دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1396 - 11:27
جوریابی به آنا خبر داد

شرکت دانش‌بنیان «هوش محاسباتی» در واحد بندرانزلی را‌ه‌‌اندازی می‌شود

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد راه اندازی و افتتاح مرکز رشد این واحد خواهیم بود از راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان با موضوع فعالیت هوش محاسباتی خبر داد.
کد خبر : 194381

مصطفی اعتمادی جوریابی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، وضعیت حوزه تحت پوشش خود و فعالیت‌های صورت گرفته اخیر را تشریح و اظهار کرد: در دو سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تلاش‌های بسیاری در راستای مشخص کردن جایگاه و نقش فعالیت‌های پژوهشی در توسعه اقتصادی و ایجاد درگاه‌های جدید مالی صورت گرفته است.


وی گفت: در این خصوص می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف افزایش و ارتقای سطح دانش و آگاهی دانشجویان و استادان با امکانات پژوهشی و قوانین بروز شده این حوزه اشاره کرد. برای عملیاتی کردن تحقیقات صورت گرفته و تبدیل دانش به ثروت نیز اقدامات متعددی انجام پذیرفته است.


افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه سبب جذب افراد توانمند و تربیت نیروی انسانی متخصص و در‌‌ نهایت تبدیل علم به فناوری خواهد شد

اعتمادی جوریابی ادامه داد: راه اندازی یک شرکت دانش بنیان با موضوع فعالیت هوش محاسباتی، فعال سازی انجمن‌های علمی دانشجویی (کسب مقام سوم کشوری در مسابقات دیوار خاک مسلح)، تجهیز و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها (در مرحله نهایی کسب مجوز همکار استاندارد آزمایشگاه بتن، مرحله میانی کسب مجوز همکار استاندارد آزمایشگاه مکانیک خاک و مرحله نهایی کسب مجوز استاندارد دستگاه کشش میلگرد ۱۰۰ تن قرار داریم) از جمله این اقدامات است.


وی خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیان مورد اشاره با عنوان «طراحی نرم افزار مدل‌سازی و شناسایی فرایندهای پیچیده با استفاده از هوش مصنوعی» که از سوی یکی از دانشیاران عضو هیات علمی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی طراحی شده است؛ راه‌اندازی خواهد شد.


معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در باره فعالیت‌های مرکز رشد این واحد به آنا گفت: اکنون این واحد دانشگاهی مرکز رشد مصوبی ندارد اما برنامه کسب و کار برای تصویب به سازمان مرکزی ارائه شده و پیگیری‌های لازم و مربوط در حال انجام است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی و افتتاح مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی باشیم.


تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌های آموزشی و پژوهشی در دستور کار


وی افزود: تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌های آموزشی و پژوهشی با هدف همکار استاندارد شدن همه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در دستور کار قرار داشته و جزو اولویت‌های کاری ما در سال جاری است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.


این مسئول در پاسخ به این سوال که در واحد متبوع شما چه فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام است، اظهار کرد: در میان فعالیت‌های خاص پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی می‌توان به فعالیت آزمایشگاه بتن برای دانشجویان رشته‌های مهندسی در مقطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد، این آزمایشگاه بسیار مجهز بوده و به عنوان یکی از مشخصه‌های این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود.


کشف استعداد‌ها و جذب نخبگان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و به کارگیری آنان در امر آموزش و پژوهش؛ سبب ماندگاری این فرهیختگان در کشور و انجام پژوهش‌های هدفمند و کاربردی شده و می‌تواند دانشگاه را به عنوان یک برند آموزشی و پژوهشی به جوانان این مرز و بوم معرفی کند

اعتمادی جوریابی با توجه به افزایش بودجه پژوهشی و تأثیر این حرکت در رشد دانشگاه و نیز جذب نخبگان و تأثیرات آن خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، نقشی انکارناپذیر در گسترش و فراگیر شدن آموزش عالی در سطح کشور داشته است. بی‌تردید این توسعه کمی همواره باید با رشد کیفی و تولید علم همراه باشد.


وی ادامه داد: افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه سبب جذب افراد توانمند و تربیت نیروی انسانی متخصص و در‌‌ نهایت تبدیل علم به فناوری خواهد شد. از سوی دیگر کشف استعداد‌ها و جذب نخبگان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و به کارگیری آنان در امر آموزش و پژوهش؛ سبب ماندگاری این فرهیختگان در کشور و انجام پژوهش‌های هدفمند و کاربردی شده و می‌تواند دانشگاه را به عنوان یک برند آموزشی و پژوهشی به جوانان این مرز و بوم معرفی کند.


معاون آموزشی و پژوهشی واحد بندرانزلی، فعالیت دانشجویان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه در حوزه پژوهش را این گونه تشریح کرد: با توجه به روند اطلاع رسانی و بارز شدن مشخصه‌های پژوهش و نظر به رفع نیازهای جامعه و دانشگاه که در گرو عملیاتی شدن علم و دانش است، فعالیت دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در حوزه پژوهش از روند رو به رشدی برخوردار بوده و نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است.


وی ادامه داد: با این وجود باید به این نکته نیز توجه داشت که نیاز به تلاش و فعالیت بیشتر در زمینه پژوهش احساس می‌شود. بر همین اساس نشست‌های متعددی در دانشگاه انزلی برگزار و در این نشست‌ها لزوم انجام فعالیت‌های پژوهشی تبیین شد. در این نشست‌ها پژوهشگران بر‌تر دانشگاه معرفی شده و از آنان تجلیل به عمل آمد که از جمله آنان می‌توان به یکی از اعضای هیأت علمی با مرتبه علمی استادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی که اخیرا مقاله وی در یکی از مجلات نیچر به چاپ رسیده، اشاره کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی در سال ۱۳۷۹ تاسیس و اکنون با حدود ۴۰۰۰ دانشجو و ۹۱ عضو هیات علمی در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.


گفت‌وگو: حمیدرضا ساسانیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته