دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1396 - 17:21
در پاسخ به آنا

ولایتی: به مصلحت کویت نیست تحت فشار سعودی‌ها وارد تقابل با ایران شود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک اقدام اخیر دولت کویت در رابطه با کاهش تعداد دیپلمات‌های کشورمان در این کشور را ناشی از القائات سعودی‌ها توصیف کرد.
کد خبر : 196910

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، علی‌اکبر ولایتی در کنفرانس خبری مشترک با شیه شیائو یوان، فرستاده چین در امور سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره واکنش ایران نسبت به موضع اخیر کویت در رابطه با کاهش تعداد دیپلمات‌های کشورمان در کویت گفت: «به مصلحت کویت نیست که تحت تاثیر فشار عربستان سعودی اینگونه عمل کند.»


وی افزود: «ایران پس از اشغال کویت از سوی صدام نخستین کشوری بود که کمتر از 24 ساعت این اشغال را محکوم و به آن‌ها کمک کرد تا سرزمین‌های اشغال شده خود را باز پس بگیرند. ما معتقدیم این مصلحت دولت و ملت کویت نیست که اقدام به کاهش تعداد دیپلمات‌های ایران در کشورش کند.»


ولایتی تصریح کرد دولت کویت باید طبق مصلحت و اصل حسن همجواری عمل کند. طبعا اگر این فشار سعودی‌ها جواب دهد فشارهای دیگری را وارد می‌کنند و ما نصیحت می‌کنیم منافع ملی خود را تحت تاثیر اینگونه القائات سعودی‌ها قرار ندهند.


رئیس مجمع تشخیص مصلخت نظام در جمع خبرنگاران درباره نقض و عهد و اقدامات بازدارنده هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: «بدون تردید من به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام به این نقض عهد آمریکا معترضم و معتقدم باید بعد از بازگشت آقایان ظریف و عرافچی به ایران نتیجه گفت‌وگوهای آن‌ها را بشنویم و یک تصمیم مشترکی بگیریم. بدون تردید نقض عهد آمریکایی‌ها درباره برجام بدون پاسخ نخواهد ماند.»


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه «آیا این گفته شما نظر هیات نظارت بر اجرای برجام است» گفت: «من یک عضو هیات هستم و باید دید هیات نظارت بعد از بررسی چه تصمیمی می‌گیرد.»


ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وجود برخی موضوعات در صدور روادید برای دیپلمات‌هایی که قرار است به عربستان روند تا امور کنسولی حجاج ایرانی را انجام دهند گفت: «بنای ما بر همکاری دولت سعودی در مناسک حج سال جاری است و جمهوری اسلامی ایران با شرط حفظ حرمت و عزت حجاج ایرانی با اعزام آن‌ها موافقت کرده است و قطعا ما حافظ امنیت حجاج خود هستیم.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته