دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1396 - 18:32

استفاده ابزاری قاچاقچیان از کولبران برای انتقال کالا به کشور/ 99 درصد سود قاچاق نصیب قاچاقچیان می شود

مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه هدف ما برخورد با قاچاق سازمان یافته است، تاکید کرد: باندهای سازمان یافته قاچاق، کالا را پشت مرزها می‌گذارند و از طریق کولبران آن را به داخل منتقل می‌کنند.
کد خبر : 196344

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، عبدالمجید نگارش نژاد، امروز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی نخبگان استان کرمانشاه با محوریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در محل سالن تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه امروز امکان قاچاق هر نوع کالایی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل سود و صرفه بالای قاچاق کالا و ارز، بخش دولتی و خصوصی درگیر با این پدیده هستند.


وی اشاره‌ای نیز به آمار کالاهای قاچاق کشف شده طی ده سال اخیر داشت و افزود: میزان کشفیات در سال 87، 19 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است که از این میزان 17.2 میلیارد دلار کالاهای وارداتی قاچاق به کشور و مابقی کالاهای قاچاقی بود که قصد خروج آن را از کشور داشتند.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سال 1312 تا سال 92 قوانین مبارزه با قاچاق به روز نشده بود و بعضاً مجازات برخورد با جرایم ناشی از آن بسیار پایین بود، اما از سال 92 با اصلاح قوانین، میزان قاچاق کالا و ارز تا سال 95 سیر نزولی پیدا کرد.


نگارش نژاد از جمله عوامل اقتصادی دخیل در قاچاق کالا، به غیرشفاف و پیچیده بودن اقتصاد از نظر قوانین، مقررات، معافیت ها و... اشاره کرد و افزود: اما عوامل دیگری نیز نظیر اقتصاد یارانه‌ای، اقتصاد دولتی و مستعد رانت، اقتصاد فاقد بهره وری در تولید، اقتصاد فاقد رقابت‌پذیری کمی و کیفی، اقتصاد ناکارآمد در فرایندهای تجاری و بازرگانی، رکود و رکود تورمی، اقتصاد تجارت محور و مالکیت تفکر تجاری بر تفکر تولیدی نیز در آن بسیار اثرگذار است.


بسیاری از جوانان مرزبان، قربانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شوند


وی به بیان راهکارها برای مقابله با این پدیده پرداخت و گفت: تقویت برخورد در مرزها با تدابیر لازم، از جمله این راهکارها است و بنا به تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم اکنون نیروی دریایی سپاه و ارتش نیز موظف به برخورد با قاچاق کالا و ارز دریایی هستند، از سوی دیگر نیروهای پلیس نیز در این حوزه افزایش یافته و وزارت اطلاعات نیز به بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود پیدا کرده است.


مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه هدف ما برخورد با قاچاق سازمان یافته است، تاکید کرد: تشکل‌های سازمان یافته قاچاق، کالا را پشت مرزها می‌گذارند و از طریق کولبران آن را به داخل منتقل می‌کنند که در این بین 99 و نیم درصد سود را قاچاقچی می‌برد و تنها نیم درصد آن نصیب کولبر می‌شود.


نگارش نژاد در پایان هزینه کردن در مرزها را برای جلوگیری از این پدیده موثر دانست و گفت: باید این هزینه در پیشگیری از این پدیده صورت گیرد، نه اینکه بعدا برای مبارزه هزینه کنیم و بسیاری از جوانان مرزبان ما قربانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته