دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 12:53
نعمتی به خبرنگاران توضیح داد

از مشاجره ظریف و کوچک‌زاده تا بحث بر سر نحوه بازرسی از تأسیسات نظامی

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به نقل از سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: کاهش سانتریفیوژ سایت فردو مطرح نبوده و صحبت‌های آمریکایی‌ها غیرواقعی است.
کد خبر : 19663

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رئیس مجلس در این نشست بر لزوم حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد و گفت این حمایت باید به شکلی باشد که خواسته‌های نظام محقق شود.


وی درباره نشست غیرعلنی مجلس با تأکید بر جلسه سنگین و در حدود دو ساعت صبح امروز وزیر امورخارجه با نمایندگان افزود: وزیر امور خارجه توضیحاتی درباره چارچوب مذاکرات و نوع نگاه خود به اتفاقات و بیانیه لوزان بیان کرد و عراقچی نیز به صورت مبسوطی درباره دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مردم توضیحاتی داد.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: چهار نماینده نیز موضوعاتی را مطرح کردند که در مجموع نشستی خوب و صمیمی برگزار شد. مباحث مطرح‌شده نمایندگان درباره نحوه لغو تحریم‌ها، نوع بازرسی‌ها، فعالیت‌های فردو و نحوه فعالیت آینده کشور در زمینه انرژی هسته‌ای بود.
نعمتی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مطرح‌شده موضوع بازرسی از تاسیسات و مراکز نظامی بود، گفت: عراقچی در این باره توضیح داد که بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی است و این گونه نخواهد بود که آمریکایی‌ها هر زمان که بخواهند از هر جایی بتوانند بازدید کنند. این بازرسی‌ها قطعا مدیریت‌شده خواهد بود.








عراقچی درباره بازرسی از تأسیسات نظامی توضیح داد که بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی است و این‌گونه نخواهد بود که آمریکایی‌ها هر زمان که بخواهند از هر جایی بتوانند بازدید کنند. این بازرسی‌ها قطعا مدیریت‌شده خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: درباره فردو و غنی‌سازی هم صحبت شد و موضوعی که مطرح شد این بود که باید مفاد موافقتنامه سوئیس به صورت مکتوب نوشته شود.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درباره مذاکرات در شرایط تهدید هم یکی از نمایندگان تذکر داد اما مذاکره‌کنندگان گفتند در 30 سال اخیر جمهوری اسلامی همواره از طرف آمریکایی‌ها تهدید شده است و آمریکایی‌ها از سیاست چماق و هویج استفاده کرده‌اند.


نماینده مردم اسدآباد در مجلس در باره کاهش یافتن تعداد سانتریفیوژها در سایت فردو نیز گفت: درباره این موضوع که گفته می‌شود این تعداد کم خواهد شد، آقای عراقچی گفت که چنین چیزی مطرح نیست و همان 1044 دستگاه مطرح است و صحبت‌های آمریکایی‌ها غیرواقعی است.


نعمتی تاکید کرد: مجلس به عنوان دستگاه ناظر باید از نحوه مذاکرات اطلاع داشته باشد و نیابد احساسی با این موضوع مهم برخورد کرد. امیدواریم با تعامل بین مجلس و تیم مذاکره کننده این موضوع را حل کنیم.


وی درباره درگیری لفظی ظریف و مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران اضافه کرد: مهمترین بحث مطرح شده در جلسه غیرعلنی صبح امروز حول نگارش متن نهایی توافق نامه بود و جلسه امروز صبح بسیار خوب و سنگین بود و صحبت بین کوچک‌زاده و ظریف که در انتهای جلسه غیرعلنی رخ داد درگیری لفظی نبود بلکه صحبتی بود که یک نماینده با وزیر امورخارجه انجام می‌داد.


نعمتی تصرح کرد: بعضی از مسائل بسیار مهم در جلسه امروز باز شد ولی به دلیل غیرعلنی بودن نمی توانیم تمام مسائل را توضیح دهیم.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این که بیانیه‌ای که در لوزان منتشر شد، شفاهی بوده است، ادامه داد: امروز از بسیاری از مباحثی که روزهای گذشته مطرح بوده از جمله فکت‌شیت و دیگر مسائل گذشته‌ایم و بحث مهم تبدیل توافق لوزان به متون کتبی مطرح است.


نعمتی درباره موضع رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی صبح نیز گفت: لاریجانی حمایت از تیم مذاکره‌کننده را متذکر شده و خواستار این شد که این حمایت به شکلی باشد که خواسته‌های نظام محقق شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب