دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 12:59

رسمی: ابوبکر البغدادی کشته شده است

یک منبع محلی در استان نینوا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد داعش در پیامی بسیار کوتاه از کشته شدن رهبر این گروه تروریستی خبر داد و اعلام کرد که رهبر جدید به‌زودی معرفی می‌شود.
کد خبر : 194100

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از سومریه نیوز، یک منبع محلی در استان نینوا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد در پیام جدید داعش که بسیار کوتاه است و در تل‌عفر واقع در غرب موصل منتشر شده بدون بیان هیچ‌گونه جزئیاتی، تنها خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی اعلام شده است.


انتظار می‌رفت این پیام دو روز پس از رفع ممنوعیت علنی اعلام خبر کشته شدن بغدادی اعلام شود.


این منبع که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد: «داعش در پیام خود اعلام کرده است که به‌زودی خلیفه جدید را معرفی می‌کند و از عناصر مسلح خود خواسته است تا سنگرهای خلافت را حفظ کنند و به مشکلات پیچیده داخلی در بازه زمانی کنونی دامن نزنند.»


ابوبکر البغدادی که بود؟


ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری سامرایی مشهور به ابوبکر البغدادی رهبر تشکیلات القاعده در عراق بود که در 16 می 2010 (26 اردیبهشت 1389) و پس از کشته شده ابوعمر بغدادی در یک حمله نظامی، رهبری بغدادی بر دولت اسلامی عراق اعلام شد. او بعدها توانست میان دولت اسلامی عراق و جبهه‌النصره سوریه اتحاد ایجاد کند و گروهی با نام داعش به راه بیاندازد.


درباره زندگی‌نامه او اطلاعات کاملی در دست نیست ولی گفته می‌شود او در سال 1971 در شهر سامرا و در خانواده‌ای باسواد متولد شده است. طبق گزارش رورنامه واشنگتن‌پست، بغدادی فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی دانشگاه اسلامی بغداد بود.


در سال 2014 بود که بغدادی در موصل در یک پیام صوتی 19 دقیقه‌ای که برای نخستین‌بار از طرف او منتشر می‌شد، خود را خلیفه خواند و از مسلمانان جهان خواست تا به مناطق تسخیر شده داعش مهاجرت کنند و در تشکیل یک «دولت اسلامی» او را یاری کنند. داعش در 29 ژوئن 2014 (8 تیر 1393) بغدادی را به عنوان خلیفه معرفی کرد.


این نکته حائز اهمیت است که جنایت‌ها و خونریزی‌های گروه‌های مسلح به رهبری ابوبکر بغدادی در عراق و سوریه به حدی بود که 4 اکتبر 2011 (12 مهر 1390) وزارت امور خارجه آمریکا بغدادی را در فهرست سیاه تروریسم قرار داد و برای فردی که بتواند اطلاعاتی از محل اختفایش بدهد 10 میلیون دلار پاداش تعیین کرد. پنج سال بعد، یعنی در 16 دسامبر 2016 (26 آذر 1395) آمریکا که شاهد فزونی یافتن جنایت‌های داعش بود، مبلغ پاداش را به 25 میلیون دلار افزایش داد ولی اینگونه اقدامات نتیجه‌ای در برنداشت و آمریکا در اقدامی دیگر او را در فهرست 10 رهبر خطرناک گروه‌های تروریستی قرار داد.


شاید نخستین باری که به‌طور رسمی خبری درباره هدف قرار گرفتن ابوبکر بغدادی منتشر شد، 11 اکتبر 2015 (19 مهر 1394) بوده باشد که منابع خبری گزارش کردند جنگنده وابسته یه نیروی هوایی عراق مکانی را در منطقه الکرابله هدف قرار داده که احتمالا بغدادی در آنجا حضور داشت. چندین بار دیگر نیز مشابه چنین اخباری منتشر می‌شد که بلافاصله با واکنش منابع رسانه‌ای وابسته به داعش تکذیب می‌شد. باوجود این، هیچ‌گاه به‌طور دقیق و رسمی خبر کشته شدن بغدادی از سوی منابع عراقی یا وابسته به داعش تایید نشده بود.


این روند تا چندی پیش ادامه داشت تا اینکه منابع روسی خبر از کشته شدن رهبر داعش در یکی از حملات هوایی خود دادند، خبری که با ابراز تردید واشنگتن همراه شد و از سوی دیگر داعش به صورت منفعلانه به آن واکنش نشان داد، تا حدی که رهبران و عناصرش را از هرگونه انتشار پیام کشته شدن بغدادی منع کرده بود.


در نهایت در 11 جولای (20 تیر) یک منبع محلی در استان نینوا خبر داد داعش در پیامی بسیار کوتاه کشته شدن رهبر این گروه تروریستی را تایید و اعلام کرد که رهبر جدید به‌زودی معرفی می‌شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: رهبر داعش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب