دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 17:13
موسویان در گفت‌وگو با تلوزیون ملی چین:

ناتو ومتحدینش لیبی را به فلاکت کشاندند/ آلترناتیو حوثی‌ها در یمن القاعده است

دیپلمات پیشین هسته‌ای کشور گفت: از دهه ۱۹۶۰ تا کنون حوثی‌ها برای بازگشت به قدرت می‌جنگیده‌اند. این‌ها قبل از انقلاب ایران بوده و ربطی هم به ایران نداشته و ندارد. منتهی تجاوز عربستان به یمن حوثی‌ها را متحد ایران ساخت. ایران نگران آلترناتیو حوثی‌هاست.
کد خبر : 19530

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سید حسین موسویان در گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، در پاسخ به سوالی در ارتباط با هژمونی ایران در منطقه و کشورهای عربی گفت: ایران در مسئله لیبی نقشی نداشت. ناتو و متحدین عربش به لیبی حمله نظامی کردند و لیبی را به این فلاکت کشاندند. ایران در مصر و تونس نقشی نداشت و هردو دولت مبارک و بن علی ساقط شدند. ایران در لیبی و مصر و تونس نقش ایفاء نکرد و لذا دولت‌های عربی ساقط شدند.


او ادامه داد: ایران در عراق و سوریه نقش ایفاء کرده و به همین دلیل تا کنون دو دولت عربی سوریه و عراق حفظ شده‌اند. لذا نقش ایران باعث حفظ دولت‌های عربی شده و جایی که ایران نقش نداشته دولت‌های عربی ساقط شده‌اند. بنابراین نقش ایران در جهت ثبات دولت‌های عربی بوده است.


این دیپلمات پیشین هسته‌ای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه تلویزیونی مبنی بر دلیل رقابت ایران و عربستان در یمن، تصریح کرد: مسئله یمن یک معضل تاریخی عربی است که ربطی به ایران ندارد. حوثی‌ها ١٠٠٠سال در یمن حکومت می‌کردند تا اینکه حدود ۵٠ سال قبل مصر با تجاوز به یمن حکومت را تغییر داد.


وی تاکید کرد: از دهه ۱۹۶۰ تا کنون حوثی‌ها برای بازگشت به قدرت می‌جنگیده‌اند. این‌ها قبل از انقلاب ایران بوده و ربطی هم به ایران نداشته و ندارد. منتهی تجاوز عربستان به یمن حوثی‌ها را متحد ایران ساخت. ایران نگران آلترناتیو حوثی‌هاست.


موسویان گفت: القاعده آلترناتیو حوثی‌ها در یمن است. آمریکا و غرب و عربستان با تضعیف حوثی‌ها موجب تسلط القاعده به یمن می‌شوند. امروز اجماع جهانی وجود دارد که گروه‌های تکفیری نشات گرفته از ایدئولوژی وهابیگری، خطر شماره یک تهدید صلح و امنیت جهان هستند. اگر قدرت‌های جهانی در مبارزه با این تهدید جدی باشند، ایران را قدرت متحد طبیعی خود در مبارزه با گروه‌های سنی تروریست تکفیری خواهد یافت.


وی اظهار کرد: راه گریز از رقابت‌های جاری منطقه‌ای ایجاد یک سیستم همکاری منطقه‌ای است که می‌تواند از خلیج فارس شروع شود. ایجاد سیستم همکاری منطقه‌ای بین ایران و عراق و عربستان و سایر کشورهای منطقه موجب تبدیل تقابل ایران و عربستان به تعامل و همکاری خواهد شد. مشابه کاری که اروپایی‌ها کردند. با ایجاد سیستم همکاری منطقه‌ای در اروپا به درگیری‌های آلمان و انگلیس و فرانسه خاتمه دادند.


این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره ارتباط ایران و شیعیان در عراق، اظهار کرد:ایران و نیروهای بسیجی شیعه عراق نقش موثری در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق دارند. تصرف اخیر شهر رمادی استان أنبار عراق توسط داعش، بخاطر عدم حضور ایران و نیروهای بسیجی شیعه عراق بود. دولت عراق شاید با توصیه امریکا تمایلی به حضور ان‌ها نداشت اما بعد از تصرف رمادی توسط داعش متوجه اشتباه خود شد و لذا نیروهای شیعی را به کمک طلبیده است اما این آزادسازی کار آسانی نخواهد بود.


موسویان در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دخالت ایران و نیروهای شیعی عراق موجب گسترش جنگ قومی می‌شود، بیان کرد: این حرف درست نیست. شیعه و سنی در عراق خواهان تمامیت ارضی عراق و دفع اشغالگری داعش هستند. آن‌ها شانه به شانه علیه داعش می‌جنگند و در این مورد اختلافی ندارند. به همین دلیل هم آیت‌الله سیستانی از دولت عراق خواسته تا أهل سنت را برای دفاع از خود در مقابل داعش مسلح کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته