دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 09:32
در برنامه تلویزیونی «مجله دانشگاه» مطرح شد:

ولایتی: دانشگاه آزاد آمادگی کامل برای جذب نخبگان دارد/ نوریان: پایه‎های اصلی دانشگاه‎ها، اعضای هیات علمی هستند

دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از جذب نخبگان و اساتید جوان در این دانشگاه خبرداد.
کد خبر : 194880

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه «مجله دانشگاه» که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: «در رشته‎هایی اساتید به‌نام و منحصربه‌فردی وجود دارند که تعدادشان کم است و وقت آزاد هم دارند. یعنی مدرسانی به ویژه اساتید جوان حاضرند وقت آزاد خودشان را در اختیار دانشگاه و جامعه قرار دهند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی کامل را برای در اختیار گرفتن این افراد دارد.»


او افزود: «شاید استادی در هفته به مدت 10 ساعت و در ماه 40 ساعت وقت آزاد داشته باشد؛ اگر ما بتوانیم این اساتید را جذب دانشگاه کرده و امکاناتی را برای خدماتی که عرضه می‎کند فراهم کنیم عملا نتایج بسیار خوبی از استاد و دانشجویان نخبه در مباحث مختلف دانشگاهی مانند پژوهش و آموزش، حاصل می‌‏شود.»


در ادامه این برنامه دکتر علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز، اعضای هیات علمی را پایه‎های اصلی و اساسی برای نقش آفرینی در دانشگاه‎ها توصیف کرد و گفت: «ما در ابتدا باید به رشد این اعضا توجه خاصی نشان دهیم.»


یکی دیگر از میهمانان این برنامه تلویزیونی دکتر مجتبی علوی فاضل، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بود. او معتقد است که بر اساس اسناد بالادستی و نکاتی که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان و سیاست‌های کلی علم و فناوری که در شهریور سال 93 ابلاغ کرده‎اند، به بخش تحصیلات تکمیلی توجه فراوانی شده است.


این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره گفت: «بحث تحصیلات تکمیلی به عنوان یک هدف مورد نظر در برنامه «ایران 1404» طبق اسناد بالادستی نظام، سیاست‎های کلی و فرمایشات رهبر انقلاب تاکیدات بسیاری شده است.»


او در بخش دیگری از سخنان خود به تقاضاهای روز افزون تحصیلات تکمیلی در کشورمان اشاره کرد و افزود: «دانش آموختگان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دلیل افزایش فارغ‌التحصیلی در این دو مقطع، تقاضا داشتند که اقدامات ادامه تحصیل آن‎ها در سطوح بالاتر فراهم شود.»


علوی فاضل گفت: «کارشناسی ارشد تا مهر سال 92، سه هزار و 741 رشته محل کارشناسی ارشد پذیرش می‌شد و نکته مهم این است که اغلب رشته‌های این مقطع و دکتری تخصصی در واحدها و شعب علوم تحقیقات به عنوان شبکه تحصیلات تکمیلی در کشور گسترش پیدا می‎کند.»


در ادامه برنامه تلویزیونی «مجله دانشگاه» بیان شد که دانشگاه خوب باید خودش را در آمارهای علمی خوب نشان دهد و اگر همه تلاش‎های فرهنگی، رفاهی و ورزشی نمودی در رشد علمی داشت آن وقت موفق خواهد بود. در حال حاضر 19.9 درصد تولیدات علمی ایران به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد که در سه سال اخیر همواره در صدر تولید علمی ایران حضور داشته است.


همه تلاش‎ها به خاطر شناسایی بهترین‎ها برای صندلی‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. آمارها می‎گویند که اعضای هیات علمی دانشگاه‎ آزاد در سال 2000 میلادی (1379 هجری شمسی) 12 هزار و 90 نفر بوده که این آمارها در سال 2016 میلادی (1395 هجری شمسی) به تعداد 32 هزار و 212 نفر رسیده است؛ این جهش هدفمند یعنی پیروی از سند علمی کشور.


دانشگاه آزاد تاکنون 47 هزار و 514 مقاله تولید کرده که بیش از 25 هزار و 161 مقاله یعنی 53 درصد در فاصله سال‎های 2013 تا 2016 تولیده شده است. در چهارسال گذشته رونق علمی دانشگاه با ورود نسل جدید دانشجویان چندبار شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته