دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1396 - 10:12

احتمال تحریم ایران در آمریکا قوت گرفت

مذاکره‌کنندگان کنگره آمریکا اعلام کردند که در روند حل اختلافات درباره طرح متوقف شده در مورد تحریم‌های روسیه و ایران پیشرفت داشته‌اند و ممکن است که این طرح به زودی تصویب شود.
کد خبر : 194751

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری‌ آنا از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی سنا و یکی از طراحان طرح تحریم روسیه به خبرنگاران اعلام کرد: «من فکر می‌کنم که مجلس نمایندگان آمریکا بتواند این طرح را تصویب کند.»


وی ادامه داد: «انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان تغییراتی را در طرح اعمال کند اما این تغییرات به گونه‌ای نباشد که تصویر کلی طرح را تغییر دهد و شرکتهای انرژی را مورد هدف قرار دهد.»


این انتظار وجود دارد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان موضع سرسختانه‌ای در قبال مسکو اتخاذ کرده باشد.


تاخیر در تصویب طرح اعمال تحریم علیه روسیه، دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان را که بر این باورند ترامپ مایل به گسترش روابط با روسیه است، ناامید کرده بود.


البته چند روز گذشته، به گفته دو دستیار کنگره، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری با مسوولان ارشد مجلس نمایندگان و دستیاران کمیته‌های کلیدی دیدار کرده و درباره تغییر یک بخش مهم طرح سنا رایزنی کرده است.


این طرح که ماه گذشته با 98 رأی موافق در سنا به تصویب رسید اکنون برای بررسی به مجلس نمایندگان رفته اما آنجا به دلیل یک نقض آئین‌نامه‌ای با مشکل مواجه شده است.


در صورت تصویب طرح تحریمی علیه روسیه، این طرح منجر به افزایش تحریم‌های کنونی روسیه در حوزه انرژی،‌ بانکداری و دفاعی و به علاوه وضع تحریم‌های جدید در صنعت معدن،‌ فلزات و راه‌آهن به بهانه دخالت روسیه در اوکراین و سوریه و ادعای واشنگتن مبنی بر مداخله مسکو در انتخابات 2016 آمریکا منجر خواهد شد.


به گزارش آنا، این طرح علاوه بر تحریم روسیه، تحریم های جدیدی نیز علیه ایران وضع می‌کند. تحریم‌های حقوق بشری و همچنین تحریم‌های سپاه از جمله این تحریم‌ها هستند.


با این حال دستیاران اعضای کنگره از هر دو حزب در محافل غیر علنی نسبت به تغییراتی که طرح جدید در لحن تحریم‌های پیشین ایجاد می‌کند، ابراز نگرانی و اذعان کرده‌اند که این ادبیات کمی مبهم است و برخی قانونگذاران نمی‌دانند که آیا ضربه زدن به شرکت‌ها در حوزه انرژی برای مجازات روسیه ضروری هست یا نه. تحریم‌های قبلی شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های توسعه نفتی در خاک روسیه منع می‌کردند اما طرح جدید خواستار توسعه این ممنوعیت به مشارکت در هر پروژه تولید نفتی و در تمامی موقعیت‌هایی است که یک شرکت انرژی روسیه در آن دخیل است.


هم چنین دستیاران مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند که هنوز مذاکرات درباره طرح اعمال تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دارد.


اشلی استرانگ، سخنگوی رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: هنوز توافقی در این باره به دست نیامده است اما مذاکرات در این باره سازنده بوده و ادامه دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته