دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1396 - 16:10

دی‌میستورا: آتش‌بس سوریه به تجزیه منجر نمی‌شود

فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه اعلام کرد آتش‌بس جنوب این کشور یک اقدام مثبت در مسیر درست است و سوری‌ها اطمینان داشته باشند که این اقدام به تقسیم کشور نمی‌انجامد.
کد خبر : 194456

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، استفان دی‌میستورا در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره آتش‌بس در جنوب سوریه گفت:‌ «هرگونه آتش‌بس یا کاهش تنشی همواره خبر خوبی برای مردم سوریه است پس چرا ما از آتش‌بس حمایت نکنیم.»


او ادامه داد: «بعد از شش سال جنگ و متأسفانه بعد از کشته شدن 400 هزار نفر نخسین چیزی که سوری‌ها دنبال آن هستند آتش‌بس است. توافق‌نامه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به آن دست یافتند اقدام مهم و دارای اهمیتی در مسیر درست است. این توافق‌نامه در نشست‌هایی در امان و آستانه محقق شده است.»


وی گفت: «آتش‌بس جنوب سوریه رابطه غیرمستقیمی با مذاکرات آستانه دارد. درست است که آتش‌بس در امان و نه در آستانه بررسی شد اما بخشی از طرح و روندی است که در نشست‌های آستانه درباره آن گفت‌وگو شده بود. این آتش‌بس به زودی در نشست‌های آستانه تصویب خواهد شد.»


دی‌میستورا درباره نگرانی سوری‌ها از تبدیل مناطق کاهش تنش به مقدمه‌ای برای تقسیم یا مناطق تحت نفوذ کشورهای منطقه‌ای یا خارجی گفت: «من به وضوح به آن‌ها می‌گویم که نگرانی‌تان را درک می‌کنم. زمانی که منطقه کاهش تنش وجود داشته باشد برخی احتمالا گمان می‌کنند که تقسیم یک موضوع واقعی است اما می‌خواهم سوری‌ها بدانند که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی مصمم هستند که این مناطق موقت هستند و تقسیم هرگز بخشی از آینده سوریه نخواهد بود.»


وی گفت:‌ «روسیه و آمریکا منافع مشترکی دارند که یکی از آن‌ها جنگ با داعش است. این گروه می‌تواند با حملات آتی در آمریکا و جاهای دیگر ارتباط داشته باشد. موضوع دوم کاهش تنش در سوریه است. تشدید درگیری به نفع هیچکدام از این دو نیست چراکه به افزایش بی ثباتی منطقه و افزایش موج آوارگان می‌انجامد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته