بازنگری در سیاستها برای ارتقای کیفی دانشگاه آزاد اسلامی/ تحولات بینالمللی در آموزش عالی را هوشیارانه دنبال میکنیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده در این مراسم در سخنانی ضمن خوشامدگویی به پروفسور فوزی رحلان (رییس آسایهل)، پروفسور نینات اولان وورا ووت (دبیر کل آسایهل)، روسا و معاونان دانشگاه ها، شرکت کنندگان کنفرانس 2015 آسایهل و مهمانان، اظهار داشت: این حقیقت که بسیاری از شما از فواصل دور به این کنفرانس آمده اید بیانگر اهمیت این گردهمایی به منظور تبادل افکار در خصوص موضوعی بسیار مهم تحت عنوان «همکاریهای منطقه ای و بین المللی در امر پژوهش، برنامه آموزشی و تجربیات دانشجویی» است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب خود به عنوان نایب رئیس و مسئول کمیته مالی این انجمن اشاره کرد و افزود: این افتخاری بزرگ و در عین حال مسئولیتی بزرگتر است. اینجانب و همکارانم در دانشگاه آزاد اسلامی در همکاری نزدیک با رئیس و دبیر کل آسایهل، تمامی تلاش خود را طی دو سال آینده به کار خواهیم بست تا ظرفیت های حرفه ای و شبکه گسترده داخلی و بین المللی خود را در راستای توسعه بیشتر آسایهل از طریق همکاری میان اعضا به کار گیریم.
وی با اشاره به موضوع کنفرانس با عنوان «به سوی 2020 با همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه پژوهش ، برنامه آموزشی و تجربیات دانشجویی» و تأکید بر اهمیت برگزاری آن، گفت: رویارویی با چالش های زیادی که آموزش عالی در حال حاضر نه تنها در کشور ما بلکه در کل دنیا با آن روبرو است، برگزاری چنین گردهمایی های را می طلبد تا از کانال همکاری و اقدام جمعی، راه حل های مناسبی برای این چالشها بیابیم و نقشه راهی برای نسل های آینده ترسیم کنیم.
ضرورت گسترش مشارکت آموزش عالی در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی
نایب رئیس انجمن آسایهل با بیان اینکه آموزش عالی اکنون بر سر دوراهی است، اظهار داشت: شرایط قرن جدید، ما را مجبور کرده تا از نقطه نظر مالی در محیطی ناآرام و بی ثبات فعالیت کنیم. در این اوضاع و احوال، انتظارات فزایندهای از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای گسترش مشارکت در سطوح محلی، ملی، منطقهای و جهانی وجود دارد و از طرفی دانشگاهها باید دانشجویان را برای آیندهای با ویژگی جهانی بیشتر آماده کنند.
وی افزود: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی همچنین با مسئله تناسب برنامههای آموزشی، نگهداری تعداد دانشجو، فناوریهای جدید، کیفیت آموزش و تدریس ، توسعه مشارکت ، تخصیص بودجه و ضرورت بهبود مدیریت و اداره دانشگاه مواجه اند. اینها تنها برخی از چالشهای اصلی هستند و نباید مسائلی از قبیل مشارکت در پژوهشهای نوین و فعالیتهای تجاری و همیاری دانشگاهها به اقتصاد ملی را هم از نظر دور داشت.
میرزاده همچنین به انتظارات دانشجویان از دانشگاهها اشاره کرد و گفت: دانشجویان پس از ورود به دانشگاه انتظار دارند دانش و مهارتهایی را کسب کنند که بتواند آنان را در دنیای پر از فرصتها به سوی جایی که آمال و آرزوهایشان تحقق یابد، هدایت کند؛ جایی که بتوانند زندگی بهتری را برای خود و دیگران بسازند و در پاسخ به این نیاز، دانشگاهها به سرعت در حال رشد و توسعه هستند. موسسات نخبه گرا با ظرفیت های اندک، از نظر محو می شوند و جای خود را به مراکز آموزشی برای عموم مردم می دهند. این تحول ماهیتی در دانشگاه ها، نیاز رو به رشد جامعه را حل کرده وآموزش عالی را در مقیاس بزرگ در دسترس دانشجویان متقاضی واجد شرایط قرار داده است.
ضرورت بررسی چالش های آموزش عالی و ترسیم دیدگاههای جدید
معاون انجمن آسایهل در بخش دیگری از سخنانش به حضور نمایندگان دانشگاههای آسیا، افریقا ، اروپا و آمریکا در این اجلاس اشاره کرد و گفت: ما گردهم آمدهایم تا این چالشها را مورد بررسی قرار داده و دانش و تجربه گسترده خود را با یکدیگر در میان گذاریم، به امید اینکه دیدگاههای جدیدی در آموزش عالی بیابیم و گفتگوی سودمندی را در حرکت به سمت جلو نه تنها برای خود بلکه برای محققین و مدرسین نسل های آینده انجام دهیم.
وی خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس، گفت: اطمینان دارم که هریک از شما صاحب تفکر و تجربه ارزشمندی هستید که می توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید و همچنین آمادگی دارید در تلاش برای ایجاد محیطی بهتر برای دانشجویان، محققین و کارکنان تان از تجربیات دیگران درس بگیرید. ما نیز مشتاقیم از تجربیات شما بهره مند شویم و آماده تبادل تجربیاتمان با شما هستیم.
موسسات نخبه گرا با ظرفیت های اندک، از نظر محو می شوند و جای خود را به مراکز آموزشی برای عموم مردم می دهند. این تحول ماهیتی در دانشگاه ها، نیاز رو به رشد جامعه را حل کرده وآموزش عالی را در مقیاس بزرگ در دسترس دانشجویان متقاضی واجد شرایط قرار داده است |
رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به ارائه گزارش مختصری از شرایط موجود دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 32 سال پیش به عنوان یک دانشگاه مستقل و غیرانتفاعی در پاسخ به نیاز فزاینده آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی در کشور تاسیس شد و با سرعت زیادی، از یک ساختمان کوچک به یک دانشگاه عظیم تبدیل شد و هم اکنون دارای بیش از 400 واحد دانشگاهی و مرکز تحقیقاتی در مقیاس بیش از 20 میلیون مترمربع در سطح کشور و 4 واحد خارجی در کشور های انگلستان، امارات متحده عربی، لبنان و افغانستان است.
وی افزود: امروزه دانشگاه آزاد اسلامی با بر عهده داشتن حدود 40درصد از سهم آموزش عالی در ایران، نقش کلیدی در آموزش عالی کشورایفا می کند و آموزش کیفی را به بیش از یک میلیون و 700 هزار دانشجو در رشته های علوم انسانی، تکنولوژی، مهندسی، علوم، پزشکی و علوم پزشکی، کشاورزی و سایر رشته های مرتبط ارائه می کند و این موضوع ما را به بزرگترین دانشگاه ایران و یکی از بزرگترین دانشگاههای حضوری منطقه و جهان تبدیل کرده است.
سهم بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در اقتصاد ایران
دکتر میرزاده با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اکنون بیش از پنج میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که 50درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی ایران را تشکیل می دهند، مشاغل حرفهای و اداری کشور را برعهده دارند و این امر نشانه سهم بزرگ دانشگاه در اقتصاد ایران است.
وی افزود : بسیاری نیز به سطوح عالی تر تحقیق و توسعه در داخل و خارج از کشور وارد شده اند. پژوهشگران و دانشمندان ما دارای پروفایل علمی بسیار فعالی هستند و سالانه تعداد زیادی مقاله پژوهشی و کتاب به چاپ می رسانند.
انتشار بیش از 52 هزار مقاله علمی در پایگاهScopus
میرزاده به سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تولید جهانی علم اشاره کرد و افزود: تنها در سال 2013 دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 9هزار مقاله شامل مقالات ISI و ISC تولید کرده است. سهم این دانشگاه در تولید جهانی علم بر اساس گزارش سال 2014 در پایگاه Scopus ، بیش از 52 هزار مقاله است.
نایب رئیس انجمن آسایهل با بیان اینکه قصد داریم پروفایل تحقیقاتی خود را از طریق همکاری با سایر دانشگاهها، هم در سطح ملی و هم بین المللی ارتقا بخشیم، اظهار داشت: تمام پژوهشگران حاضر در کنفرانس شامل همکاران خود و میهمانان عزیز را تشویق به مشارکت با یکدیگر و شناسایی علایق پژوهشی و انجام آنها به طور مشترک می کنم و خرسندم که اعلام کنم واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی دارای بودجه های نسبتاً بزرگ پژوهشی هستند که می تواند برای این منظور استفاده شود.
جذب پروژههای تحقیقاتی در همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت و خدمات
وی افزود: برای اولین بار دوره های دکتری پژوهش محور را علاوه بردوره های دکتری آموزش محور در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی کرده ایم که امیدواریم شمار زیادی از پروژه های تحقیقاتی را در همکاری با صنعت وخدمات جذب نماید. این پروژه ها از طریق گرانت های تحقیقاتی صنعتی و خدماتی بخش خصوصی تامین اعتبار و اجرا میشوند.
دکتر میرزاده با بیان اینکه در راستای تحولات بین المللی در آموزش عالی، نقشه جامع علمی 15 ساله ایران برای آموزش، علوم و فناوری در سال 2009 به تصویب رسیده تا موجبات ارتقای اقتصاد دانش بنیان شود، گفت: طبق دستور العملهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون تعدادی از اهداف راهبردی را برای دهه چهارم حیات خود ترسیم کرده است که ناظر به ارتقای سطح کیفی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بوده و با استفاده از تمامی منابعش اقدامات خلاقانه و دانش بنیانی را به کار بندد.
تقویت و اصلاح هرم هیات علمی و تاسیس مراکز رشد در دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بر این اساس تمامی سیاستها و طرحهای دانشگاه را مورد بازنگری قرار داده ایم تا راه حصول این اهداف هموار شود. طی سه سال گذشته با تقویت و اصلاح هرم هیات علمی، طرح تاسیس مراکز رشد را به اجرا گذاشته ایم که از یک سو ما را به بخش صنعت و فناوری مرتبط می کند و از سوی دیگر مکانیزمی برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه است.
دکتر میرزاده در تشریح وضعیت مراکز رشد این دانشگاه گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی 61 مرکز رشد با 451 شرکت دانش بنیان دارد که طبق برنامه تا پایان سال 2017 ، تعداد مراکز رشد این دانشگاه به 150 مرکز و تعداد شرکت های دانش بنیان به 800 خواهد رسید.
وی افزود: این مراکز، پژوهشگران ما را یاری می کنند تا ایده های برترخود را به کسب و کار سود ده تبدیل کنند. دانشجویان خلاق و فارغ التحصیلان ما را یاری می دهد تا فرصت های شغلی به دست آورند و همچنین کمک می کند که شرکت های ذیصلاح از امکانات پژوهشی و مشاوره ای موجود در دانشگاه بهره برند.
تحولات بین المللی در آموزش عالی را هوشیارانه دنبال می کنیم و از این رو اخیراً طرح راهبردی 5ساله بین المللی دانشگاه را تدوین کرده ایم که ما را قادر می سازد تا با همکاری با سایر موسسات، به اهداف وسیع تر بین المللی مان دست یابیم |
همکاری بیش از 68 هزار عضو هیات علمی وضعیت فوق العاده و کم نظیر در سطح ملی و جهانی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، شرایط هیات علمی این دانشگاه را امیدوارکننده دانست و افزود: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 68هزار عضو هیات علمی در رشته های مختلف به صورت تمام وقت و نیمه وقت همکاری دارند که این امر یک وضعیت فوق العاده و کم نظیر در سطح ملی و جهانی است که امکان همکاری این دانشگاه را با سایر دانشگاه های جهان برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی و فناوری مشترک هموار می کند.
دکتر میرزاده درخصوص همکاری های ایران و انجمن آسایهل ، گفت: در حال حاضر 30 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یعنی حدود 500 هزار نفر در دوره های تحصیلات تکمیلی آموزش می بینند و این دانشجویان نقش برجسته ای در تولید علم و فناوری و خدمات در دانشگاه ایفا می کنند. بسیاری از شما نیز مراکز مشابهی در دانشگاههایتان دارید و امیدواریم این کنفرانس راه را برای همکاری نزدیک میان ما در این زمینه هموار سازد.
تحولات بین المللی در آموزش عالی را هوشیارانه دنبال می کنیم
وی به تدوین طرح راهبردی 5ساله بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: تحولات بین المللی در آموزش عالی را هوشیارانه دنبال می کنیم و از این رو اخیراً طرح راهبردی 5ساله بین المللی دانشگاه را تدوین کرده ایم که ما را قادر می سازد تا با همکاری با سایر موسسات، به اهداف وسیع تر بین المللی مان دست یابیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: واحد های خارجی دانشگاه به ویژه واحد آکسفورد به همراه مرکز همکاری های بین المللی اش (OICC) در خط مقدم فعالیت های بین المللی ما قرار دارند و نماینده فعال دانشگاه در عرصه های بین المللی، همایش ها و گردهمایی هاست.
عضویت فعال دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان ها و انجمن های بین المللی و منطقه ای
میرزاده همچنین به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر عضویت آسایهل، عضو فعال بسیاری از سازمان ها و انجمن های بین المللی و منطقه ای نیز هست. این عضویت شامل فدراسیون دانشگاههای کشورهای جهان اسلام (FUIW) و 8 کشور در حال توسعه اسلامی (D8) مرکب از اندونزی، مالزی، پاکستان ، بنگلادش ، ترکیه ، نیجریه ، مصر و ایران است.
تاسیس دانشگاه بین المللی کشورهای گروه D8در واحد آیت الله آملی
وی با اشاره به حضور دانشگاه آزاد اسلامی در گروه D8بیان کرد: اخیراً دبیرخانه کشورهای دی هشت، تاسیس یک دانشگاه بین المللی را به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کرده و واحد آمل دانشگاه آزاد اسلامی این مسئولیت را پذیرفته که به نوبه خود فضایی برای همکاری های منطقه ای و بین المللی را میان اعضا و با سایر کشورها فراهم می آورد.
همکاری و حمایت از یکدیگر برای غلبه بر چالشهای آموزش عالی
نایب رئیس انجمن آسایهل با تأکید بر چالش های پیش رو، گفت: تنها چاره غلبه بر چالشهای آموزش عالی از طریق همکاری با یکدیگر و حمایت در زمان مورد نیاز است. وظیفه و تعهد اصلی ما به عنوان متولیان امر آموزش این است که تغییرات لازم را برای دسترسی دانشجویان به فراگیری علم و دانش نوین فراهم آوریم تا افق های علمی آنها را توسعه دهیم و بتوانند جایگاه رفیعی در جهان کار حرفه ای پیدا کنند.
جایگزینی رشته های چند نظمی با نگاه به تقاضای حرفهای در بازار ملی و جهانی
وی خطاب به روسا ومدیران دانشگاههای عضو در انجمن آسایهل، گفت: بیایید به عنوان یک جامعه با هم کار کنیم تا شیوه های مدرن برای آموزش نسل هالی آینده محققین، مدرسین و متخصصان حرفه ای پیدا کنیم. اکنون زمان آن رسیده که با توجه به اصل هم افزایی علوم مختلف، توجه به توسعه رشته های چند نظمی با نگاه به تقاضای حرفه ای در بازار ملی و جهانی را جایگزین توسعه رشته های کلاسیک کنیم.
دکتر میرزاده در پایان خواستارهمکاری و مشارکت تمامی اعضای انجمن شد و اظهار داشت: بیایید به هم بپیوندیم تا پتانسیل دانشجویان و دانشمندانمان را آزاد سازیم. بیایید راهی پیدا کنیم تا دانشی را به دانشجویانمان بیاموزیم که به آنها اجازه دهد کارهای خارق العاده با زندگیشان، با هوششان و با استعدادشان انجام دهند. بیایید با هم برای آینده تلاش کنیم، برای جهانی پیچیده تر ولی امن تر و مهربان تر.
انتهای پیام/