دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 15:36
روایت خبرنگار آنا از یک محاکمه

حضور توکلی با همراهی یاران در دادگاه/ دفاع سرسختانه از آزادی بیان

احمد توکلی در جایگاه متهم نشست و خانمی به نام فتاحی به نمایندگی از دادستان تهران کیفرخواست را علیه وی قرائت کرد. پیش از شروع جلسه رئیس دادگاه خطاب به حضار متذکر شد که جلسه علنی است؛ اما کسی حق انتشار مطالب مطرح شده در دادگاه را ندارد.
کد خبر : 19719

گروه سیاسی- مهدی روزبهانی: پیش از ظهر امروز- یکشنبه سوم خردادماه- جلسه سوم و پایانی رسیدگی به اتهامات احمد توکلی، مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی الف، در شعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. هنوز رئیس دادگاه وارد نشده بود که شخصیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی وارد سالن دادگاه شدند. اعضای هیئت منصفه نیز در جایگاه‌های خود قرار گرفتند که از جمله آنها می‌توان به شهاب مرادی و علی‌اکبر کساییان اشاره کرد. صادق زیباکلام و علی شکوهی از دیگر افرادی بودند که در ابتدای جلسه همراه با توکلی وارد دادگاه شدند.


هنوز رئیس دادگاه وارد نشده بود که خانمی از سوی حراست دادگاه در وسط سالن ایستاد و اعلام کرد که هیچ‌کس حق نگارش مطلبی را ندارد و در صورت رؤیت با وی برخورد و از جلسه اخراج خواهد شد. جلسه رسیدگی به اتهامات احمد توکلی با حضور رئیس دادگاه، قاضی جلالی، آغاز به کار کرد و همزمان که دادگاه رسیدگی به اتهامات را پیگیری می‌کرد دیگر شخصیت‌ها نیز وارد سالن می‌شدند. مهدی فضائلی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس، علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی در زمره کسانی بودند که به جلسه دادگاه آمدند. در ادامه جلسه رئیس دادگاه خطاب به حضار گفت که نگارش مطلب در جلسه بلامانع است اما انتشار مطلب خلاف قانون است که در این لحظه خبرنگاران حاضر در جلسه به سرعت شروع به نگارش مشروح جلسه دادگاه کردند.


محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای به دادگاه از شکایت خود صرف نظر کرد. این در حالی بود که رضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه ملی، در جایگاه شاکی نشسته بود.


در ادامه، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم و موسی‌الرضا ثروتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد جلسه شدند. همچنین علی مطهری به همراه بیژن نوباه نیز به همراه یکدیگر در میانه‌های جلسه وارد دادگاه شدند. کمال‌الدین پیرمؤذن و مسعود پزشکیان نیز به همراه یکدیگر وارد سالن شدند.


در دقایق پایانی جلسه دادگاه، صالحی امیری که علیه احمد توکلی شکایت کرده بود نیز از شکایت خود صرف نظر کرد. در نهایت سعید مرتضوی، علی‌اکبر جوانفکر، اسفندیار مشایی و حمید بقایی هم از شکایت خود صرف نظر کردند. بنابراین اعلام جرم‌های عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، به عنوان مدعی‌العموم، عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و محمدرضا رحیمی علیه احمد توکلی باقی ماند که قرار شد بعدا دادگاه رأی خود را اعلام کند.


استقبال از «دفاع خوب» توکلی


بعد از اتمام جلسه دادگاه، حضار گرد احمد توکلی حلقه زدند و احسنت‌گویان به خاطر دفاعیاتش از او قدردانی کردند. مصباحی‌مقدم در راهروی دادگاه جلوی احمد توکلی رفت و خطاب به وی گفت: احسنت، دفاع خیلی خوب بود.


عکاسان و خبرنگاران در ورودی دادگاه منتظر احمد توکلی بودند. مدیرمسئول سایت «الف» پس از خروج از دادگاه در جمع آنها حاضر شد و در خصوص پیش‌بینی خود از نتیجه دادگاه اظهار کرد: مطمئنم که تبرئه می‌شوم. این دادگاه به خوبی برگزار شد و سه تن از شاکیان خصوصی من از جمله سعید مرتضوی، محمود احمدی‌نژاد و سیدرضا صالحی از شکایت خود علیه من صرف‌ نظر کردند. توکلی با بیان اینکه هم‌اکنون دادستان به عنوان مدعی‌العموم شاکی من است، تأکید کرد: اینکه آنها تشخیص دهند من بزهکار هستم یا خیر و مستحق چه نوع مجازاتی هستم، مشخص خواهد شد و نتیجه نهایی دادگاه پس از شور نهایی هیئت منصفه طی چند روز آینده اعلام می‌شود.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه «آزادی مطبوعات در وضع کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: اگر آزادی مطبوعات وجود داشت من اکنون در دادگاه نبودم.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه «بعد از این شکایات و دادگاه، چه نوع کامنت‌هایی را در سایت الف منتشر می‌کنید؟» عنوان کرد: فقط کامنت‌های بی‌ادبانه را حذف می‌کنیم و بقیه کامنت‌ها را منتشر خواهیم کرد.


توکلی با تأکید بر اینکه «تنها روزنامه‌نگاری است که از مخالفان خود دفاع می‌کند»، افزود: من در خصوص بسته شدن روزنامه ابتکار و اعتماد ملی دخالت‌هایی نیز داشتم و از آنها دفاع کردم؛ اما آن‌ها نیز باید خود به طور ویژه به دفاع از خود بپردازند.


وی همچنین ادامه داد: برای اصلاح قوانین مشکلی نداریم؛ اما این فضای روانی است که باعث می‌شود درخصوص جرایم رسانه‌ای برخورد سخت‌گیرانه‌ای اعمال شود.


شخص غیرقابل انتقاد نداریم


همچنین علی مطهری در حاشیه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: اینکه بخواهیم یک انتقاد علیه رئیس یک قوه را توهین تلقی کنیم درست نیست؛ چون ایشان می‌توانند بیایند به انتقادات جواب بدهند.وی تأکید کرد: برخی اعلام جرم‌های دادستانی وارد نبود؛ چون رئیس قوه قضائیه را غیرقابل انتقاد جلوه داده بودند در حالی که ما در کشور شخص غیرقابل انتقاد نداریم. وی تأکید کرد: برخی اعلام جرم‌ها سخت‌گیرانه بودند.همچنین در حاشیه این دادگاه، صالحی امیری که از شکایت خود صرف نظر کرده بود از صحبت کردن در جمع خبرنگاران امتناع کرد و گفت: بعدا در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهم داد.


باید سختگیرانه از آزادی دفاع کنیم


صادق زیباکلام هم در زمره کسانی بود که در حاشیه این جلسه دادگاه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: دفاع احمد توکلی در جلسه دادگاه بسیار مستحکم و جانانه بود.


این استاد دانشگاه با اشاره به آنچه سختگیری‌های دادستانی تهران خواند، اظهار کرد: دادستانی وظیفه خود می‌داند که سخت‌گیری کند و به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ اما ما هم باید سختگیرانه از آزادی و به‌ویژه آزادی بیان دفاع کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته