از ساده‌ترین موارد نظیر نحوه نصب تابلو مطب تا موضوع دخالت و مشارکت در نوشتن آیین‌نامه‌های مربوط به حرفه حوزه پزشکی، مشارکت در تدوین آیین نامه و لوایح مربوط به حوزه نظام پزشکی، مسائلی از جنس جرائم حوزه پزشکی، خدمات رفاهی صرف حوزه پزشکی شال بدیعی ترینشان که پزشکان هستند دندانپزشکان، داروسازان، شاغلین در حوزه علوم آزمایشگاهی و رشته‌هایی مانند مامایی را در برمی‌گیرد.


رضایت ادامه داد: این سازمان و افرادی که در این سازمان به عنوان مجمع عمومی، شورای عالی، رئیس کل به ویژه هیات مدیره‌های نظام پزشکی در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و تهران بزرگ بسیار با اهمیت است چرا که قانون به ایشان اجازه حضور و دخالت در امور داده است.


وی یادآور شد: از اتفاقات خوب و مثبت انتخابات اخیر سازمان نظام پزشکی ایجاد جو رقابتی خوب بود. کاندیداها چه با استفاده از سیستم‌های مجازی و چه غیر مجازی حرف‌های خود را زدند، اعضای سازمان نظام پزشکی انتظارات خود را مطرح کردند. گاهی کاندیداها را به چالش کشیدند انتظار می‌رفت که انتخابات پرشوری برگزار شود به ویژه در استان تهران که در واقع به لحاظ بزرگی تعداد اعضا سازمان نظام پزشکی همیشه توجه ویژه و خاصی به آن منظور می‌شود.


رضایت گفت: پیش بینی شده بود شرکت کنندگان به صورت الکترونیکی هم بتوانند در انتخابات شرکت کنند. براین اساس اطلاع رسانی شده بود، تست‌‌ها و آزمایشاتی هم صورت گرفته و به نظر می‌رسید اتفاق میمونی است که به عنوان الگویی از سایر کشورها از انتخابات الکترونیک هم استفاده کنیم.در کنار انتخابات الکترونیک، شعبه‌هایی نیز برای رای‌دهی حضوری وجود داشت که متاسفانه در بدو شروع انتخابات سامانه مربوط به انتخابات الکترونیک دچار مشکل شد.


وی افزود:‌ متاسفانه تعدادی از افراد با اعتماد به سیستم انتخابات الکترونیکی در محل حاضر نبودند و مشکل پیش آمده در انتخابات الکترونیکی باعث اعتراضشان شد.


رضایت گفت: البته یکی از پیام‌های مثبت این انتخابات اینست که به صورت کلی در موضوع برگزاری انتخابات نظام پزشکی اعضا قبول دارند که سازمان می‌تواند نقش موثری در بخش‌های مختلف مرتبط با زندگی و شغل و حرفه آنها داشته باشد و یکی از دلایل اقبال به این انتخابات هم همین مطلب است.


رضایت یادآور شد: در عین حال در کنار این اعتقاد انتظار دارم با این ساز و کار قانونی که گذاشته شده شاهد این باشیم که آثار برگزاری انتخابات و تشکیل هیات مدیره سازمان‌های نظام پزشکی که در نهایت منجر به انتخاب رئیس کل سازمان نظام پزشکی می‌شود منجر به این شود که آثاری در کیفیت شغل و حرفه و حتی زندگی شخصی خودشان ملاحظه کنند. به عنوان مثال در مورد موضوع داروسازی بحث‌های جدی وجود دارد که انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی در آنها ورود جدی‌تری داشته باشد.


وی ادامه داد: موضوع بحث حق فنی مخصوص داروسازان، اجازه تاسیس داروخانه، توجه به آیین نامه‌های مرتبط و رعایت فاصله‌ای که بین داروخانه‌ها وجود دارد، موضوع طلبکاری داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر که بسیاری از داروخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده از جمله مواردیست که باید سازمان نظام پزشکی به کمکشان بیاید.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی ادامه داد: حتی در حوزه آموزش نیز می‌توان انتظار داشت که سازمان نظام پزشکی به دلیل عضویت در شورای گسترش وزارت بهداشت نگاه و وظایف جدیدی برای حوزه داروسازی و نقش آفرینی بیشتری که در بعضی از کشورها برای داروسازان قائل شده است.


رضایت ادامه داد: در کشور ما این نقش عمدتا منحصر شده به داروخانه، حضور در صنعت و سازمان‌های آموزشی پژوهشی در صورتی‌که در بعضی از کشورها بخشی از حوزه سلامت به عهده داروسازان گذاشته شده است. در مجموع علی‌رغم اینکه در بحث انتخابات موضوع از کار افتادن سامانه الکترونیکی خود باعث ایجاد چالش و اعتراض شد، ولی به نظر می‌رسد که با توجه به اقبال خوبی که وجود داشت و اسامی که در واقع به عنوان منتخبین مطرح شده احساس آرامش را برای شرکت کنندگان و حرف مختلف از جمله حوزه داروسازی ایجاد کرد همچنین تجربه‌ای شد که در بحث انتخابات الکترونیک بسیار باید دقیق‌تر و با پیش بینی مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاید از این فرصت به خوبی استفاده شود و به موضوع نگران کننده‌ای در کنار گذاشتن انتخابات الکترونیکی منجر نشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته