دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1396 - 12:21

یک‌سال پس از کودتا: چه بر سر اردوغان و دموکراسی ترکیه آمده است؟

روزنامه رأی‌الیوم در تحلیلی از وضعیت ترکیه در اولین سالگرد کودتای نافرجام نوشت که مخالفان اردوغان قوی‌تر از پیش شده و رجب طیب اردوغان و حزب او ضعیف‌تر شده‌اند.
کد خبر : 195658

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن در گزارشی درباره سالگرد کودتا در ترکیه و جشن‌هایی که در این کشور برگزار می‌شود، نوشته است: «ترکیه این روزها به مناسبت سالروز کودتای نافرجام که نظامیان این کشورقصد سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان در این کشور و بازگرداندن دیکتاتوری نظامی را داشتند، جشن برپا می‌کند. برگزاری این جشن‌ها مشروع است چرا که دموکراسی ترکیه مهم‌ترین نقطه ثبات این کشور و رمزهمه دستاوردهای اقتصادی آن است.


حوادث بسیاری در ترکیه پس از این اتفاق گذشته و اردوغان حالت فوق‌العاده در کشور اعلام کرده و پس از کودتای نافرجام 50 هزار نفر از نمایندگان، قضات، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و همچنین 150 هزار نفر دیگر، به اتهام دست داشتن در این کودتا و ارتباط با عوامل آن، از مشاغل خود اخراج شده‌اند.


درست است که کودتا شکست خورد اما دولت اردوغان را ضعیف کرد و سیاست‌های داخلی و خارجی او باعث کاهش اعتبار مردمی او شد و خسارت‌های زیادی به اقتصاد ترکیه وارد ساخت و میانگین رشد اقتصادی به پایین‌تر از 3 درصد و قیمت لیر ترکیه به نصف رسید و ترکیه با دشمنان احاطه شد و با تهدید تجزیه و تروریسم مواجه شد.‎


همچنین وحدت ملی که باعث اتحاد همه احزاب موافق و مخالف می‌شد و خود را در به شکست کشاندن کودتا نشان داد به دلیل ترس از دیکتاتوری اردوغان روزبه روز تحلیل رفت و وی قدرت را تحت کنترل خود در آورد و از آن به عنوان ابزاری برای از میان بردن مخالفان خود بهره گرفت. آزادی‌ها را مصادره و به استقلال قضات و موسسات قانون‌گذاری و از جمله پارلمان خاتمه داد.


روز جمعه نیز در سالروز کودتای نافرجام، دولت اردوغان قوانین جدیدی صادر کرد که به موجب آن 7 هزار و 500 پلیس، ارتشی و کارمند دولتی این کشور به اتهام همکاری با عوامل کودتا از کار اخراج می‌شوند و بر اساس گزارش‌ها قوانین جدید نیز در راه است.


راهپیمایی میلیونی حزب جمهوری‌خواه خلق که به استانبول ختم می‌شد در اعتراض به زندانی کردن انیس بربر اوغلو، عضو پارلمان و نائب رئیس این حزب به همراه 13 عضو دیگر پارلمان که بیشتر آنها را کردها تشکیل می‌دهند چه بسا نتیجه وخیم‌تر از کودتا برای دولت اردوغان به‌همراه داشته باشد.


درجریان این راهپیمایی کمال قلیچدار رهبر حزب مخالف که نزدیک به 70 سال سن دارد همزمان با ماه رمضان با پای پیاده از انکارا به استانبول آمد و صدها هزار نفر روزه دار با همراه داشتن پرچم ترکیه او را همراهی کردند این انقلاب سیاسی دموکراتیک بی‌سابقه‌ای بود که حزب عدالت و توسعه از زمان انتخابات پارلمان در سال2002 به خود ندیده بود. ‎


قلیچدار رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که طرفدارانش او را گاندی ترکیه می‌دانند با این راهپیمایی معادلات سیاسی را تغییر داد و دوباره به جناح معارض جان بخشید درحالی که رهبران آنها به دلیل کاریزمای اردوغان با تکیه بر قدرت اقتصادی ترکیه که این کشور را یکی از17 کشور به لحاظ قدرت اقتصادی جهان قرار داده، تقریبا سرکوب شده بودند.


در اولین سالگرد کودتای نافرجام جناح معارض قوی و رجب طیب اردوغان و حزب او ضعیف شده و دموکراسی درسایه سرکوب‌های گسترده آزادی از میان رفته و دوستانی باقی نمانده و روابط با اروپا از جمله آلمان به عنوان شریک اقتصادی مهم از میان رفته است.


مشکل اردوغان این است که به نظرات دیگران گوش نمی‌دهد و حتی به آرا هم حزبی‌های خود و نزدیکانش اهمیت نمی‌دهد. وی حتی عبدالله گل شریک خود را از کار سیاسی کنار گذاشت و احمد داود اغلو فیلسوف انقلاب خود را از کار سیاسی، دانشگاهی بر کنار و خانه نشین کرد.


آمریکا و برخی کشورهای عرب اردوغان را به جنگ در سوریه و لیبی کشاندند و او را علیه کشورهای همسایه عراق، ایران، یونان، اروپا برانگیحتند و او را به بازسازی روابط با رژیم صهیونیستی ترغیب کردند اما الان این کشورها به سمت کردها دشمن دیرینه ترکیه رفته‌اند و آنها را به تسلیحات نظامی مجهز می‌کنند تا زمینه برپایی یک دولت مستقل در مرزهای سوریه با ترکیه فراهم سازند و چه بسا این دولت کرد مستقل شامل شرق ترکیه و شمال عراق باشد.


اردوغان فرصت خوبی برای شکوفایی اقتصادی ترکیه، تحقق اسلام معتدل و آزادی و دموکراسی در این کشور دارد. او باید کلیه سیاست‌هایی که ترکیه را به این نقطه از بی‌ثباتی و اختلاف‌های گسترده رسانده را کنار بگذارد درغیر این صورت اگر او همچنان بر موضع عناد و انکار که بسیاری آن را می‌بینند و او نمی‌خواهد که آن را ببیند، باشد‎، این کشور مستعد بدتر شدن اوضاع است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته