دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بخش خدمات، پیشران رشد و تحول اقتصادی در ایران

سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی کشور اگرچه در طول سال‌های گذشته، روندی پاندولی داشته است اما گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد که ارزش افزوده این بخش در سال 1395 حدود 331 هزار میلیارد تومان بوده که با قیمت ثابت سال 1390، نسبت به سال 1394 از رشد 3.6 درصدی برخوردار بوده است.
کد خبر : 197090

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق تهران، کارشناسان معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با تحلیل آمار و داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، به این نتیجه رسیده‌اند که بخش خدمات می‌تواند یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی کشور باشد به ویژه آنکه دو حوزه گردشگری و حمل‌و‌نقل، پیشران این رشد خواهد بود.


با این حال، سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال 2015 نزدیک به 80 درصد از میزان ارزش افزوده در کشورهایی همچون فرانسه و ایالات متحده آمریکا توسط بخش خدمات ایجاد شده است.


بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، بخش خدمات در طول سال‌های اخیر سهم بسزایی در افزایش میزان اشتغال در کشور داشته است به طوری که سهم این بخش در اشتغال کشور طی سال 1395 در حدود 47.4 درصد بوده که این میزان در سال 1395 به 50.1 درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال 1395 در مجموع 462 هزار نفر از 615 هزار نفر افزوده شده به اشتغال کشور از محل بخش خدمات بوده است.


کارشناسان معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران همچنین در این گزارش، نگاهی به زیربخش‌‎های خدمات در کشور داشته‌اند و میزان ارزش افزوده هر یک از این زیربخش‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. در این تحلیل بیان شده است که دو زیربخش بازرگانی، رستوران، هتلداری و حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات، بار رشد بخش خدمات در کشور را طی سال گذشته به دوش کشیده است. بر این اساس، هر دو این بخش‌ها به طور یکسان سهم 1.3 درصدی از رشد 3.6 درصدی بخش خدمات در سال 95 را داشته است.


به این ترتیب، ارزش افزوده گروه بازرگانی، رستوران و هتل‌داری در سال 1395 به قیمت ثابت سال 1390، حدود 73 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال پیش از آن رشد 6.2 درصدی داشته است. این در حالی است که ارزش افزوده زیرگروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات نیز طی سال گذشته و به قیمت ثابت سال 1390، حدود 64 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1394 رشد 6.7 درصدی داشته است.


در گزارش تحلیلی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، به میزان ارزش افزوده سایر زیربخش‌های خدمات نیز اشاره و تاکید شده است که رشد اقتصادی کشور در رونق و توسعه بخش خدمات کشور نهفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته