دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1396 - 12:12

سیداکبر میرجعفری: برداشت هنری از دفاع مقدس ربطی به زمان ندارد

نویسنده آثاری همچون «چارپاره»، «ریحان هایی که مادرم دوست داشت»،«ریختن نور روی شاخه‌های پایین»و «گندم و بلدرچین» معتقد است: «هرچه وقایع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزدیک‌تر باشند، گزارش‌های آنها قابل اعتناتر است. اما یک داستان نویس یا فیلم‌ساز باید از همین آثار واقعی الهام بگیرد.»
کد خبر : 195643

به گزارش گروه فرهنگی آنا از ستاد خبری هفدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس، سیداکبر میرجعفری، شاعر و نویسنده درباره ضرورت توجه بیشتر به آثار مکتوب دفاع مقدس گفت: «با توجه با دور شدن از سال‌های جنگ و مقتضیات زمانه حال، پرداختن به دفاع مقدس در حوزه ادبیات ضرورت ویژه‌ای پیدا کرده است چراکه خاصیت ادبیات این است که واقعه یا حادثه ای را از زمان و مکان فراتر می‌برد.»


وی در توضیح سخنان خود، ادامه داد: «اکنون سال‌ها از عاشورا گذشته است؛ اما هنوز هم آثاری که در این زمینه خلق می‌شود که خواندنی است. این مساله مربوط به یک رویداد خاص نیست؛ حتی با وجود گذشت سال‌ها از جنبش سیاهان امریکا، آثاری درباره آن نوشته می‌شود. تا زمانی که نوعی از آثار ادبی خواننده دارد، نویسندگان می‌توانند در آن زمینه دست به خلق بزنند.»


میرجعفری ضمن بیان اینکه از نظر تاریخی یک اثرهرچه به زمان حادثه نزدیک تر باشد، احتمال صحت و سقم آن بیشتر است، خاطرنشان کرد: «این نوع آثار، نوشته‌های تاریخی‌اند نه ادبیات! بله هرچه وقایع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزدیک‌تر باشند، گزارش‌های آنها قابل اعتناتر است. اما یک داستان نویس یا فیلم ساز هم از همین آثار واقعی الهام می‌گیرد و دست به خلق اثر هنری می زند.»


مولف آثاری همچون « ریحان هایی که مادرم دوست داشت » و «چارپاره» تاکید کرد: « برداشت هنری از یک واقعه مانند دفاع مقدس، ربطی به زمان ندارد. چنانکه شعر محتشم چند قرن پس از واقعه عاشورا سروده شده است و همچنان مرود توجه مخاطبان قرار دارد.»


سراینده مجموعه شعر طنز «بازار سیاه گیسو» در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از عنصر طنز می‌تواند در اثربخشی آثار دفاع مقدسی نقش سازنده‌ای داشته باشد، گفت: «گویا اقبال مخاطب به طنز در زمانه ما باعث شده نویسندگان عرصه‌های مختلف برای تاثیرگذاری آثارشان از طنز استفاده کنند. خیلی هم خوب است.»


وی ادامه داد: «در حوزه دفاع مقدس هم طنز ظرفیت‌های زیادی را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد. اما باید توجه داشت که طنز گاهی به پرتگاهی تبدیل می‌شود که کلیت اثر را به نابودی می‌کشاند. معتقدم طنازی فقط مختص معدودی از نویسندگان است. بنابراین اگر هرنویسنده‌ای بخواهد از طنز استفاده کند، معلوم نیست فرجام خوشی داشته باشد.»


میرجعفری همچنین در پاسخ معناداری به این سوال که چرا با وجود حمایت هایی که نهادها و سازمان های مختلف از ادبیات دفاع مقدس، کمتر شاهد خلق و اتتشار شاهکارهای ادبی بوده‌ایم، گفت: «بنده چندان از این حمایت ها اطلاعی ندارم . مگر حمایتی می شود؟ چرا پس از بنده حمایت نشده؟!»


وی درباره ضرورت وجود جوایز و جشنواره‌های مربوط به دفاع مقدس و نقش آن‌ها در ارتقاء سطح آثار گفت: «نویسنده یا هنرمند به تشویق نیاز دارد. هرچه این تشویق‌ها بیشتر باشد، قطعا هنرمندان با شوق بیشتری به خلق اثر می‌پردازند. در حوزه دفاع مقدس تا آنجا که جسته و گریخته می‌شنوم این سال‌ها از این دست تشویق‌ها خیلی کم شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب