دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیگنال‌های مثبت به بازار طلای سیاه

قیمت نفت باز هم کاهش پیدا کرد. خبری که شاید این روزها تکراری شده باشد اما به نظر می رسد با توجه به سیگنال‌های دریافتی از بازار،‌ این افت قیمت در هفته های آتی ادامه‌دار نخواهد بود.
کد خبر : 196218

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ معاملات امروز نفت به مانند هفته های گذشته با کاهش آغاز شد و ادامه پیدا کرد. نکته مهم اما این بود که شدت کاهش کمتر شد. بر همین اساس نفت سبک آمریکا با کاهش 1 سنتی به رقم 46.23 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز با کاهشی 10 سنتی بر روی 48.66 دلار ایستاد.


طلای سیاه به دنبال افزایش تولید نفت غیر متعارف آمریکا افت شدید قیمتی را از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون تجربه کرده است. با این حال به عقیده کارشناسان،‌شرایطی در بازار بروز کرده که نشان می دهد قیمت نفت در چند ماه آینده به بالای 50 دلار باز می گردد.


به عنوان اولین نشانه می توان به افزایش پیش بینی تقاضای جهانی نفت از سوی آژانس بین المللی انرژی اشاره کرد. بنابر این، تقاضای نفت با شتابی بیش از انتظار مواجه می‌شود که به دنبال آن به احتمال بسیار در نیمه دوم امسال، سطح ذخیره سازی نفت با شتاب کاهش می یابد.


در تأیید این پیش بینی آژانس، به تازگی آماری منتشر شد که نشان می دهد میزان مصرف نفت در پالایشگاه‌های چین در ماه ژوئن امسال به رکورد خود نزدیک شده و با توجه به کاهش تولید داخلی نفت این کشور، واردات نفت خام در آن افزایش یافته است.


از سوی دیگر افت قیمت نفت سبب شده است شرکت های حفاری نفت شیل در آمریکا از بازگشت تهاجمی به میدان‌ها، هراس داشته باشند. کند شدن رشد تعداد دکل های حفاری در آمریکا سبب شده است معامله گران امیدوار شوند که رونق حفاری در این کشور متوقف و عرضه نفت در بازار کاهش یابد.


کاهش سطح ذخیره سازی نفت آمریکا برای دومین هفته متوالی نیز سیگنال های مثبتی را به بازار نفت برای افزایش قیمت در بلند مدت ارسال می‌کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در دو هفته گذشته از کاهش متوالی ۷,۵ میلیون و ۶.۳ میلیون بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت در این کشور خبر داده است. هنوز برای پیش بینی زود است، اما اگر افت ذخیره سازی چند هفته دیگر هم تکرار شود، می توان از تثبیت حداقل قیمت نفت در بالای ۴۰ دلار و شاید حتی نزدیک به ۵۰ دلار مطمئن شد.


در مجموع می توان امیدوار بود که این شرایط قیمت نفت را به بالای 50 دلار در هر بشکه بازگرداند. قیمتی که هفته هاست از آن خبری نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته