دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 11:11
به‌دلیل در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای

فرانسه ارائه پیش‌نویس طرح احیای مذاکرات سازش به شورای امنیت را به تاخیر انداخت

منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند که فرانسه به دولت آمریکا تعهد داد که ارائه پیش‌نویس طرح احیای مذاکرات سازش به شورای امنیت سازمان ملل متحد را تا بعد از توافق احتمالی هسته‌ای با ایران به تاخیر بیندازد.
کد خبر : 19588

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «الحیات»، منابع دیپلماتیک گفتند: پیش‌نویس طرح احیای مذاکرات سازش قرار است به طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی و طرف‌های دیگر از جمله اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و دولت آمریکا ارائه و به‌وسیله آن‌ها بررسی شود.


براساس این گزارش، قرار بود پیش‌نویس طرح احیای مذاکرات سازش در ماه سپتامبر به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه و بر مبنای آن مهلت 18 ماهه‌ای برای دستیابی به راه‌حل جامع و نهایی میان اسرائیل و فلسطین تعیین شود. بر این اساس، اگر طرف‌ها در مدت مقرر به توافق جامع دست نیافتند، پاریس به‌طور رسمی دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.


این پیش‌نویس به اجرای اصل «تشکیل دو کشور برای دو ملت» دعوت می‌کند و خواهان تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای چهارم ژوئن 1967 می‌شود تا همین روند تبادل اراضی نیز میان دو طرف صورت بگیرد. مذاکرات نیز باید طرحی را مشخص کند که ضامن امنیت اسرائیل و فلسطین به‌وسیله نظارت کارآمد بر مرزها باشد.


منابع آگاه گفتند که «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، تلاش می‌کند تا در آخر دوره ریاست‌جمهوری‌اش پیش‌نویس را ارائه کند و نیز «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه قصد دارد تا پیش‌نویس را با اجماع کشورهای اتحادیه اروپا ارائه کند.


این پیش‌نویس خواهان احترام به حاکمیت کشور فلسطین عاری از سلاح است. همچنین عقب‌نشینی ارتش اسرائیل در مراحل متعدد را اعلام می‌کند.


درباره قدس که نقطه اصلی اختلاف میان دو طرف است، این پیش‌نویس فرانسوی اعلام می‌کند که قدس باید پایتخت دو کشور باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب