دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1396 - 13:47

سه روایت از تجاوز به کودکان؛ آموزش، اولویت خانواده‌ها شود

ستایش‌ها و آتناها از قربانیان خاموشی هستند که به دلیل ناآگاهی و بی‌اطلاعی از حریم شخصی‌شان مورد سوء استفاده و آزار و اذیت افراد فرصت طلب و هو‌س‌باز قرار می‌گیرند برهمین اساس باید از کودکی حریم شخصی را به کودکان آموزش داد، به خصوص که آموزش کودکان در خصوص حریم شخصی و بدنش ربطی به ترویج بی بند و باری و آموزش مسایل جنسی ندارد.
کد خبر : 194800

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در یک سال اخیر ستایش‌ها و آتنا اصلانی دختران 6 و 7 ساله‌ای که قربانی عدم آموزش حریم شخصی به کودکان شدند و مورد سوء استفاده مردان هوس‌بازی قرار گرفتند که جزو اطرافیان و نزدیکانشان بودند در حالی که اگر خانواده و مدرسه اطلاعات اولیه در مورد حفظ حریم شخصی، میزان و نوع ارتباط افراد غریبه با بدن را به آنان آموزش داده بودند شاید هرگز شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نبودیم.


روایت اول


21 فرودین ماه سال گذشته خبر تجاوز و قتل ستایش قریشی دختر 6ساله افغانستانی در خیرآباد ورامین در رسانه‌ها منتشر شد که واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و مسئولان کشور را در پی داشت.


براساس این خبر روزی که ستایش برای بازی با بچه‌های خواهر متهم وارد منزل آنان شده بود، متهم 17 ساله با سوء استفاده از این فرصت ستایش را به اتاق برده و مورد آزار و اذیت قرار داده بود به طوری که در حین این درگیری سر کودک با دیوار برخورد کرد و جان خود را از دست داد.


قاتل که از بروز این حادثه دچار ترس و واهمه شده بود کودک را به پشت بام برده و با ریختن اسید روی جسدش سعی در از بین بردن و مخفی کردن او داشت که از طریق یکی از دوستانش به پلیس معرفی و دستگیر شد.


برهمین اساس قاتل این پرونده در خصوص اتهام قتل عمد به قصاص نفس و در مورد اتهام تجاوز به عنف به یک بار اعدام و در خصوص اتهام جنایت بر میت به 74 ضربه شلاق محکوم شده که هنوز حکم مذکور اجرا نشده است.


روایت دوم


مردی 33 ساله چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه سال گذشته در روستایی واقع در حوالی نیریز ستایش 6 ساله را ربوده و پس از آزار و اذیت او را به قتل رسانده بود.


این مرد متاهل که دارای سابقه محکومیت بود به دلیل اختلاف خانوادگی با پدر ستایش، در یک روز بارانی وقتی که کودک در پارک مشغول بازی بود، او را به بهانه دادن روسری برای مادرش ربوده و در منزل پنهان کرده بود. این مرد پس از آزار و اذیت، دست و پای ستایش را شکسته و او را خفه‌ کرده بود.


بروز این حادثه بازتاب وسیعی در استان فارس و شبکه‌های مجازی داشت که براساس آن دستگاه قضایی نسبت به دستگیری و مجازات این قاتل در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کرد.


به طوری که براساس اعلام دادگستری استان فارس، قاتل ستایش خرداد در دو جلسه علنی و غیرعلنی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان محاکمه شد و به جرم تجاوز به عنف، قصاص نفس محکوم و پانزده سال حبس از حیث آدم‌ربایی ، ده سال و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری برای سرقت توأم با آزار محکوم شد. قاتل سرانجام در اول مهر سال گذشته در ملا عام اعدام شد.


روایت سوم


29 خرداد ماه امسال بود که خبر گم شدن آتنا اصلانی دختر 7 ساله در پارس آباد مغان در استان اردبیل در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از کاربران و هنرمندان با بازنشر این تصاویر سعی در یافتن این کودک داشتند اما بالاخره پس از گذشت 22 روز این ماجرا، جسد تکه تکه شده آتنا در بشکه‌ای پر از خاک در منزل یکی از دوستان پدرش در همان حوالی پیدا شد.


براساس این خبر روزی که آتنا برای خوردن آب به مغازه رنگرزی دوست پدرش در همان نزدیکی رفت دیگر باز نگشت، قاتل 42 ساله مدعی شد به خاطر مشکلات مالی کودک را دزدیدم زیرا آتنا چند قطعه النگو و گوشواره داشت و چون من بدهی داشتم می‌توانستم با فروش این طلاها چک‌هایم را وصول کنم، به همین خاطر روزی که آتنا برای آب خوردن وارد مغازه شد دهانش را محکم بستم و در خلوت طلاهایش را برداشتم.


بنا به اعلام دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل، آثار آزار و اذیت جنسی آتنا اصلانی پیش از قتل نیز از سوی سازمان پزشکی قانونی به تایید رسیده است.


براساس این گزارش، این سه روایت تنها بخشی از حوادث تجاوز به حریم شخصی کودکان است که در سراسر کشور به وقوع می‌پیوندد و شاید هزاران مورد از آن به دلیل ترس کودکان از واکنش قهر آمیز خانواده به زبان نمی‌آید و تا سال‌ها اثرات منفی و زیان‌بارش در روح و روان فرد برجای می‌ماند. به نظر می‌رسد خانواده‌ها و اولیای مدرسه باید کودکان را با نحوه برخورد دیگران با بدن آنها و حفظ حریم شخصی آنان آشنا کنند تا در صورتی که کودک مورد آزار و اذیت و یا لمس بی‌مورد فرد دیگری قرار گرفت بلافاصله موضوع را مطرح کند تا از پیامدهای ناگوار آن جلوگیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته