دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 16:11
روایت نمایندگان از حضور ظریف در خانه ملت

از تلاش ظریف برای تشریح واقعیت‌های مذاکرات تا متلک‌های برخی بهارستان‌نشینان

صبح امروز رئیس دستگاه دیپلماسی به همراه معاون خود به بهارستان رفت تا در نشستی غیرعلنی، دغدغه‌های نمایندگان را درباره توافق هسته‌ای بشنود و به آنها پاسخ دهد.
کد خبر : 19714

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه معاون خود سید عباس عراقچی امروز صبح مهمان مجلس بودند. هرچند جلسه غیرعلنی بود اما مشاجره و متلک‌های برخی نمایندگان به ظریف از اطلاع عموم پنهان نماند. محمدرضا تابش درباره حاشیه‌های امروز مجلس گفت که در زمان سخنرانی آقای ظریف، برخی از نمایندگان به وی متلک می‌انداختند و داد و فریاد می‌کردند؛ اما جو قاطبه مجلس همگام با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. از سوی دیگر جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد سخنان امروز ظریف و عراقچی اعلام کرد که این دو تلاش کردند که واقعیت‌های مذاکرات را مطرح کنند و ظریف در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد که اگر توافق هم انجام نشود، آسمان به زمین نمی‌آید و ما باید بدون اعتنا به دیگران روی پای خودمان بایستیم.


کریمی‌قدوسی: ظریف گفت بازرسی‌های آژانس مدیریت‌شده و با هماهنگی ایران انجام خواهد شد/ معتقدم بازرسان قطعا از GPS استفاده می‌کنند


در این رابطه جواد کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با آنا، درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه غیرعلنی امروز با حضور وزیر امور خارجه و معاون وی برگزار شد که جلسه بسیار خوبی بود و آقای ظریف و عراقچی گزارش مفصلی از مذاکرات هسته‌ای را ارائه کردند.


نماینده مشهد در مجلس ادامه داد: یکی از دغدغه‌های نمایندگان که در نشست امروز نیز اعلام کردند، حفظ امنیت ملی است. اقتدار نیروهای مسلح حافظ امنیت ملی است و توافقی که به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از مراکز نظامی را بدهد، امنیت ملی را با تهدید مواجه می‌کند و به عقیده نمایندگان یک توافق بد است.








نماینده مشهد در مجلس: یکی از دغدغه‌های نمایندگان که در نشست امروز نیز اعلام کردند، حفظ امنیت ملی است.توافقی که به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از مراکز نظامی را بدهد، امنیت ملی را با تهدید مواجه می‌کند و به عقیده نمایندگان یک توافق بد است

وی همچنین درباره توضیحات ظریف درباره بازرسی‌های آژانس اتمی اظهار کرد: آقای ظریف در نشست امروز تأکید کردند که بازرسی‌های آژانس مدیریت شده و با هماهنگی ایران انجام خواهد شد؛ اما به عقیده بنده بازرسان در بازرسی‌های خود قطعا از دستگاه GPS استفاده خواهند کرد که این کار باعث ثبت مختصات هسته‌ای ما خواهد شد و در زمان حمله احتمالی نظامی ممکن است مورد بهره‌برداری دشمن قرار گیرد.


کریمی‌قدوسی اضافه کرد: همچنین در جلسه امروز مقرر شد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بعد از هر مذاکره گزارش کتبی آن را به مجلس ارائه کند تا به سند تبدیل شود.


در جلسه امروز مقرر شد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بعد از هر مذاکره گزارش کتبی آن را به مجلس ارائه کند تا به سند تبدیل شود


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جمع‌بندی نشست غیرعلنی امروز توسط لاریجانی اشاره و خاطرنشان کرد: رئیس مجلس تأکید کرد که مجلس درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.


وی همچنین درباره بررسی طرح حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای که در حال بررسی در کمیسیون امنیت مجلس است، گفت: یک فوریت این طرح در اواخر سال گذشته به تصویب مجلس رسید و هم‌اکنون در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار دارد که امروز در مورد این طرح رأی‌گیری خواهد شد.


او اضافه کرد: نظرات کار‌شناسان سازمان انرژی اتمی، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، مسئولان امنیتی و نمایندگان مجلس درباره این طرح جمع‌آوری و تمامی نظرات جمع‌بندی و به یک متن واحد تبدیل شده است. احتمال بنده این است با رأی بالایی در کمیسیون به تصویب خواهد رسید و به صحن علنی ارسال خواهد شد.


کریمی‌قدوسی درباره جزئیات این طرح گفت: در متن این طرح تصریح شده است که در صورت توافق هسته‌ای متن توافقنامه باید ظرف مدت دو هفته در اختیار مجلس قرار گیرد و مجلس نیز این توافق را منطبق با خطوط قرمز ترسیم شده و قوانین جمهوری اسلامی ایران بررسی کند.


وی ادامه داد: یکی از موارد این طرح، لغو یک جای تحریم‌هاست و موضوع دیگری که در آن اشاره شده، این است که مراکز هسته‌ای، نظامی و دانشمندان ما از خطوط قرمز پررنگ نظام است.


کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: در این طرح با حفظ حمایت از اصل مذاکره، تمامی دغدغه‌های مردم و حفظ عزت و خطوط قرمز نظام مورد توجه قرار گرفته است.


نعمتی: از مشاجره ظریف و کوچک‌زاده تا بحث بر سر نحوه بازرسی از تأسیسات نظامی


همچنین بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رئیس مجلس در این نشست بر لزوم حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد و گفت این حمایت باید به شکلی باشد که خواسته‌های نظام محقق شود.


وی درباره نشست غیرعلنی مجلس با تأکید بر جلسه سنگین و در حدود دو ساعت صبح امروز وزیر امورخارجه با نمایندگان افزود: وزیر امور خارجه توضیحاتی درباره چارچوب مذاکرات و نوع نگاه خود به اتفاقات و بیانیه لوزان بیان کرد و عراقچی نیز به صورت مبسوطی درباره دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مردم توضیحاتی داد.








عراقچی درباره بازرسی از تأسیسات نظامی توضیح داد که بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی است و این‌گونه نخواهد بود که آمریکایی‌ها هر زمان که بخواهند از هر جایی بتوانند بازدید کنند. این بازرسی‌ها قطعا مدیریت‌شده خواهد بود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: چهار نماینده نیز موضوعاتی را مطرح کردند که در مجموع نشستی خوب و صمیمی برگزار شد. مباحث مطرح‌شده نمایندگان درباره نحوه لغو تحریم‌ها، نوع بازرسی‌ها، فعالیت‌های فردو و نحوه فعالیت آینده کشور در زمینه انرژی هسته‌ای بود.


نعمتی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مطرح‌شده موضوع بازرسی از تاسیسات و مراکز نظامی بود، گفت: عراقچی در این باره توضیح داد که بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی است و این گونه نخواهد بود که آمریکایی‌ها هر زمان که بخواهند از هر جایی بتوانند بازدید کنند. این بازرسی‌ها قطعا مدیریت‌شده خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: درباره فردو و غنی‌سازی هم صحبت شد و موضوعی که مطرح شد این بود که باید مفاد موافقتنامه سوئیس به صورت مکتوب نوشته شود.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درباره مذاکرات در شرایط تهدید هم یکی از نمایندگان تذکر داد اما مذاکره‌کنندگان گفتند در 30 سال اخیر جمهوری اسلامی همواره از طرف آمریکایی‌ها تهدید شده است و آمریکایی‌ها از سیاست چماق و هویج استفاده کرده‌اند.


نماینده مردم اسدآباد در مجلس در باره کاهش یافتن تعداد سانتریفیوژها در سایت فردو نیز گفت: درباره این موضوع که گفته می‌شود این تعداد کم خواهد شد، آقای عراقچی گفت که چنین چیزی مطرح نیست و همان 1044 دستگاه مطرح است و صحبت‌های آمریکایی‌ها غیرواقعی است.








نعمتی:مهمترین بحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی صبح امروز حول نگارش متن نهایی توافق نامه بود و جلسه امروز صبح بسیار خوب و سنگین بود و صحبت بین کوچک‌زاده و ظریف که در انتهای جلسه غیرعلنی رخ داد درگیری لفظی نبود بلکه صحبتی بود که یک نماینده با وزیر امورخارجه انجام می‌داد

نعمتی تاکید کرد: مجلس به عنوان دستگاه ناظر باید از نحوه مذاکرات اطلاع داشته باشد و نیابد احساسی با این موضوع مهم برخورد کرد. امیدواریم با تعامل بین مجلس و تیم مذاکره کننده این موضوع را حل کنیم.


وی درباره درگیری لفظی ظریف و مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران اضافه کرد: مهمترین بحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی صبح امروز حول نگارش متن نهایی توافق نامه بود و جلسه امروز صبح بسیار خوب و سنگین بود و صحبت بین کوچک‌زاده و ظریف که در انتهای جلسه غیرعلنی رخ داد درگیری لفظی نبود بلکه صحبتی بود که یک نماینده با وزیر امورخارجه انجام می‌داد.


نعمتی تصرح کرد: بعضی از مسائل بسیار مهم در جلسه امروز باز شد ولی به دلیل غیرعلنی بودن نمی توانیم تمام مسائل را توضیح دهیم.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این که بیانیه‌ای که در لوزان منتشر شد، شفاهی بوده است، ادامه داد: امروز از بسیاری از مباحثی که روزهای گذشته مطرح بوده از جمله فکت‌شیت و دیگر مسائل گذشته‌ایم و بحث مهم تبدیل توافق لوزان به متون کتبی مطرح است.


نعمتی درباره موضع رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی صبح نیز گفت: لاریجانی حمایت از تیم مذاکره‌کننده را متذکر شده و خواستار این شد که این حمایت به شکلی باشد که خواسته‌های نظام محقق شود.


تابش: ظریف گفت «متعجبم باهنر عدد 300 سانتریفیوژ را از کجا آورده است»/ برخی نمایندگان با داد و فریاد به ظریف متلک می‌انداختند


از سوی دیگر نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی امروز ادعای نایب رئیس دوم مجلس مبنی بر کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها به ۳۰۰ سانتریفیوژ را رد کرد.


محمدرضا تابش در گفت‌وگو با آنا با قدردانی از مسئولیت‌پذیری دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کرد: اینکه آقای ظریف و معاون وی در نشست غیرعلنی امروز مجلس حضور یافتند و درباره مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی به نمایندگان ارائه کردند، جای تشکر و قدردانی دارد.


تفاوت نگاه ظریف و تیم قبلی مذاکرات به مجلس


وی یادآور شد: بنده به خاطر دارم که در دولت قبل، نمایندگان هر چه اصرار می‌کردند که با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای گفت‌وگویی در مجلس داشته باشند، مذاکره‌کنندگان نمی‌پذیرفتند.


نمایندگان اردکان تصریح کرد: پس از اصرار نمایندگان و درخواست رئیس مجلس، فکر می‌کنم در طول عمر مجلس هشتم یک یا دو بار مذاکره‌کننده ارشد کشورمان حاضر شد به مجلس بیاید و اطلاعاتی هم که در آن جلسه به نمایندگان داد اطلاعاتی در سطح‌‌ همان موضوعاتی بود که از طریق رسانه‌ها نیز اعلام شده بود و در این جلسات نیز نمایندگان هیچ‌گونه اظهار نظری نمی‌کردند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اما امروز شاهد بودیم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای در عالیترین سطح خود در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد و نکات ریز و حساس مذاکرات را به اطلاع نمایندگان رساند. بنده فکر نمی‌کنم که حتی کوچک‌ترین موضوع در مورد مذاکرات هسته‌ای اکنون از دید و منظر نمایندگان مخفی باشد.








تابش: در زمان سخنرانی آقای ظریف، برخی از نمایندگان به وی متلک می‌انداختند و داد و فریاد می‌کردند؛ اما قاطبه جو مجلس همگام با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود

وی درباره جزئیات نشست امروز مجلس گفت: آقای ظریف در این جلسه با ارائه آمار و ریز مذاکرات مجددا این اطمینان را به وکلای ملت داد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در چارچوب مصالح و منافع ملی و حفظ خطوط ترسیم شده توسط رهبری معظم انقلاب حرکت خواهد کرد.


به گفته این نماینده مجلس، ظریف در نشست امروز تثبیت غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران را بزرگ‌ترین دستاورد هسته‌ای اعلام کرد و اطمینان داد که در چارچوب مشخص شده، فوردو و نطنز به کار خود ادامه خواهند داد و تحقیق و توسعه نیز همچنان روند پیش‌رونده خود را خواهند داشت.


وی همچنین درباره حواشی نشست امروز نیز گفت: در زمان سخنرانی آقای ظریف، برخی از نمایندگان به وی متلک می‌انداختند و داد و فریاد می‌کردند؛ اما قاطبه جو مجلس همگام با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود.


تابش در پاسخ به این سؤال که «آیا در نشست امروز درباره پذیرش پروتکل هسته‌ای بحث شد؟» گفت: بله در این باره مباحثی مطرح شد اما بنده از بیان جزئیات آن معذورم و نمی‌توانم چیزی بگویم.


نماینده اردکان در مجلس درباره گزارش امروز ظریف به نمایندگان گفت: کلیات گزارش تیم مذاکره‌کننده حاکی از موفقیت مذاکره‌کنندگان و اقتدار آن‌هاست که جای تشکر و قدردانی دارد.


وی خاطرنشان کرد: در این نشست، هم آقای ظریف و هم نمایندگان اعلام کردند که در مذاکرات اگر بخواهد انحرافی در مسیر تعیین‌شده و منطبق با منافع ملی ایجاد شود؛ مجلس و دولت اقدام خواهند کرد و منافع ملی مد نظر مذاکره‌کنندگان است.


این نماینده مردم در مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا در نشست امروز وزیر خارجه در مورد طرحی که با امضای اوباما تبدیل به قانون شد موضوعی مطرح کرد؟» گفت: آقای ظریف در مورد این اقدام کنگره آمریکا توضیح دادند.


وی افزود: در هر صورت ما هم می‌توانیم درباره این اقدام، مقابله به مثل کنیم و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد که با هماهنگی دولت اقداماتی انجام دهیم که در مذاکرات دست‌بسته و تسلیم نباشیم.


تابش همچنین در پاسخ به این سؤال که «آقای باهنر روز گذشته اعلام کردند که تعداد سانتریفیوژهای فوردو به ۳۰۰ سانتریفیوژ کاهش یافته است، آیا این موضوع در نشست امروز مطرح شد؟» گفت: بله این موضوع مطرح و از سوی وزیر امور خارجه رد شد. آقای ظریف تصریح کرد که طرف مقابل ابهاماتی درخصوص مذاکرات به وجود می‌آورد اما متعجبم که آقای باهنر این عدد را از کجا به‌دست آورده است؟


جهانگیرزاده:‌ پاسخ‌های ظریف به دغدغه‌های منتقدان، دقیق و قانع‌کننده بود


دراین رابطه نماینده مردم ارومیه در خانه ملت درباره نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه و معاون او اظهارکرد: در جلسه امروز، آقای ظریف برای چندمین بار بر رعایت دقیق خطوط قرمز و حساسیت‌های رهبر معظم انقلاب و مجلس تأکید و پافشاری کرد.


جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با آنا، در این باره ادامه داد: وزیر خارجه در جلسه امروز در مورد برخی حساسیت‌های مطرح شده توضیح داد و گفت که نباید این حساسیت‌ها به صورت غیرواقعی بزرگ‌نمایی شود.


نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه «حرف‌های امروز ظریف دقیق و قانع‌کننده بود»، خاطرنشان کرد: منتقدان مذاکرات هسته‌ای هم نظرات خود را در جلسه با ظریف مطرح کردند و ایشان نیز به این دغدغه‌ها پاسخ داد و از اقدامات تیم مذاکره‌کننده دفاع کرد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: ظریف و عراقچی تلاش کردند که واقعیت‌های مذاکرات را مطرح کنند و ظریف در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد که اگر توافق هم انجام نشود، آسمان به زمین نمی‌آید و ما باید بدون اعتنا به دیگران روی پای خودمان بایستیم.


نکو: ظریف تأکید کرد که به هیچ‌وجه به طرف مقابل باج نخواهیم داد


همچنین نماینده شهرستان بهارستان در مجلس تأکید کرد که تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی بر مواضع نظام و منافع ملی تأکید و ایستادگی دارد و این را می‌توان از طولانی و پیچیده شدن مذاکرات متوجه شد.


ابراهیم نکو در گفت‌وگو با آنا، درباره اظهارات محمدجواد ظریف در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: وزیر خارجه در جلسه امروز تأکید کردند که ما به هیچ‌عنوان به طرف‌های مقابل باج نخواهیم داد و مذاکرات هسته‌ای را در چارچوب نظام انجام می‌دهیم.


وی ادامه داد: ظریف‌‌ همان صحبت‌های قبلی خود را درباره مذاکرات هسته‌ای و تأکید بر حفظ منافع ملی بیان کرد و گفت ما به خواسته مردم، مذاکرات هسته‌ای را انجام می‌دهیم.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای مطالبات مردمی حاضر به مذاکره با آمریکا و کشورهای 1+5 شده است»، گفت: طولانی شدن مذاکرات به دلیل پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایرانی است که بر مواضع خود و مطالبات مردم ایستادگی داشته و دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته