30 درصد تولید علم کشور در حوزه علوم پزشکی است/ باید کارهایی غیراز مقاله برای سلامت جامعه انجام داد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر رضا ملکزاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با تبریک به تمامی دانش آموختگان دکتری پژوهشی، گفت: «افقی که برای ۲۰ سال آینده پیشبینی میکنیم، به سمت پزشکی دقیق است تا براساس آن، درمان گسترش یابد. هم اکنون چون ۵۰ درصد سرطانها را تشخیص میدهیم، میتوانیم درمان کنیم و انشاالله در ۱۵ یا ۲۰ سال آینده به مرحلهای از دانش میرسیم که تمام سرطانها تشخیص و درمان شوند.»
ملک زاده ادامه داد: «ما از تمام ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده کردیم و هم اکنون سالانه حداقل یکصد متخصص حوزه پژوهشی فارغالتحصیل میشوند و با توجه به فعالیت ۷۰۰ مرکز تحقیقات مصوب در کشور، که هر یک میتوانند پنج عضو هیات علمی پژوهشی داشته باشند، ظرفیت دانشگاهها و مراکز پژوهشی برای جذب فارغالتحصیلان این حوزه وجود دارد.»
او افزود: «هرچند که در چند سال گذشته توانستیم بودجه و اعتبارات بیشتر به این حوزه اختصاص بدهیم، اما همچنان باید این اعتبارات افزایش یابد و ما روی فارغالتحصیلان این حوزه سرمایه گذاری کنیم.»
معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: «آینده برای این فارغالتحصیلان روشن است. شرکتهای دانش بنیان نیز جایگاه مناسبی برای این افراد است و حتی چه بهتر که همه دانش آموختگان این حوزه، یک شرکت دانش بنیان تاسیس کنند به ویژه اینکه پیش بینی شده، نظام سلامت سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و فارغالتحصیلان میتوانند به خوبی از این ظرفیت استفاده کرده و بسیاری از تولیدات مورد نیاز جامعه را به تولید برسانند.»
ملک زاده افزود: «زیر ساختهای مورد نیاز این فعالیتها در سالهای گذشته وجود نداشت ولی خوشبختانه تلاش کردیم تا با صرف ۷۰ درصد منابع برای ایجاد زیر ساختها، پژوهشهای معنی داری داشته باشیم.»
او به وجود حدود ۲۰ کوهورت(مطالعه گروهی) در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: «حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کردیم. از طرفی با برنامه ریزی، افزایش سیستم نظام ثبت بیماریها در کشور را به یکصد مورد رساندیم و این زیر ساختها و امکانات، به تمامی دانش آموختگان برای انجام امور پژوهشی کمک میکند.»
او ادامه داد: «قبلا گرنت مناسب نداشتیم ولی الان به گونهای افزایش یافته که مثلا بودجه نیماد دو برابر شده است. مقاله به تنهایی کافی نیست و باید کارهایی انجام بدهیم که باعث ارتقای سلامت جامعه بشود.»
ملک زاده به تکمیل و آغاز بکار طرح ملی ایرانوم که به زودی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راه اندازی و طرح سلولهای بازیافتی در کشور اجرا میشود اشاره کرد و گفت: «با رشد تعداد فارغالتحصیلان حوزه پژوهش و با سرمایه گذاری در زمینه پیشرفتهای علمی، امیدواریم یک جهش تحقیقاتی داشته باشیم و وارد عرصه مطالعات بینالمللی شویم.»
همچنین در این مراسم دکتر حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز بر لزوم تبدیل علم به نوآوری و محصول تاکید کرد و گفت: «باید تحقیقات به محصول تبدیل شود تا بتوانیم ورود به دانشگاههای نسل سوم و چهارم را داشته باشیم. آموزش و پژوهش در دانشگاههای علوم پزشکی مکمل یکدیگر هستند، اگر یکی از حوزههای آموزش یا پژوهش وجود نداشته باشد دانشگاهها کامل نخواهند بود.»
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به وجود 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و ۹۰ واحد دانشگاهی غیر دولتی در کشور اشاره کرد و افزود: «حدود ۱۹۰ هزار دانشجو در مراکز دولتی و حدود 60 هزار دانشجو در مراکز غیردولتی در حال تحصیل هستند. حدود ۱۸ هزار عضو هیات علمی در مراکز دولتی و حدود ۲ هزار عضو هیات علمی در مراکز غیر دولتی فعال هستند. در حال حاضر حدود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در سراسر کشور وجود دارد و بیش از 180 انجمن علمی گروه پزشکی نیز در کشور فعال هستند.»
او به رشد بیش از ۴ برابری تعداد دانشگاهها در سه دهه اخیر اشاره کرد و گفت: «تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی از سال ۸۵ تا سال ۹۵ رشد حدود ۳ برابری داشته است. ۳۰ در صد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی است. در حال حاضر بیمارستانهای آموزشی، مهم ترین بستر تحول آموزش عالی سلامت هستند.»
اکبری همچنین، بر لزوم تبدیل علم به نوآوری و محصول تاکید کرد و افزود: «باید تحقیقات به محصول تبدیل شود تا بتوانیم ورود به دانشگاههای نسل سوم و چهارم داشته باشیم. دکتری پژوهش محور، باعث مهارت افزایی و مهارت آموزی میشود. بنابراین باید دانشجوی دکتری تخصصی نیز خودش کار آفرینی کند.»
انتهای پیام/