دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مریم ریحانی*

مادر خلاقیت شما را صدا می‌زند؟

روابط عمومی یعنی علم و عمل، ایده و اجرا، اندیشه و پیاده‌سازی، تصویرسازی و تصور اساسی و از همه مهم‌تر روابط عمومی یعنی خلاقیت که اگر نوآوری را حذف کنیم او را به سمت روابط عمومی میرا سوق داده‌ایم.
کد خبر : 194143

روابط عمومی یعنی علم و عمل، ایده و اجرا، اندیشه و پیاده‌سازی، تصویرسازی و تصور اساسی و از همه مهم‌تر روابط عمومی یعنی خلاقیت که اگر نوآوری را حذف کنیم او را به سمت روابط عمومی میرا سوق داده‌ایم.


عقیده بر این است که روابط عمومی‌ها، ویترین هر اداره و ارگانی هستند که اگر این ویترین بی‌روح و سیاه و سفید باشد برای مخاطب، جذابیتی را برای مراجعه به آن مجموعه ایجاد نخواهد کرد و آن عاملی که ویترین را رنگی می‌کند‌‌ همان خلاقیت است و در فضایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی این نیاز ضروری به نظر می‌رسد چراکه با هجوم شگفت انگیز تبلیغات رقیب اگر نوآوری نباشد بی‌شک جز کاغذ پاره‌ای از تبلیغات دانشگاه باقی نمی‌ماند.


گفته می‌شود نیاز، مادر خلاقیت است و در حجم عظیم مراکز آموزشی متنوع رقیب، چه نیازی بالا‌تر از اشتیاق و افزایش تعداد دانشجو؟ متاسفانه گاهی دیده می‌شود به دلیل بی‌انگیزگی مالی و از همه مهم‌تر جایگاهی، روابط عمومی‌ها شرح وظایف خویش را از یاد برده و فقط تبدیل شده‌اند به خبرنگار صرف و یا از آن بد‌تر به کراوات مجموعه و یا اصلا عضو بیکار اداره که این یعنی فاجعه، نه فقط برای شخص روابط عمومی بلکه برای مجموعه و از همه مهم‌تر رئیس.


اگر روابط عمومی‌ها در کسوف خلاقیت، روزگار خود را سپری کنند دیگر توانایی‌هایشان از ریشه خشکیده و جایی برای ابراز وجود و رشد نمی‌یابند. استادی می‌گفت اگر در انجام کاری اراده قوی داشته باشید مادر خلاقیت شما را صدا می‌زند و به بهترین شکل ممکن راهنمایتان خواهد بود.


اکنون که در آستانه فصل تبلیغات قرار داریم توجه به این نکته و ابتکار در این امر حیاتیست و استفاده نکردن از کپی بهترین راه بروز خلاقیت است.


متاسفانه در بسیاری از پوستر‌ها و حتی روش‌های تبلیغاتی عموما فقط تعداد معدودی فکر و بقیه آن فکر را کپی می‌کنند قطعا کپی کردن راحت‌تر از فکر کردن است بویژه که در کشور ما قانون کپی رایت اصلا معنا ندارد.


آدمی در هر حرفه و شغلی که باشد خلاقیت از او، آدم متفاوتی می‌سازد در واحد ما باغبانی هست که با علاقه و اشتیاق کار می‌کند و در‌‌ همان آبیاری گل هم خلاقیت به خرج می‌دهد و تفاوت او با قبلی‌ها مشهود است با اینکه گل‌‌ همان گل است و باغچه‌‌ همان باغچه. حال که در حرفه روابط عمومی برای بر‌تر بودن، خلاقیت حرف اول را می‌زند.


به نظر می‌رسد در کنار دوره‌های خبرنویسی، فن بیان، ارتباطات موثر و... که برای یک روابط عمومی تاثیرگذار لازم است، دوره‌های آموزش خلاقیت هم ضروری شده است چراکه در این دنیای پر از تکرار یک روابط عمومی موفق برای اینکه منظورش را بیان و مخاطب را میخکوب عقایدش کند، کیمیایی به نام خلاقیت ضروریست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب