دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1396 - 16:07
در واحد سمنان صورت گرفت

انعقاد قرارداد تحقیقاتی 530 میلیون ریالی در حوزه صنعت مرغ کشور

قرارداد تحقیقات برون دانشگاهی به ارزش 530 میلیون ریال در حوزه صنعت مرغ کشور، بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سازمان جهاد کشاورزی استان و بخش خصوصی منعقد شد.
کد خبر : 197188

به گزارش خبرنگار آنا از سمنان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در جلسه انعقاد این قرارداد که با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و بخش خصوصی که در سالن جلسات حوزه ریاست این واحد دانشگاهی برگزار شد اظهار کرد: «در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد سمنان با اولویت قرار دادن انجام پژوهش‌های کاربردی و صنعتی و با تکیه بر پتانسیل علمی بالای اعضای هیأت علمی و با بررسی نیازها و مشکلات صنایع، ادارات و دوایر دولتی و خصوصی در راستای رفع مسائل و کمبودهای مورد نظر گام برمی‌دارد.»



علی جهان گفت: «در همین راستا یکی از معضلات مربوط به صنعت مرغداری و حمل جوجه‌های تازه به دنیا آمده یا اصطلاحاً یک‌روزه به مرغداری‌ها برای طی مراحل رشد است.»


جهان با بیان اینکه در جابه‌جایی جوجه‌های یک‌روزه به‌ویژه در فواصل طولانی‌تر تلفات بالا رفته و باعث خسارت به بخش خصوصی می‌شود گفت: «یکی از حساس‌ترین دوره‌های پرورش از لحاظ بهره‌وری همین زمان انتقال جوجه از جوجه‌کشی تا فارم است و نقش استرس گرمائی در بهره‌وری فیزیولوژیکی طیور صنعتی به اثبات رسیده است.»


وی با طرح این سوال که آیا در فضای پررقابت فعلی به‌منظور دستیابی به بهره‌وری بالاتر نباید به حمل‌ونقل مدرن جوجه یک‌روزه فکر کنیم؟ گفت: «این فنّاوری در کشورهای پیشرفته از جمله هلند و مجارستان بسیار توسعه‌یافته است اما متاسفانه در کشور ما بسیار سطحی و بدون توجه به اصول حمل‌ونقل جوجه یک‌روزه به آن پرداخته می‌شود. از آنجا که کشورهای پیشرفته حاضر به فروش تکنولوژی‌های نوین به ایران نیستند لازم است تمهیداتی در خصوص بومی‌سازی این تکنولوژی صورت پذیرد.»


جهان این پروژه را محصول همکاری سه‌جانبه بخش خصوصی، جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان دانست و اضافه کرد: «دو فاز اجرای این پروژه به ارزش 530 میلیون ریال است که شامل: طراحی، تحلیل فنی و برآورد اقتصادی طرح با توجه به نیازها و محدودیت‌های داخل کشور و آماده‌سازی نقشه‌ها و داکیومنتیشن خواهد بود.»



علی حیدری به‌عنوان مجری طرح در تشریح این پروژه گفت: «جوجه یک‌روزه در دوره حمل به همان توجهات ویژه‌ای احتیاج دارد که در جوجه‌کشی با آن مواجه است و در صورت مواجهه با شرایط نامطلوب حمل‌ونقل تاثیر منفی آن بر ادامه دوره رشد و بهره‌برداری، اثبات‌شده و جبران‌ناپذیر خواهد بود. لذا در تلاش هستیم تا این تاثیرات را بر اساس تکنولوژی روز دنیا به حداقل برسانیم.»


وی افزود:«طبق آخرین آمار موجود در سازمان دامپزشکی حدود 7 درصد جوجه‌های تولیدشده طی حمل‌ونقل از محل تولید تا محل رشد تلف می‌شوند. یعنی چیزی حدود 40 میلیون جوجه در سال و با توجه به قیمت هر جوجه 2000 تومان سالی 80 میلیارد تومان ضرر در کشور. در صورتی‌ که این رقم کاهش یابد بهره‌وری تولید در صنعت مرغداری افزایش چشمگیری خواهد داشت.»


حیدری ادامه داد: «از طرف دیگر زمان حمل‌ونقل جوجه نیز به دوره رشد آن اضافه شده و مرغ گوشتی در زمان سریع‌تری به بهره‌برداری خواهد رسید. از آنجا که در ایران و کشورهای منطقه اصول حمل جوجه به‌درستی رعایت نمی‌شود بهره‌وری صنعت مرغداری پایین آمده است. بنابراین با توجه به جدید بودن این فنّاوری در ایران و منطقه، در صورت تجاری‌سازی علاوه بر داخل کشور در سطح صادرات منطقه‌ای نیز می‌توان در این زمینه پیشگام بود.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، ضوابط بهداشتی حمل‌ونقل جوجه یک‌روزه در داخل کشور را بسیار پیش‌پاافتاده و ابتدایی دانست و تصریح کرد: «متاسفانه صنعت مرغ کشور در این مقوله از ضوابط موجود در کشورهای توسعه‌یافته فاصله معناداری دارد. بنابراین در ابتدای شروع طرح و قبل از ورود به فاز تولید آزمایشگاهی و تجاری‌سازی باید این ضوابط مطالعه دقیق شده و مطابق با استانداردهای روز دنیا تدوین شود.»


به گزارش آنا، این قرارداد پیرو تفاهم‌نامه همکاری است که در سال گذشته میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان منعقد شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته