دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 15:40

دور بعدی مذاکرات ژنو اواسط شهریور برگزار می‌شود

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه از اعلام آمادگی همه کشورها برای برگزاری دور بعدی مذاکرات ژنو در اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) خبر داد.
کد خبر : 195103

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، استفان دی‌میستورا با بیان اینکه هیات نظام سوریه از هم اکنون آمادگی خود را برای حضور در دور آتی مذاکرات ژنو اعلام کرد، خبر داد احتمالا دور بعدی مذاکرات اول سپتامبر (2 شهریور) برگزار خواهد شد.


دی‌میستورا با ابراز امیدواری نسبت به اینکه گروه تماس میان کشورهای تاثیرگذار در پرونده سوریه تشکیل شود، گفت: «سوریه آمادگی خود را برای بررسی مرحله انتقال سیاسی اعلام نکرده است اما من از آن‌ها خواستم برای بررسی چهار بحث اصلی یعنی انتقال سیاسی، قانون اساسی، مبارزه با تروریسم و انتخابات آماده باشند.»


وی افزود: «بحران سوریه یک موضوع چند بعدی است و باید ابعاد آن را از هم جدا کرد و باید در این راستا با مبارزه با تروریسم آغاز کرد زیرا موضوعی است که همه طرف‌های بحران بر سر آن توافق دارند.»


وی تصریح کرد: «باید با جدا کردن ابعاد مختلف، بحران را حل کرد. بحران سوریه با یک انقلاب شروع شد و به جنگ میان همسایگان آن و بعد جنگ بین‌المللی تبدیل شد.»


فرستاده ویژه سازمان ملل متحد گفت: «اگر بحران سوریه با شیوه‌های سیاسی حل نشود داعش که امروز خیلی ضربه خورده در مکان‌های دیگر رشد می‌کند و با عناوین دیگر روی کار می‌آید مثل آنچه که در عراق رخ داد.»


هفتمین دور از مذاکرات ژنو بعد از پنج روز رایزنی هیات نظام سوریه به ریاست بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد با استفان دی‌میستورا بدون نتیجه قابل ملاحظه‌ای پایان یافت.


باوجود این، بشار جعفری بعد از پایان این دور از مذاکرات آن را مفید خواند و گفت: «در این دور از مذاکرات به دو موضوع اصلی یعنی مبارزه با تروریسم و موضوعات فنی قانون اساسی پرداختیم و نشست‌هایی با کارشناسان حقوقی در زمینه قانون اساسی داشتیم.


نماینده دولت سوریه در مذاکرات تاکید کرد: «ما از دی‌میستورا خواستیم موضوع مبارزه با تروریسم را در شورای امنیت و جامعه بین‌الملل مطرح کند و رایزنی‌های ما در این زمینه عمیق و مفید بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته