دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1396 - 13:54

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هند

در هند در حالی که رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود، انتخابات ریاست جمهوری در حال برگزاری است.
کد خبر : 195699

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهوری هند با آرا مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود بلکه نمایندگان پارلمان هند (لوک سبها و راجیا سبها) و همچنین اعضای مجالس ایالتی به نامزدهای این مقام رأی می‌دهند.


پست ریاست جمهوری در هند تشریفاتی است اما رئیس‌جمهوری دارای نفوذ زیادی است و احزاب تلاش دارند تا با اجماع، نامزد مورد نظر خود را برای احراز این مقام حمایت کنند.


در انتخابات جاری ریاست جمهوری هند رام نات کوویند که دالیت و مورد حمایت حزب حاکم بی‌جی‌پی است، پیشرو است. دالیتها در واقع پایین‌ترین طبقه اجتماعی در نظامی کاستی هندویی است.


کوویند ۷۱ سال دارد، وکیل است. وی پیشتر دو بار از اعضای پارلمانی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) بوده است. کووویند قبلا نیز فرماندار ایالت بیهار بوده است.


میرا کومار که وی نیز دالیت است نامزد دیگر احراز این پست است که از سوی احزاب مخالف حمایت می‌شود. کومار پیشتر به عنوان اولین رئیس زن مجلس هند فعالیت کرده است.


کومار ۷۲ سال دارد و پیشتر نیز ۵ بار عضو پارلمان هند بوده است. وی اکنون عضو مجلس ایالتی بیهار است. کومار از اعضای حزب کنگره است.


انتظار می‌رود که نتیجه آرا روز ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) اعلام شود. رای‌گیری به صورت مخفی برگزار می‌شود و بنابراین نمایندگان مجبور به رأی دادن به نامزد مورد حمایت حزب خود نیستند. ۴۸۹۶ عضو مجلس فدرال و مجالس ایالتی در این انتخابت شرکت می‌کنند.


پیروز انتخابات جانشین پرناب موکرجی از سیاستمداران کهنه‌کار هند می‌شود که از سال ۲۰۱۲ تاکنون رئیس‌جمهوری بوده است. موکرجی از اعضای حزب اصلی مخالف کنگره است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته