دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 13:53

داعش چگونه موفق شد الرمادی را تصرف کند؟

یک پایگاه خبری در گزارشی اعلام کرده است که بی‌نظمی، فقدان استراتژی و بروز هرج و مرج در ارتش عراق مهم‌ترین عامل شکست این ارتش در جلوگیری از تصرف شهر الرمادی توسط داعش بوده است.
کد خبر : 19636

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از واشنگتن‌پست، در پی نزدیک شدن داعش به شهر الرمادی اگرچه نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از نفوذ داعش به شهر تلاش کردند، نتوانستند موفق عمل کنند. یکی از عوامل اصلی این ناکامی غافلگیر شدن آنان از پشت سر و بروز هرج و مرج در میان نظامیان بود.


حمید شاندوخ، از فرماندهای نیروهای امنیتی عراق، در این‌باره می‌گوید: هرج و مرج زیادی در آن ساعات در ارتش وجود داشت. ما گمان می‌کردیم که مناطق پشت سر ما امن است و از ما محافظت می‌شود اما اینطور نبود.


در واقع بررسی‌ها نشان می‌دهد ضعف ارتش و ایجاد شکاف و ضعف در استراتژی آمریکا درباره پیش‌بینی قدرت داعش، عامل اصلی شکست ارتش در محافظت از شهری بود که 18 ماه در برابر حملات داعش مقاومت کرده بود. سربازان ارتش دچار گیجی شده بودند، هیچ همکاری موثری میان شاخه‌های مختلف نیروهای امنیتی وجود نداشت و حتی زنجیره فرماندهی ارتش نیز از هم پاشیده بود.


حتی نیروهای ویژه ارتش عراق که تحت آموزش نیروهای آمریکایی قرار گرفته‌اند و تواناترین شاخه ارتش هستند نیز موقعیت خود را به طور ناگهانی ترک کردند.


حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا نیز برای جلوگیری از نفوذ داعش به داخل شهر کافی نبود. از سوی دیگر مبارزان قبایل عراقی نیز از کمبود مهمات و شرایط بسیار بد تهیه آن از بازار سیاه به شدت ابراز نارضایتی می‌کردند. در این حال هماهنگی و یکپارچگی داعش در دوران حمله نیز باعث غافلگیری نیروهای امنیتی عراق شد. حتی برخی از اعضای داعش به دلیل اینکه از لباس‌های نیروهای امنیتی برای نفوذ به شهر استفاده کرده بودند، باعث گیج شدن نظامیان عراقی شدند.


وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرده است که عقب‌نشینی نیروهای عراقی از الرمادی به دلیل اشتباه محاسباتی آنان بوده است، زیرا ارتش عراق گمان می‌کرد ائتلاف آمریکا به دلیل توفان شن نمی‌تواند به بمباران مواضع داعش ادامه دهد.


در بخش پایانی این گزارش به سخنان چند تن از مقامات ارتش عراق در این‌باره اشاره شده و آمده است: برخی از مقامات ارتش عراق بر این باورند که در زمان حمله داعش رهبری متمرکز و همکاری مناسبی میان مقامات ارتش و نیروی زمینی وجود نداشت. به همین دلیل است که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، دستور بررسی دقیق علل شکست ارتش در الرمادی را صادر کرده است. این در حالی است که این شکست مسئله فقدان اعتماد میان ارتش و مردم عادی را بیش از پیش برجسته کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش عراق آمریکا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب