دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1396 - 09:18

آخرین تحولات بحران قطر؛ تلاش امیر قطر برای گفت‌وگو و واکنش منفی سعودی‌ها

امیر قطر جمعه شب در حالی در نخستین سخنرانی بعد از بحران شورای همکاری خلیج فارس گفت که زمان حل اختلافات به روش مذاکره است که وزیر امور خارجه عربستان درخواست برای گفت‌وگو را رد کرده است.
کد خبر : 196667

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه المیادین، تمیم بن حمد آل‌ثانی در سخنانی گفت: «بسیاری از کشورها از زمان آغاز بحرات تاکنون با ما ابراز همبستگی کرده‌اند. روند ابراز همبستگی‌ها ما را تحت تاثیر قرار داده و سبب ناامیدی آن‌هایی شده است که به‌دلیل نشناختن مردم قطر، خلاف این موضوع را تصور می‌کردند.»


تمیم بن حمد افزود: «قطر با تروریسم می‌جنگد نه به این خاطر که می‌خواهد دیگران را خشنود کند، بلکه به خاطر اینکه به جنگ با تروریسم اعتقاد دارد. قطر با برخی همسایگانش اختلاف دارد اما ما در حال تلاش برای تحمیل دیدگاه‌هایمان بر دیگران نیستیم.»


وی با بیان اینکه تلاش‌ها علیه قطر برنامه‌ریزی شده بود، گفت: «اکنون زمان حل اختلافات به روش مذاکره است. مردم قطر برای دفاع از حاکمیت و استقلال کشورشان به صورت خودجوش ایستادگی کرده‌اند.»


امیر قطر در ادامه با تاکید بر عادی بودن اوضاع کشور، از مردم قطر خواست اوضاع را درک کنند و گفت به دولت دستور داده است موانع سرمایه‌گذاری و پروژه‌های توسعه را برطرف کند.


شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی همچنین تصریح کرد برای کویت، ترکیه و آمریکا به دلیل تلاش‌هایشان برای حل بحران ارزش قائل است.


واکنش آمریکا به تلاش‌های قطر برای حل بحران


از سوی دیگر وب‌سایت شبکه العالم گزارش کرد رکس تیلرسون جمعه شب گفت: «آمریکا از قطر به دلیل تلاش برای اجرای توافقنامه جلوگیری از تامین مالی تروریسم خشنود است.»


وی پیش از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در واشنگتن، در کنفرانسی خبری گفت: «مقام‌های قطری در اجرای توافقنامه بسیار جدی بودند و ما از تلاش‌های آن‌ها خشنود هستیم.»


مقام‌های آمریکایی و قطری 11 ژوئیه (20 تیر) در دوحه توافقنامه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تامین مالی تروریسم را امضاء کردند. این توافقنامه در سفر تیلرسون به دوحه امضاء شد و مقام‌های دو کشور اعلام کردند که این توافقنامه هیچ ارتباطی به بحران خلیج فارس ندارد و از یک سال پیش برای امضای آن تلاش می‌کردند.


عادل جبیر: با قطر مذاکره نمی‌کنیم


عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که مذاکره با قطر در بحران قطع روابط میان دو کشور جایی نخواهد داشت.


وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در رم گفت: «هیچ مذاکره‌ای با قطر در کار نخواهد بود زیرا موضوع فقط مذاکره نیست، بلکه موضوع این است که آیا حمایت از تروریسم وجود دارد یا خیر؟»


جبیر که روز گذشته (جمعه) وارد رم شد، افزود: «عربستان، مصر ، بحرین و امارات مواضع روشن خود را دارند و خواستار اجرای آن هستند که این مواضع شامل پایان حمایت از تروریسم یا تامین مالی آن، پناه ندادن به تروریست‌ها و خودداری از بیان اظهارات تفرقه افکنانه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته