دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 13:59
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

تابش: ظریف گفت «متعجبم باهنر عدد 300 سانتریفیوژ را از کجا آورده است»/ برخی نمایندگان با داد و فریاد به ظریف متلک می‌انداختند

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی امروز ادعای نایب رئیس دوم مجلس مبنی بر کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها به ۳۰۰ سانتریفیوژ را رد کرد.
کد خبر : 19687

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا با قدردانی از مسئولیت‌پذیری دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کرد: اینکه آقای ظریف و معاون وی در نشست غیرعلنی امروز مجلس حضور یافتند و درباره مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی به نمایندگان ارائه کردند، جای تشکر و قدردانی دارد.








فکر می‌کنم در طول عمر مجلس هشتم یک یا دو بار مذاکره‌کننده ارشد کشورمان حاضر شد به مجلس بیاید و اطلاعاتی هم که در آن جلسه به نمایندگان داد اطلاعاتی در سطح‌‌ همان موضوعاتی بود که از طریق رسانه‌ها نیز اعلام شده بود

تفاوت نگاه ظریف و تیم قبلی مذاکرات به مجلس


وی یادآور شد: بنده به خاطر دارم که در دولت قبل، نمایندگان هر چه اصرار می‌کردند که با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای گفت‌وگویی در مجلس داشته باشند، مذاکره‌کنندگان نمی‌پذیرفتند.


نمایندگان اردکان تصریح کرد: پس از اصرار نمایندگان و درخواست رئیس مجلس، فکر می‌کنم در طول عمر مجلس هشتم یک یا دو بار مذاکره‌کننده ارشد کشورمان حاضر شد به مجلس بیاید و اطلاعاتی هم که در آن جلسه به نمایندگان داد اطلاعاتی در سطح‌‌ همان موضوعاتی بود که از طریق رسانه‌ها نیز اعلام شده بود و در این جلسات نیز نمایندگان هیچ‌گونه اظهار نظری نمی‌کردند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اما امروز شاهد بودیم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای در عالیترین سطح خود در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد و نکات ریز و حساس مذاکرات را به اطلاع نمایندگان رساند. بنده فکر نمی‌کنم که حتی کوچک‌ترین موضوع در مورد مذاکرات هسته‌ای اکنون از دید و منظر نمایندگان مخفی باشد.


وی درباره جزئیات نشست امروز مجلس گفت: آقای ظریف در این جلسه با ارائه آمار و ریز مذاکرات مجددا این اطمینان را به وکلای ملت داد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در چارچوب مصالح و منافع ملی و حفظ خطوط ترسیم شده توسط رهبری معظم انقلاب حرکت خواهد کرد.


به گفته این نماینده مجلس، ظریف در نشست امروز تثبیت غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران را بزرگ‌ترین دستاورد هسته‌ای اعلام کرد و اطمینان داد که در چارچوب مشخص شده، فوردو و نطنز به کار خود ادامه خواهند داد و تحقیق و توسعه نیز همچنان روند پیش‌رونده خود را خواهند داشت.








در هر صورت ما هم می‌توانیم درباره این اقدام، مقابله به مثل کنیم و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد که با هماهنگی دولت اقداماتی انجام دهیم که در مذاکرات دست‌بسته و تسلیم نباشیم

وی همچنین درباره حواشی نشست امروز نیز گفت: در زمان سخنرانی آقای ظریف، برخی از نمایندگان به وی متلک می‌انداختند و داد و فریاد می‌کردند؛ اما قاطبه جو مجلس همگام با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود.


تابش در پاسخ به این سؤال که «آیا در نشست امروز درباره پذیرش پروتکل هسته‌ای بحث شد؟» گفت: بله در این باره مباحثی مطرح شد اما بنده از بیان جزئیات آن معذورم و نمی‌توانم چیزی بگویم.


نماینده اردکان در مجلس درباره گزارش امروز ظریف به نمایندگان گفت: کلیات گزارش تیم مذاکره‌کننده حاکی از موفقیت مذاکره‌کنندگان و اقتدار آن‌هاست که جای تشکر و قدردانی دارد.


وی خاطرنشان کرد: در این نشست، هم آقای ظریف و هم نمایندگان اعلام کردند که در مذاکرات اگر بخواهد انحرافی در مسیر تعیین‌شده و منطبق با منافع ملی ایجاد شود؛ مجلس و دولت اقدام خواهند کرد و منافع ملی مد نظر مذاکره‌کنندگان است.


این نماینده مردم در مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا در نشست امروز وزیر خارجه در مورد طرحی که با امضای اوباما تبدیل به قانون شد موضوعی مطرح کرد؟» گفت: آقای ظریف در مورد این اقدام کنگره آمریکا توضیح دادند.


وی افزود: در هر صورت ما هم می‌توانیم درباره این اقدام، مقابله به مثل کنیم و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد که با هماهنگی دولت اقداماتی انجام دهیم که در مذاکرات دست‌بسته و تسلیم نباشیم.


تابش همچنین در پاسخ به این سؤال که «آقای باهنر روز گذشته اعلام کردند که تعداد سانتریفیوژهای فوردو به ۳۰۰ سانتریفیوژ کاهش یافته است، آیا این موضوع در نشست امروز مطرح شد؟» گفت: بله این موضوع مطرح و از سوی وزیر امور خارجه رد شد. آقای ظریف تصریح کرد که طرف مقابل ابهاماتی درخصوص مذاکرات به وجود می‌آورد اما متعجبم که آقای باهنر این عدد را از کجا به‌دست آورده است؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته