دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 21:39

رقابت اقتصادی سالم میان شناگاه‌ها با پرچم‌گذاری سواحل

معاون سازمان محیط زیست گفت: اجرای طرح پرچ‌گذاری سواحل می‌تواند منتج به شکل گیری رقابت اقتصادی سالم میان شناگاه ها شود.
کد خبر : 195129

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش مطالبات و حساسیت‌های مردم در حوزه محیط زیست به ویژه در حوزه محیط زیست دریایی، گفت: برای برآورده کردن مطالبات مردم نیزامند افزایش همکاری و هماهنگی بین بخشی و فرابخشی هستیم.


فرشچی با شرح مختصری از عملکرد معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم افزود: تا کنون سه سند مهم و بالادستی توسعه دریایی، فناوری دریایی و گردشگری دریایی را تدوین کرده‌ایم و بعد از این باید برای اجرای این اسناد گام برداریم.


فرشچی ضمن اشاره به اهمیت موضوع پایش در حفظ محیط زیست دریایی اظهار کرد: متاسفانه در این مبحث با چالش‌هایی همچون پراکندگی اطلاعات یا عدم تجمیع اطلاعات پایش، عدم تبادل اطلاعات پایش بین دستگاه های متولی، پروژه محور بودن و عدم استمرار پایش تا جایی که نهادهای کمی می‌تواند مدعی پایش مستمر سواحل و دریاها باشند، همچنین نبود شیوه‌ای یکسان و هماهنگ برای پایش مواجه هستیم.


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به اقدام‌های صورت گرفته در مجموعه مدیریتی تابعه خود در این زمینه داشت و افزود: از سال ۱۳۹۳ پایش مستمر و منظم فصلی و ماهیانه آب های ساحلی استان های کشور به لحاظ آلودگی میکروبی را در دستور کار قرار دادیم که متاسفانه نتیجه آن وجود آلودگی میکروبی در اکثر شناگاه ها بود.


این مقام مسئول ادامه داد: آلودگی میکروبی تاثیر بسیاری در سلامت انسان‌ها دارد و از این رو اطلاع رسانی به مردم در خصوص شرایط بهداشتی و ایمنی شناگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس، طرح پرچم گذاری شناگاه های کشور با همکاری وزارتخانه های کشور و بداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شد و در تیرماه امسال نخستین پرچم گذاری شناگاه ها در ساحل بابلسر و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرفت.


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: طرح پرچم گذاری سواحل و شناگاه‌ها در تمامی شناگاه‌های کشور انجام خواهد شد و شناگاه‌های برخوردار از شاخص‌های سلامت در ابعاد مختلف همچون ایمنی، بهداشت و آلودگی میکروبی مزین به پرچم آبی و سایرین مزین به پرچم زرد خواهند شد.


فرشچی با بیان اینکه این طرح در ابتدای راه قرار دارد و برای ادامه آن باید پایش‌های مستمر و منظم وجود داشته باشد، اظهار کرد: البته موضوع بعد مهم دیگری نیز دارد و آن موضوع اطلاع رسانی به مردم است که رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما می‌توانند نقشی مهم در آن ایفا کنند.


این مقام مسئول ادامه داد: اجرای طرح پرچم گذاری سواحل می‌تواند منتج به شکل گیری رقابت اقتصادی سالم میان شناگاه‌ها شود و البته همزمان هشداری جدی برای مسئولان در حوزه‌های مختلف همچون پسماند و فاضلاب و البته استانداران است که در نهایت به شکل گیری سواحلی سالم می‌انجامد.


فرشچی با اشاره به این موضوع که جمعیت استان‌های شمالی کشور گاهی در تعطیلات عید نوروز یا تابستان به ۲۰ میلیون نفر نیز می‌رسد، گفت: اقدام برای ساماندهی این شرایط بسیار ضروری است.


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از پیشنهاد و آغاز اقدام سازمان متبوع خود در ایجاد و راه اندازی نظام جامع پایش آب‌های ساحلی یا محیط زیست دریایی خبر داد و گفت: با توجه به چالش ناشی از عدم اشتراک گذاری اطلاعات پایش بین دستگاه‌ها، این اقدام می توانند نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.


وی همچنین از تدوین طرح جامع پایش کیفی محیط زیست دریایی خبر داد و افزود: در صورتی که سایر دستگاه‌های مرتبط نیز با این طرح موافق باشند، می‌توانیم پس از تجمیع نظرات و پیشنهادات و تصویب طرح، موضوع پایش کیفی محیط زیست دریایی را با یک روش هماهنگ و نظام جامع انجام دهیم.


این مقام مسئول ادامه داد: این طرح با توجه به مطالعات تطبیقی و فعالیت‌های چند ساله منطقه‌ای و ملی در این حوزه تهیه شده است و می‌توانیم از آن برای تبادل اطلاعات و داده‌ها، پهنه بندی کیفیت محیط زیست و ابزار تصمیم گیری و تصمیم سازی بهره بگیریم و در نهایت شاهد بهبود کیفیت محیط زیست دریایی کشور باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: پروین فرشچی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته