دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 12:37
در تحقیق و مقاله اعضای هیات علمی واحد گلپایگان بررسی شد

تاثیر استفاده از سطوح مختلف نیاسین بر فراسنجه‌های تولیدی و تیتر آنتی بادی علیه نیوکاسل

تاثیر استفاده از سطوح مختلف نیاسین بر فراسنجه‌های تولیدی و تیتر آنتی بادی علیه نیوکاسل در نیمچه های تخمگذار پرورش یافته روی بستر در تحقیق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان بررسی شد.
کد خبر : 195025

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از گلپایگان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «مقاله مجتبی حقیقت و بنده در حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد واحد گلپایگان با عنوان تاثیر استفاده از سطوح مختلف نیاسین بر فراسنجه‌های تولیدی و تیترآنتی بادی علیه نیوکاسل در نیمچه‌های تخم‌گذار پرورش یافته در مجله پژوهش و سازندگی منتشر شد.»


حمیدرضا خدایی گفت: «نیاسین از ویتامین‌های محلول در آب که در متابولیسم انرژی، نقش موثری دارد و در شرایط استرس‌های محیطی سلول‌ها را در تامین انرژی لازم همراهی می‌کند. در این تحقیق به بررسی آثار افزودن سطح مختلف نیاسین بر فراسنجه‌های تولیدی و پاسخ ایمنی نیمچه‌های تخم‌گذار لگهورن پرداخته شده است.»


علاقه‌مندان می‌توانند نسخه کامل این مقاله را در شماره 114 نشریه علوم دامی (پژوهش و سازندگی) که در بهار 1396 به چاپ رسیده است مطالعه کنند.


در چکیده این مقاله آمده است: این پژوهش به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف نیاسین در سطح ثابت اسیدآمینه تریپتوفان در پولتهای پرورش یافته روی بستر در دوره رشد (7 تا 12 هفتگی) بر فراسنجه‌های تولیدی و پاسخ ایمنی در نژاد لگهورن و سویه های لاین W-36 در یک واحد پرورش صنعتی انجام شد.


تیمارها شامل 1- جیره غذایی که نیاسین آن 5 درصد کمتر از مقادیر توصیه شده در جدول استاندارد سویه‌ای بود. تیمارهای 2، 3 و 4 به ترتیب شامل جیره های غذایی که سطح نیاسین آن برابر، 5 و 10 درصد بالاتر از مقادیر جدول استاندارد سویه‌ای بود. هر تیمار در 3 تکرار و در هر تکرار 8334 پولت در قالب یک طرح کاملاً تصادفی انجام گرفت.


در طول دوره آزمایش خوراک مصرفی و مقدار اضافه وزن هر تکرار به صورت دو هفته یکبار اندازه گیری شد. از تعداد 10 پرنده در هر تکرار برای اندازه گیری تیتر آنتی بادی بیماری نیوکاسل خونگیری به عمل آمد. پولتهای تغذیه شده با جیره‌های حاوی سطوح 5 و 10 درصد نیاسین بالاتر از مقادیر توصیه شده جدول استاندارد سویه‌ای مقدار خوراک مصرفی کمتری داشتند (05/0P<). بالاترین و پایین‌ترین تیتر آنتی‌بادی بیماری نیوکاسل به ترتیب مربوط به پولت های تغذیه شده با سطوح نیاسین 5 درصد بالاتر و 5 درصد پایینتر از جدول استاندارد سویه‌ای بود (05/0P<).


نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد اضافه کردن نیاسین به جیره پولت‌های پرورش یافته بر روی بستر در دوره رشد می تواند باعث کاهش مصرف خوراک و بهبود تیتر آنتی بادی بیماری نیوکاسل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته