دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1396 - 09:44
دکتر حداد عادل تاکید کرد؛

لزوم نگارش متون درسی برای رشته حقوق نفت و گاز

جلسه 139 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
کد خبر : 197000

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامعلی حداد عادل در این جلسه به مسائل ایجاد شده در زمینه برنامه‌ریزی درسی رشته مشاوره اشاره کرد و گفت: «علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته هنوز این مشکل احساس می‌شد و بعد از برگزاری یک جلسه مفصل پیشنهاد شد که یک کارگروه مستقل برای بررسی برنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی مشاوره تشکیل شود و نظر کارگروه روانشناسی نیز در مورد برنامه تدوین شده مشاوره لحاظ شود.»


پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر ارشدی از اعضای کارگروه حقوق، توضیحاتی درباره تغییرات صورت گرفته در سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته حقوق انرژی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه کرد و پس از توضیحات دکتر ارشدی، حجت‌الاسلام کاظمینی هم نظرات شورای پشتیبان حوزوی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی پیرامون این سرفصل‌ها را تشریح کرد.


دکتر حداد عادل هم با اشاره به مباحث مطرح شده، گفت: «موضوع فقه انرژی به طور اعم و فقه نفت و گاز به معنای احض هنوز در حوزه‌های علمیه جوان است.»


او افزود: «ان‌شاءالله با همکاری حوزه و دانشگاه و تألیف متون درسی و نگارش پایان‌نامه‌های مفید ادبیات این رشته غنی‌تر شود.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «دانشجوی این رشته باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد به منظور عقد قراردادهای بین‌المللی حقوقی در زمینه انرژی داشته باشد.»


پس از سخنان حداد عادل و با رأی مثبت اکثرت اعضای شورا، برنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی رشته حقوق انرژی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.


همچنین دستور بعدی جلسه 139 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی مجدد سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری بود که در جلسات گذشته شورا ارائه شده و با توجه به نظرات ارائه شده توسط اعضاء مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته بود.


در توضیحات ارائه شده درباره این موضوع با اشاره به اهمیت طراحی صنعتی و مهندسی خلاقیت در ارتقا تولیدات صنعتی کشور، به برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی منابع علمی در این زمینه تاکید شد.


پس از ارائه گزارش کارگروه هنر و معماری هم اعضاء شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن‌ها توجه به مفاهیم بومی در این زمینه، روزآمدسازی منابع درسی، در نظر گرفتن ارتباط این رشته با رشته‌های دیگر علوم انسانی مانند فلسفه و ارتباط این رشته با سبک زندگی است.


پس از پیشنهادها و نظرات اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، با رأی مثبت اعضا این برنامه درسی و سرفصل آموزشی به تصویب رسید.


دستور دیگر جلسه 139 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بود که پس از ارائه گزارش کارگروه مربوطه و پیشنهادها و نظرات اعضا، کلیات این سرفصل آموزشی و برنامه درسی به تصویب رسید. ادامه بررسی این مبحث به جلسه آینده موکول شد.


در پایان جلسه 139 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی رأی‌گیری برای تکمیل اعضای کارگروه ارتباطات صورت گرفت که دکتر فراهانی برای عضویت در این کارگروه موفق به کسب رأی اعضا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته