دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت روغن

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با بیان اینکه «هیچ اصراری برای ادامه مسئولیت تنظیم بازار روغن نداریم»، گفت: این مسئولیت موجب شده ظرف دو سال گذشته برخلاف سایر صنایع غذایی، نتوانیم هیچ افزایش قیمت منطقی را برای محصولات خود اعمال کنیم.
کد خبر : 19686

محمد قبله در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت روغن نباتی و خوراکی برای سال جاری به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است، گفت: تولیدکنندگان روغن خوراکی به منطقی کردن قیمت محصولات خود اصرار دارند.


وی افزود: قیمت فعلی روغن نباتی و خوراکی در کشور بر اساس نرخ‌گذاری سال 92 و با نرخ ارز مرجع تعیین شده‌ است.


قبله با اشاره به اینکه در سال 92 هفتاد درصد هزینه واردات روغن خام بر اساس مصوبه دولت با ارز مرجع و مابقی با ارز مبادله محاسبه می‌شد، اظهار کرد: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مقرر شد کل هزینه واردات روغن خام بر اساس ارز مبادله ای صورت گیرد.


وی ادامه داد: این در حالی بود که نرخ دلار مبادله‌ای در سال 92 به 2400 تومان رسید و این رقم در سال گذشته به 2650 افزایش یافت.


به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی، در سال جاری بودجه کشور با دلار 2850 تومان بسته شد و به هیچ وجه فروش و عرضه روغن خوراکی برای تولیدکنندگان با نرخ‌گذاری سال 92 امکان‌پذیر نیست.


قبله ادامه داد: افزایش نرخ پایه ارز در حالی هزینه‌های تولید روغن خوراکی و نباتی را برای تولیدکنندگان بالا برده‌است که برای نخستین بار شاهد وضع تعرفه بر واردات روغن خام سویا، آفتابگردان و پالم در سال جاری هستیم.


وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعرفه واردات روغن خام سویا و آفتابگردان 3 درصد و تعرفه واردات روغن پالم 6 درصد است، تصریح کرد: باید الزام انجمن صنایع روغن نباتی به پرداخت بیش از 100 میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی تولید داخل را هم به هزینه‌ها اضافه کرد.


قبله تاکید کرد: در این وضع نمی‌توان تولیدکنندگان را به افزایش ندادن نرخ محصولات‌ متقاعد کرد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته