دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1396 - 12:47
وزیرآموزش و پرورش:

ایجاد عدالت آموزشی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت است

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد عدالت آموزشی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه ویژه ای به موضوع ایجاد عدالت آموزشی داشته است .
کد خبر : 194632

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در مراسم افتتاحیه هجدهمین دوره مسابقات دانش آموزان دختر عشایر کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسئولان بخش‌های مختلف در آموزش و پرورش وظیفه ایجاد زمینه تعلیم و تربیت با کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی را برعهده دارند تا در نهایت دانش آموزان مناطق کم برخوردار پا به پای سایر دانش آموزان کشور رشد کرده و به مدارج بالا برسند.


وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره توجه ویژه‌ای به موضوع ایجاد عدالت آموزشی داشته است، تصریح کرد: عدالت آموزشی از آغاز انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه امام راحل بوده است و‌ پس از ایشان هم مقام معظم رهبری نیز به آموزش با کیفیت برای دانش آموزان با استعداد مناطق محروم تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سند تحول بنیادین به تامین منابع مالی برای مناطق محروم، تربیت نیروهای کارآمد و توانمند سازی و مهارت آموزی و حمایت‌های مادی و معنوی از دانش آموزان مناطق محروم توجه ویژه‌ای شده است.


دانش آشتیانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد بهمن بیگی که خدمات زیادی به تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری داشته است، تاکید کرد: براساس بررسی‌های انجام شده از دانش آموزان عشایری که توسط این شخصیت بزرگ پرورش یافته‌اند می‌توان دریافت مرحوم بهمن بیگی، آموزش و پرورش را بدون تغییر در مدل زندگی عشایر به آن‌ها ارائه کرده است و امروز ما نیز اعتقاد داریم آموزش باید با زندگی دانش آموزان آمیخته شود.


وی با اشاره به اینکه آموزش و‌ کلاس فعال از دیگر موضوعات مدنظر این بزرگ مرد عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری بوده است، ادامه داد: توجه ویژه به انتخاب و گزینش معلمان عشایری نیز بسیار مورد تاکید مرحوم بهمن بیگی بود و با همین اعتقاد ضمن انتخاب معلمان از بین عشایر، شایستگی معلمان را اصلی ترین موضوع برای بکارگیری آن‌ها می دانست چرا که اعتقاد داشت معلم تنها آموزش دهنده نیست و فرد مورداعتماد جامعه است که مورد وثوق مردم است.


وزیر آموزش و پرورش‌ گفت: ما هم امروز اعتقاد داریم اگر در بکارگیری نیروها درآموزش و پرورش حساسیت نداشته باشیم و شایستگی‌ها را در نظر نگیریم قطعا به نظام تعلیم و تربیت آسیب زده‌ایم.


وی گفت: نظام آموزشی ما باید جامعه محور باشد و‌ مدرسه به عنوان یک نهاد، باید با محیط و جوامع اطراف خود ارتباط ارگانیکی داشته باشد چرا که مدرسه را نمی‌توان محیطی جدا از جامعه دانست.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز بسترهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش عشایر وجود دارد و نشاط و شادابی که دانش آموزان این بخش به واسطه حضور در طبیعت دارند برگرفته از همین مدل زندگی‌ست و اگر چه در این مسیر سختی‌هایی هم وجود دارد اما اعتقاد دارم دانش آموزان عشایری ما به واسطه سبک زندگی که دارند درک بهتری از آموزش‌های درسی و پرورشی دارند.


وی با بیان اینکه قبولی 97.4 درصدی دانش آموزان عشایری در دوره متوسطه دوم نشان دهنده استعداد و توانمندی دانش آموزان و معلمان آن‌هاست، اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد تمامی بسترهای لازم را برای رشد آموزشی این دانش آموزان فراهم کنیم، اگر چه فضاهای آموزشی مناسب برای این دانش آموزان هنوز به طور کامل مهیا نشده است.


دانش آشتیانی تاکید کرد: امروز باید به دنبال این باشیم که شرایط معیشتی معلمان در مدارس عشایری مطلوب‌تر شود تا در نهایت بتوانند افرادی کارآمد و مفید را به جامعه تحویل دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته