دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 13:44

گزارش اتهامی سازمان عفو بین‌الملل علیه ارتش عراق، ائتلاف بین‌المللی و داعش

سازمان عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) در گزارشی مدعی شد که نیروهای مشارکت کننده در عملیات آزادسازی موصل، قوانین بین‌المللی حاکم بر مخاصمات مسلحانه را نقض کرده‌اند.
کد خبر : 194065

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، این سازمان حقوق بشری می‌گوید به الگویی از حملات دولت عراق و ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا دست یافته که نشان می‌دهد این نیروها در نبرد بر سر آزادسازی موصل قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده‌ است.


عفو بین‌‌الملل همچنین در این گزارش نوشته است که علاوه بر آنکه ممکن است حملات نیروهای مهاجم به موصل به حد جرایم جنگی رسیده باشد، شبه‌نظامیان داعش نیز آشکارا با قرار دادن جمعیت غیرنظامی به عنوان سپری در برابر پیشروی‌های ارتش عراق و نیروهای بین‌المللی، قواعد حقوق‌بشردوستانه را نقض کرده است.


حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته و 3 سال پس از اشغال موصل از سوی داعش، آزادی این شهر را اعلام کرد.


تقریبا 100 هزار نیرو متشکل از ارتش عراق، پیشمرگههای کُرد و همچنین شبه‌نظامیان شیعه و سنی تحت حمایت زمینی و هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی، کار آزادسازی موصل را برعهده داشتند.


بیشتر بخش‌های شهر موصل در اثر نبردهای فشرده خیابانی نابود شده است و هزاران شهروند در اثر این نبردها کشته و تقریبا یک‌میلیون نفر ناچار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.


سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی در غرب موصل مجموعه‌ای از حملات غیرقانونی را از طریق به کارگیری راکت‌ها، مهمات و دیگر ابزارهای انفجاری انجام دادند.»


این سازمان در گزارش خود آورده است: «حتی اگر حملات به سوی اهداف نظامی بوده باشد، استفاده از جنگ‌افزارهایی که قادر به تفکیک میان شهروندان و نظامیان و اهداف غیرنظامی و اهداف نظامی نیست، یک عمل غیرقانونی به شمار می‌آید.»


این سازمان همچنین می‌گوید: «داعش طی سال اخیر جنایت‌های مختلفی از جمله ایجاد سپر انسانی، ایجاد تشنگی و گرسنگی عمدی و... را مرتکب شده است.»


همچنین این سازمان حقوق‌بشری اعلام کرده که داعش شمار قابل‌توجهی از زنان، مردان و کودکان را به هنگام فرار از شهر موصل مورد هدف قرار داده است.


در حالی که نیروهای دولتی و ائتلاف اشاره‌ای به تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی حملات‌شان ندارند، اما سازمان عفو بین‌الملل گفته است، 3704 نفر در اثر این حملات جان خود را از دست داده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته