هدایت تحصیلی؛ انتخاب مسیر روشن زندگی برای دانشآموزان
به گزارش خبرنگار آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر در این همایش گفت: واحد رامسر، یکی از معتبرترین دانشگاههای منطقه به لحاظ رشتههای فنی مهندسی، هنر و تعدادی از رشتههای علوم انسانی است. ترکیب رشتهها، استادان، فضای عمومی، کارگاهها و آزمایشگاهها، یک محیط آموزشی با کیفیت را در شهرستان رامسر رقم زده است.
دکتر علی خلخالی افزود: میخواهیم در نظام آموزش عالی کشور همانند بحث تعالی کیفیت در آموزش و پرورش در کیفیت به تعالی برسیم و در رامسر دانشگاهی بسازیم که حداقل در ارائه خدمات و برنامههای آموزشی چیزی کمتر از دانشگاههای مطرح کشور نداشته باشد.
رئیس واحد رامسر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر آماده ارائه خدماتی مانند در اختیار قرار دادن کارگاهها و آزمایشگاهها، فراهم سازی زمینههای بازدید علمی و گردش آموزشی، برگزاری کلاسهای آموزشی خانواده و کلاسهای ضمن خدمت معلمان و مدیران بوده و این جزئی از رسالت و مسئولیتهای اجتماعی ماست.
خلخالی درباره نظام آموزشی در کشور گفت: کارآمدترین نهاد آموزشی در کشور ایران نهاد آموزش و پرورش است یعنی نهادی که تمام ماموریتهای خود را با وجود کمبود امکانات به طور کامل انجام میدهد. منظور از نهاد تولید موفق، تولید محصولی است که بتوان به تمام دنیا عرضه کرد.
وی ادامه داد: سیستم آموزش و پرورش ما در کشور ایران در میان تمام کشورهای منطقه که با چالشهای عمیق بحران درونی مواجه هستند یک جامعه معتدل را ایجاد کرده است و تنها کشوری که مردم آن دست به اقدامات افراطی نمیزنند کشور ایران بوده و همه اینها بخاطر وجود سیستم آموزشی است که عقلانیت و تصمیم گیری درست را به دانش آموزان یاد میدهد.
معاون مدیر کل آموزش و پرورش و دبیر ستاد هدایت تحصیلی استان مازندران هم در این همایش با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: یکی از ویژگیهای اصلی هر سیستم دانشگاهی، نگاه سیستمی بر آن دستگاه است. آنچه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر به مدیریت دکتر خلخالی دیده میشود نگاه سیستمی است.
اسفندیار نظری ادامه داد: در هر فضایی تجهیزات، امکانات و مدیریت بسیار مهم بوده و ما باید بتوانیم با بکارگیری سه استراتژیک کیفیت بخشی، توسعه متوازن و نگاه پژوهش محور و بهره گیری از ظرفیتهای واحد رامسر در تبیین افق ۱۴۰۴ و تربیت دانش آموزان متفکر و خلاق و نوآور گامهای موثرتری برداریم.
وی افزود: یکی از ویژگیهایی که میتواند یک سازمان را از حالت رخوت و سستی خارج کند، ارتباط برون سازمانی یا رابطه سازی بر اساس اعتماد و عمل است و در این راستا آموزش و پرورش و دانشگاه مکمل هم بوده و هریک از آنها میتوانند به نحو احسن در پیشبرد اهداف افق چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و تربیت دانش آموزان و دانشجویان تأثیرگذار باشند.
دبیر ستاد هدایت تحصیلی استان مازندران درباره تاثیر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته صحیح دانش آموزان گفت: یکی از اهداف هدایت تحصیلی، انتخاب مسیر روشن زندگی برای دانش آموزان است و اگر این کار بر اساس عقل و منطق صورت نگیرد باعث شده تا کشور با مازاد فارغ التحصیلان روبرو شده و بیکاری افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در هدایت تحصیلی سه عامل عملکرد مشاورهای، عملکرد تحصیلی و توسعه متوازن بسیار مهم بوده و دانش آموزان باید بر اساس نیاز و امکانات کشور و منطقه راهنمایی شوند.
نظری گفت: در سند تحول بنیادی یکی از ابزارهای مهمی که میتواند فرآیند یاددهی و یادگیری را تقویت کند، آموزش خارج از کلاس است و یکی از این آموزشها، بازدید از مراکز آموزشی مانند دانشگاه است و این فرآیند باید در برنامه سالانه مدارس و آموزش و پرورش تدوین شده تا با بازدید از این مراکز نگاه تغییر و شوق تغییر در دانش آموزان ایجاد شود.
انتهای پیام/