دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1396 - 10:13

جهنمی به نام موصل

گزارش‌های رسمی و رسانه‌ای از وضعیت موصل نشان‌دهنده عمق جنایاتی است که در این شهر و به‌ویژه درباره غیرنظامیان آن انجام شده است.
کد خبر : 194564

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دیلی‌نیوز، سه روز پس از اعلام آزادی کامل شهر موصل از سوی حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که هنوز برخی از شبه‌نظامیان داعش در نزدیکی رود فرات مقاومت کرده و تقریبا سه هزار تن را که از جمله شامل افراد معلول، کهنسال و ناتوان می‌شود به گروگان گرفته‌اند.


در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که داعش احتمالا قصد انجام حملات انتحاری در میان این افراد را دارد و در نتیجه جان این غیرنظامیان در خطر است.


گزارش سازمان ملل متحد در شرایطی منتشر شده است که سازمان عفو بین‌الملل نیز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که شیوه حملات نیروهایی که در عملیات آزادسازی موصل شرکت داشتند و همچنین شیوه‌های نبرد به کار گرفته شده از سوی داعش نقض شدید مقررات حقوق بشردوستانه بین‌المللی به شمار می‌آیند.


سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشته بود نیروهای ارتش عراق و نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش در حملات خود برای آزادسازی موصل به اصل تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان بی‌توجه بوده‌اند.


این گروه حقوق‌بشری در گزارش خود نوشته است سلاح‌های به کار گرفته شده در عملیات آزادسازی موصل عموما ناتوان از تفکیک دقیق میان اهداف نظامی و غیرنظامی بوده‌اند.


در همین حال بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، استفاده مکرر داعش از غیرنظامیان ساکن شهر موصل به‌عنوان سپر انسانی یک جنایت جنگی است.


سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشته بود بیش از سه هزار تن در اثر حملات شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل کشته شده‌اند؛ آماری که تاکنون ارتش عراق و ائتلاف بین‌المللی از ارائه آن خودداری کرده بودند.


در همین حال تصاویر ثبت شده از مناطق مختلف شهر موصل نشان می‌دهد که بسیاری از زیرساخت‌ها، اماکن عمومی و منازل این شهر به‌طور کلی یا جزئی تخریب شده‌اند و برای بازگشت این شهر به وضعیت قبل از سال 2014 یعنی کنترل داعش برای موصل نیاز به یک برنامه گسترده بازسازی است.


دولت کویت روز گذشته اعلام کرد که حاضر است بخشی از برنامه بازسازی عراق را پس از داعش به‌ویژه در مورد موصل برعهده بگیرد.


میزان خسارات وارد شده به مناطق تحت کنترل داعش تا اندازه‌ است که احتمالا یک کمپین بین‌المللی برای بازسازی موصل شکل بگیرد.


با وجود اینکه برخی از مناطق شهر موصل هفته‌هاست که از کنترل داعش خارج شده است اما قطعی آب و برق همچنان از شهر گزارش می‌شود.


دولت عراق در تلاش است تا در اولین گام، کالاهای اساسی را به شهر موصل برساند. موصل پس از بغداد دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌آید که در اثر نبردهای میان دولت عراق و داعش صدهاهزار تن از ساکنان آن بی‌خانمان شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب