برنامه های امسال وزارت آموزش و پرورش با رویکرد تفویض اختیار تدوین شده است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز، اسفندیار چهاربند در گردهمایی مشترک معاونان پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی استانها و روسای گروههای برنامه ریزی تخصصی حوزه ستادی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزارشد، اظهار کرد: پس از تصویب برنامه سالانه در وزارتخانه، نحوه عملیاتی کردن و فعالیتهای مرتبط با برنامه، مهمترین دغدغهای است که باید به آن پرداخته شود.
وی افزود: در دستگاهی به وسعت آموزش و پرورش، تهیه و تدوین برنامههای مدون، منسجم و کارآمد، از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است، بنابراین فقدان یا حذف برنامه درآموزش و پرورش، موجبات دخالت غیرمسئولانه عوامل خارج از این دستگاه را در پی خواهد داشت.
چهاربند تصریح کرد: برخی دخالتهای خارج از آموزش و پرورش، اخلالهایی را در برنامهها ایجاد میکند که آسیبهای آن در بلندمدت ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همه ارکان جامعه از آموزش و پرورش توقع پیگیری دغدغههایشان را دارند، اما در حمایت از وزارت آموزش و پرورش کم لطفی میکنند، بنابراین یکی از مسائلی که میتواند آموزش و پرورش را از این وضعیت خارج کند، برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: وجود برنامهای منسجم میتواند سدی در برابر ورود غیرمسئولانه افراد در حوزه تصمیم گیریهای آموزش و پرورش باشد.
چهاربندگفت: وجود بیش از 13 میلیون دانش آموز، 26 میلیون اولیا، بیش از900 هزار پرسنل فرهنگی، 760 منطقه آموزش و پرورش در کشور، 33 هزار میلیارد تومان بودجه و بیش از 90 هزار واحد آموزشی از عواملی هستند که ضرورت بهرهوری در آموزش و پرورش را از طریق برنامهریزی دو چندان میکند.
وی پوشش تحصیلی را ابتداییترین و اصلیترین هدف نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: حفظ پوشش تحصیلی و توسعه آن از دغدغههای جدی آموزش و پرورش است، بر این مبنا باید تخصیص نیروی انسانی، فضاهای آموزشی، تجهیزات و امکانات به گونهای باشد که این هدف را محقق سازد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: سند تحول بنیادین، محور همه برنامهریزیها درآموزش و پرورش است و روشهای سنتی نباید در برنامه ریزیها تداوم یابد، بلکه آنچه تدوین و عملیاتی میشود، باید براساس محتوای سند تحول بنیادین باشد.
وی افزود: سیاق برنامه سال 6 ، با رویکرد سیاست تفویض اختیار تدوین و ترسیم شده است و بر اساس توانمندیهای استانها، عملیاتی میشود، بنابراین تفاهم نامههای حوزههای ستادی با استانها نمیتواند تکلیفی باشد و در آن آمار و ارقام تدوین شود.
چهاربند سیاستها، راهبردها و رویکردها را سه حلقه اتصال و هماهنگی حوزه ستادی با استانها برشمرد و اظهار کرد: استانها با توجه به موارد مذکور میتوانند برنامهها و فعالیتهایشان را مبتنی بر اقتضائات بومی و محلی تدوین کنند.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسایی و فناوری اطلاعات از انعقاد تفاهم نامههای 32 استان با معاونتهای مختلف حوزه ستادی خبرداد و تصریح کرد: اولین فرآیندی که برای عملیاتی کردن برنامههای ملی به کار میرود، اجرای کامل تفاهم نامههای استانی با وزارتخانه است و به همین منظور، کمیته برنامهریزی هر استان پیگیر عملیاتی شدن برنامههاست.
وی برنامه آموزش و پرورش در سال 96 را در 2 بخش تکلیفی و اختصاصی طبقه بندی کرد و افزود: برای مثال، پوشش تحصیلی، بهبود کلاسهای چند پایه، بهبود اجرای برنامههای درسی در قالب بودجه سنواتی از جمله برنامههای تکلیفی بوده و خرید خدمات آموزشی، برون سپاری و کیفیت بخشی جزو برنامههای اختصاصی است.
انتهای پیام/