دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر ولایتی در مراسم تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید:

موافق جایگزین کردن دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های بی‌کیفیت دارای پشتوانه سیاسی نیستیم

مراسم تکریم و معارفه سرپرست سابق و جدید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنا، دکتر علی‌محمد نوریان سرپرست سابق، دکتر فرهاد رهبر سرپرست جدید دانشگاه آزاد، دکتر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سایر اعضای هیات امنا در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 196776

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی و زحماتی که ایشان در این دانشگاه متحمل شدند، گفت:‌ «آقای دکتر نوریان راضی نبودند که به عنوان سرپرست دانشگاه برای یک مدت کوتاه سه ماهه معرفی شوند، ولی در نهایت توانستیم ایشان را به عنوان سرپرست دانشگاه معرفی کنیم تا فردی را که حائز شرایط لازم باشد، بیابیم. بعد از اتمام دوره سرپرستی، آقای نوریان به عنوان دبیرکل هیات موسس و بازرسی سامان‌یافته در سراسر کشور منصوب شدند و دکتر رهبر به عنوان سرپرست جدید و رئیس پیشنهادی هیات امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند.»


ولایتی ادامه داد: «درباره دکتر رهبر سخنان بسیاری گفته شده، برخی بعد از شنیدن انتصاب ایشان خوشحال و برخی هم نگران شدند، ولی باید بگویم که ایشان فردی مومن و سابقه‌دار در حوزه علمی هستند. آقای رهبر طولانی‌ترین تصدی ریاست را در دانشگاه تهران داشتند و نقش مهمی در انسجام این دانشگاه ایفا کردند. دکتر رهبر استاد تمام هستند و سابقه‌ طولانی در مدیریت دانشگاهی و حوزه اقتصاد دارند. کاری که ایشان در پیش دارند کار آسانی نیست، همچنان که از ابتدای تاسیس دانشگاه، کار آسان نبود، بعضی‌ها احساس رقابت می‌کردند و دانشگاه آزاد اسلامی مانند نوزاد جدیدی بود که می‌خواست جایی برای خود باز کند و تا امروز که به این مرحله رسیده، مسیر دشواری را طی کرده است.»


خواسته ما عدم تعطیلی واحدها و ایجاد تغییر در محتوا و رویه است


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی از بسیاری از بروکراسی‌های کشور آزاد است و بر اساس تصمیم‌گیری هیات موسس و هیات امنا عمل می‌کند، انتظار ما این است که از نعمت اساتید فاضل استفاده شود و برای استفاده احسنت از این نعمت باید مدیریت صورت گیرد، خواسته ما به عنوان هیات امنا این است که هیچ واحدی در دانشگاه آزاد تعطیل نشود، البته می‌دانیم که باید تغییر محتوا و رویه انجام شود.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: «تعطیل کردن واحدها پاک کردن صورت مساله است و طرح منطقه‌بندی که هیات امنا تصویب کرد این بود که هر منطقه باید خودکفا باشد چرا که مردم یک بخش یا یک شهر که دانشگاه آزاد در آن‌جا بنا شده است به این دانشگاه امید بسته‌اند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»


ولایتی افزود: «متاسفانه وزارت علوم در تصمیمی فله‌ای تعداد زیادی از کد رشته‌های ما را تعطیل کرد ولی ما ایستادیم و با کمک کمیسیون آموزش و نمایندگان مجلس کار را پیش بردیم. تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان یعنی 205 نفر پای طرحی را امضا کردند که از رویکرد دانشگاه آزاد حمایت می‌شد، کمتر سراغ داریم که این تعداد نماینده طرحی را امضا کرده باشند، آنها در این طرح خواستار بازگشت مصوبه سال 67 بودند، این تعداد امضا نشان می‌دهد که مردم همچنان دانشگاه آزاد را می‌خواهند، چراکه نمایندگان مجلس عصاره ملت هستند. ما موافق جایگزین کردن دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های بی‌کیفیت نیستیم. این دانشگاه‌ها فقط اسم دارند و از پشتوانه سیاسی برخوردارند، ما از نمایندگان مجلس برای اینکه با این گستردگی از دانشگاه آزاد حمایت کردند تشکر می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم رسالت دانشگاه آزاد را به درستی پیش ببریم.»


فرهنگ ایرانی اسلامی باید در حد اعلا در دانشگاه آزاد باشد


او گفت: «ما در حوزه پژوهش باید اقتصاد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهیم و پژوهش‌های کاربردی را که منجر به اشتغال و تولید می‌شود در برنامه‌ریزی‌هایمان بگنجانیم. همچنین باید کاردانی‌ها را به سمت تربیت تکنسین هدایت کنیم چرا که در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به تکنسین‌ها بسیار نیازمندند.»


ولایتی به فرهنگ ایرانی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «حضور دکتر کلانتری به ما این فرصت را می‌دهد که به سمت ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی حرکت کنیم، در موقعی این قسمت ضعیف شده بود که باید تقویت شود. ما بی‌جهت برخی جایگزینی‌ها را انجام ندادیم. توقع‌مان از دانشگاه آزاد این است که هویت اسلامی ایرانی بیش و پیش از جاهای دیگر مورد توجه قرار گیرد. برخی از علما به ما می‌گویند که با آمدن دانشگاه آزاد به بخش‌ها و شهرهایشان وضعیت اجتماعی و سنتی به‌هم خورده است. ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی تقویت کننده سنت‌ها باشیم. بنده و سایرین در هیات امنا و دکتر رهبر از این موضوع نمی‌گذریم و باید فرهنگ ایرانی و اسلامی در حد اعلا در دانشگاه اجرایی شود.»


او همچنین از زحمات دکتر منادی سپیدان برای ارتباط با مجلس تشکر کرد و گفت: «امیدواریم با کمک مجلس که عصاره ملت است جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را تقویت کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته