دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 15:05

مسجدالاقصی به روی مسلمانان بسته است

نیروهای رژیم اشغالگر قدس، مسجدالاقصی و بخش قدیمی این شهر را برای دومین روز متوالی بسته‌اند و تدابیر شدید امنیتی در این مناطق اعمال کرده‌اند.
کد خبر : 195060

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه الجزیره، به‌دنبال درگیری‌های روز گذشته در جریان اعتراضات به بستن مسجدالاقصی از سوی نیروهای اسرائیلی، سه فلسطینی شهید و دو نظامی اسرائیلی کشته شدند.


نظامیان اسرائیل اقدام به نصب موانع ایست بازرسی در همه ورودی‌های شهر قدس و اطراف آن کرده‌اند و هیچ فلسطینی‌ای تحت هر عنوانی نمی‌تواند وارد این مناطق و یا از آن خارج شود.


رژیم اشغالگر همچنین کسبه و تجاری را که اقدام به باز کردن مغازه‌های خود در پاساژها یا بازار کنند، جریمه مالی خواهد کرد.


عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گفت: «اسرائیل برای دومین روز متوالی مانع از برگزاری نماز (جماعت) و پخش اذان در مسجدالاقصی می‌شود و نمی‌گذارد ائمه جماعات و خطیبان وارد مسجد شوند.»


وی افزود: «این تدابیر از زمان اشغالگری اسرائیل بر شهر قدس از سال 1967 تاکنون بی‌سابقه است و ما به‌شدت اینگونه اقدامات اسرائیل را محکوم می‌کنیم و خواستار تجدیدنظر فوری در آن هستیم.»


از سوی دیگر اسرائیل اعلام کرده است بسته شدن مسجدالاقصی و منطقه قدس تا فردا (یکشنبه) ادامه می‌یابد و به‌تدریج مناطق مختلف بازگشایی می‌شوند.


محکومیت‌های منطقه‌ای


در این راستا، مسجد جامع الازهر مصر بازداشت‌ مفتی قدس و نیز بستن مسجدالاقصی به روی نمازگزاران را محکوم کرد.


الازهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه از سوی اسرائیل رخ داده نقض حقوق انسانی و سرزمینی و بی احترامی به مقدسات مسلمانان است و ما نسبت به سوءاستفاده اسرائیل از تحولات فلسطین با هدف یهودی‌سازی قدس شریف و مسجدالاقصی هشدار می‌دهیم.»


از سوی دیگر وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد خشونت‌های صبح روز جمعه در مسجدالاقصی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای تشویق طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی به ازسرگیری مذاکرات و احیای عملیات صلح با شکست مواجه می‌کند.


همچنین دولت کویت با انتشار بیانیه‌ای علاوه بر محکوم کردن بستن مسجدالاقصی از سوی اسرائیل، اعلام کرد اقدام اسرائیل در جلوگیری از اقامه نماز روز جمعه در مسجدالاقصی و اعلام منطقه نظامی در قدس و منع تردد در این منطقه، برای نخستین‌بار است که در نیم قرن اخیر رخ می‌دهد.


یک منبع در وزارت امور خارجه کویت اعلام کرد تدابیر اتخاذ شده از سوی اسرائیل احساسات مسلمانان را خدشه‌دار کرده و نقش آشکار آزادی ادیان است.


دولت قطر نیز با انتشار بیانیه‌ای علاوه بر محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد اقدام اسرائیل نقض خطرناک حدمت مقدسات اسلامی است و احساسات میلیون‌ها مسلمان را در سراسر جهان خدشه‌دار می‌کند.


وزارت امور خارجه قطر از مجامع بین‌المللی خواست تا نسبت به اینگونه تجاوزات مسئولیت‌پذیر باشند.


از سوی دیگر دولت اردن از اسرائیل خواست تا فوری مسجدالاقصی را به روی نمازگزاران باز کند و در این راستا ارتباطاتی را برای فشار بر اسرائیل در راستای تحقق این موضوع انجام داده است.


احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم اسرائیل را در بستن مسجدالاقصی محکوم کرد و گفت:‌ «اینگونه رفتارها افراط‌گرایی و تنش را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌ویژه در قدس شرقی افزایش می‌دهد.»


اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز در بیانیه‌ای اقدام اسرائیل را محکوم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته