دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1396 - 14:15
مشاور سابق تیم ملی امید در گفت وگو با آنا

انتخاب پیروانی به عنوان سرمربی تیم امید اشتباه بود/ وقتی برنامه ندارید حداقل مقلد خوبی باشید

مجتبی تقوی گفت: مسئولان فدراسیون فوتبال در انتخاب امیرحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی امید اشتباه کردند و نتیجه این اشتباه را هم دیدیم.
کد خبر : 197465

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی فوتبال امید که در فاصله کمتر از 40 روز مانده به شروع مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا امیرحسین پیروانی را روی نیمکتش می‌دید راهی این رقابت‌ها در قرقیزستان شد. امیدهای فوتبال ایران در این مسابقات با دو بازی و یک پیروزی مقابل قرقیزستان و یک شکست مقابل عمان نتیجه عجیبی رقم زد و از صعود به مرحله نهایی قهرمانی آسیا بازماند نتیجه ای که برای فوتبال ایران که عنوان تیم نخست رده‌بندی فیفا در منطقه آسیا را داشت، نتیجه بدی تلقی می‌شود.


مجتبی تقوی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد نتایج تیم ملی در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا و حذف ملی‌پوشان از این رقابت‌ها گفت: «فوتبال ایران سال‌های سال است که بدون برنامه جلو می‌رود و عدم برنامه‌ریزی در کارها باعث می‌شود که چنین نتایجی برای فوتبال ایران در رده پایه رقم بخورد. مسئولین فدراسیون وقتی نمی‌توانند برنامه‌های خوبی را اجرا کنند حداقل از کشورهای پیشرفته در دنیای فوتبال تقلید کنند. به عنوان مثال آلمان یک کشور صاحب برنامه در فوتبال است که در همه رده‌های خودش برنامه‌ریزی دارد، مسئولین فوتبال ما هم بهتر است چنین کشورهایی را الگوی خودشان قرار دهند و از برنامه‌های آنها تبعیت کنند.»


وی در رابطه با انتخاب امیرحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی امید در فاصله کمتر از 40 روز مانده به مسابقات بیان کرد: «من امیرحسین پیروانی را از نزدیک می‌شناسم و از دانش فنی این مربی اطلاع دارم. کارنامه پیروانی هم گویای همه چیز است. من از عملکرد پیروانی دفاع می‌کنم و به نظر من هیچ نقشی در ناکامی تیم ملی امید نداشت. افرادی هم که پیروانی را مقصر ناکامی تیم ملی می‌دانند باید در صحبت‌های خودشان تجدیدنظر کنند.»


تقوی افزود: «متاسفانه همه مسائل را رها کردیم و فقط به سرمربی تیم ملی چسبیدیم. در حالی که پیروانی کمتر از 2 ماه است که هدایت این تیم را بر عهده گرفته ‌است. انتخاب پیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی امید اشتباه بود. فوتبال ایران سال‌ها پیش همین بلا را سر علی‌دوستی‌مهر آورد و او را از رده نوجوانان به جوانان آورد که شاهد بودیم چه نتیجه‌ای در تیم ملی جوانان گرفت. امسال هم که همین کار را با امیرحسین پیروانی کردند و در حالی که این مربی باید در تیم ملی جوانان می‌ماند و به کارش ادامه می‌داد اما او را به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب کردند و نتیجه‌اش را هم دیدیم.»


وی در خصوص تفاوت زیادی که بین تیم‌های ملی در رده‌های پایه وجود دارد افزود: «در رده‌های پایه تیم‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال تیم ملی امید تفاوت زیادی با تیم ملی جوانان دارد و همینطور تیم ملی جوانان هم نسبت به تیم ملی نوجوانان فرق‌های زیادی دارد. دلیل ندارد که یک مربی که در تیم ملی جوانان نتیجه خوبی گرفت را یک رده بالاتر ببریم و در رده امید مشغول کار کنیم. رده جوانان و امید آسمان تا زمین با یکدیگر فرق دارند.»


کارشناس فوتبال با انتقاد از رفتارهای مسئولان در مدیریت کی‌روش گفت: «مسئولین فدراسیون در سال‌های گذشته نتوانستند کی‌روش را مدیریت کنند و همین مساله باعث شد تا این مربی در تمام رده‌های سنی تصمیم‌گیر نهایی باشد. کی‌روش چند سال قبل وینگادا که دوست صمیمی‌اش بود را به فوتبال ایران آورد و او هم پول زیادی از فدراسیون گرفت و بدون هیچ کارایی از ایران رفت. الان هم حدود 7 سال است در فوتبال ایران حضور دارد ولی یک نفر از مربیان ایرانی را طی این مدت آموزش لازم نداد تا بتواند بعد از رفتن کی‌روش سکان‌دار تیم ملی شود.»


تقوی در مورد عدم اجازه برخی از باشگاه‌ها برای دراختیار دادن بازیکنان خودشان به تیم ملی امید گفت: «ما زمانی که در تیم ملی امید بودیم بارها از رئیس فدراسیون خواهش کردیم که در مسابقات انتخابی المپیک سردار آزمون و علیرضا جهانبخش که بازیکنان تیم ملی امید هستند و از این تیم معروف شدند را برای یک هفته در اختیار ما بگذارند. ما اگر این 2 بازیکن را دراختیار داشتیم قطعا می‌توانستیم ژاپن را شکست دهیم و به المپیک صعود کنیم. امسال هم باشگاه استقلال سه بازیکنش را دراختیار تیم ملی نگذاشت و همه این مسائل بخاطر عدم برنامه‌ریزی در فدراسیون فوتبال بوجود می‌آید. فدراسیون می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست طوری عمل کند که نه باشگاه‌های متضرر شوند و نه تیم ملی از نبود بازیکنان اصلی‌اش ضربه بخورد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته