دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1396 - 15:53

بررسی جوانب فنی و رفع تحریم توافق هسته‌ای در کمیسیون مشترک برجام

نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام روز جمعه در وین با حضور معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک برگزار شد.
کد خبر : 196683

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام مروری بر وضعیت اجرای بخش‌های مختلف برجام چه در حوزه رفع تحریم‌ها و چه در حوزه‌های هسته‌ای انجام شد. در حوزه هسته‌ای، آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک، احداث تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، موضوعات مرتبط با تولید سوخت هسته‌ای در ایران و جنبه‌های فنی و ایمنی مربوطه مرور شد و درباره تدابیری برای تسریع و تسهیل پیگیری این فعالیت‌ها توافق شد. همچنین همه هیاتها از اینکه آژانس به‌تازگی برای ششمین بار متوالی از زمان اجرایی شدن برجام، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام را تایید کرده است استقبال و ابراز خرسندی کردند.


در حوزه «همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز» که در پیوست سوم برجام به آن‌ها پرداخته شده است، گزارشی از دومین نشست کارشناسی ایران و 5+1 که روز گذشته برگزار شده بود به نشست کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن استقبال از همکاری‌های گسترده دوجانبه و چندجانبه‌ای که در این چارچوب انجام شده و یا در دست اجرا است، خواستار توسعه و تعمیق این همکاری‌ها شد.


همچنین در ارتباط با کانال خرید برجام، هماهنگ کننده کارگروه مربوطه گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت این کانال که با هدف برقراری دسترسی صنایع ایران به اقلام حساس دارای کاربری دوگانه ایجاد شده است به کمیسیون ارائه داد. کمیسیون از فعالیت مطلوب و مستمر این کانال خرید استقبال نمود.


در حوزه رفع تحریم‌ها، هیات جمهوری اسلامی ایران به تفصیل و به شکل مستند به موضوع بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها و تعلل‌های ایالات متحده آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام پرداخت.


در برابر انتقادات شدید کشورمان، هیات آمریکایی تاکید کرد که باوجود تغییر دولت در آن کشور دولت آمریکا همچنان به برجام پایبند است و تمام اقداماتی که به لحاظ قانونی باید برای رفع تحریم های هسته‌ای صورت دهد را کماکان انجام داده است.


همه هیات‌ها بدون استثناء بر اهمیت توازن در اجرای برجام و ضرورت برخوردار شدن ایران از نتایج رفع تحریم‌ها که در برجام پیش بینی شده است تاکید کردند و پایبندی کامل همه طرف‌های برجام به تعهدات خود را خواستار شدند.


کمیسیون مشترک در نهایت پیامی قوی از حمایت همه اعضا از اجرای برجام و ضرورت اجرای همه مفاد آن از سوی همه اعضا همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده را ارسال نمود که در بیانیه مطبوعاتی خانم هلگا اشمید، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک به صراحت اعلام شده است.


جمهوری اسلامی ایران البته موضوع پایبند نبودن کامل طرف آمریکایی به تعهدات خود در برجام را با جدیت در دستورکار پیگیری خواهد داشت و در پایان کمیسیون مشترک اعلام کرد حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ می داند.


بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران در کنار پیگیری‌های سیاسی و دیپلماتیک، علاوه بر رصد دقیق همه اقدامات سلبی و ایجابی ایالات متحده، و در مشورت با شرکای بین‌المللی خویش همه گزینه‌های مناسب را در ارزیابی‌هایش مدنظر خواهد داشت.


بیانیه هلگا اشمید درباره جلسه کمیسیون مشترک برجام


معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقام هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در پایان هشتمین نشست این کمیسیون در بیانیه‌ای بر اجرای کامل تمام مفاد برجام با حسن نیت تاکید کرد.


در بیانیه هلگا اشمید آمده است: «تمام طرف‌های برجام از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که موید پایبندی مستمر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بود استقبال کردند و رئیس جلسه بر ضرورت ادامه پایبندی تاکید کرد.»


بیانیه دبیرکل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) می‌افزاید: «در این نشست طرف‌های برجام درباره برخی جنبه‌های هسته‌ای برجام از جمله تحولات مثبت در مورد رآکتور آب سنگین اراک، روند جاری و آینده همکاریهای صلح آمیز هسته‌ای و امور مرتبط با کانال خرید،گفت‌وگو کردند.»


بیانیه معاون موگرینی میافزاید: «در جلسه امروز طرف‌های برجام وضعیت لغو تحریم‌ها را مرور کردند و در خلال این گفت‌وگو ، هماهنگ کننده برجام بر ضرورت اجرای همه مفاد برجام با حسن‌نیت تاکید کرد. در این جلسه گزارش‌هایی ارائه شد که نشان می‌داد هم چنان که در اخبار مربوط به معاملات کلان تجارت و سرمایه گذاری منعکس شده، به رغم برخی چالش‌ها، یک روند مستمر در شراکت اقتصادی با ایران وجود داشته است.»


بیانیه هماهنگ کننده کمیسیون مشترک می‌افزاید: «با توجه به اهمیت دومین سالگرد برجام، همه شرکت کنندگان در این نشست بر پایبندی مستمر خویش به تعهدات برجام و ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر و کامل برجام در یک فضای سازنده را مورد تاکید دادند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته