ظریف: مشروعیت جمهوری اسلامی ایران از مردم است
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس در همایشی با عنوان فرصتهای علمی و فنآوری پیش روی کشور و دیپلماسی علمی سخنرانی کرد.
ظریف در بخشهایی از این سخنرانی گفت: «ما در دنیای پر تحولی زندگی میکنیم که مفاهیم و ابزارها در آن ایستا نیستند. زمانی در قرن ۱۹ از مجموعههایی همچون قادر مطلق صحبت به میان میآمد. حاکمانی وجود داشتند که حاکمیت آنها بر روابط انسانی مطلق بود، اما در دوران گذار پس از جنگ سرد، امروزه روند کاهشی ابر قدرت بودن کشورها در روابط بینالملل به پایان خود رسیده و دولتها دیگر تعیینکنندگان مطلق روابط بینالملل نیستند، بلکه کنشگران غیر حکومتی جدیدی ظهور و نمود پیدا کردهاند که سابقاً بیشتر در حوزههای اقتصادی فعالیت میکردند.»
وی با اشاره به اینکه این کنشگران در حال حاضر در حوزههای امنیتی و سیاسی وارد شدهاند، بیان کرد: « برخی از این کنشگران از عملکردی مثبت برخوردارند مانند حزبالله و برخی دیگر کارکردی منفی دارند مانند داعش.»
ظریف افزود: «همچنین تنوع پذیری ابزار قدرت از دیگر مشخصات دوران سابق در روابط بینالملل بود. بدین معنی که تعداد و کمیت ابزار آلات جنگی و نظامی ملاک مشخصی برای ارزیابی قدرت یک کشور محسوب میشد و بعدها قدرت اقتصادی به آن افزوده شد. امروزه اما پارامترها و منابع متنوع دیگری به ملزومات قدرت یک کشور اضافه شدهاند و مجموعه این عوامل، قدرت نفوذ یک کشور را افزایش میدهند. بنابراین افزایش نفوذ و کاهش آسیبپذیری از جمله ابزارهای لازم در تعیین قدرت یک کشور محسوب میگردند.»
به گفته وزیر امور خارجه قدرتهای منطقه برای کسب مشروعیت، امنیت یا هر دوی این مقولات، نگاه به خارج دارند. این کشورها یا در حال حاضر در زیر چتر حمایتی یک کشور خارجی قرار دارند یا در انتظار چنین حمایتی از سوی نظامات خارجی بسر میبرند. پیشرفت و امنیت این گونه از کشورها وابسته به خارج است. اما برجستگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه اولاً منبعث از روحیه استقلال طلبی مردم کشور است و ثانیاً بخشی دیگر نیز بواسطه در معرض تهدید دائمی بودن کشور از سوی دول خارجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد: «نگاه جمهوری اسلامی به توسعه کشور درون زاست و پیشرفت، مشروعیت و امنیت خود را از مردم خویش اخذ میکند و لذا ایران توان آن را دارد که قدرت خود را از طریق امکانات و ابزارهای درون خود افزایش دهد.»
ظریف گفت: «در دورانهای انتقالی معمولاً به زمان ظهور و یا اضمحلال کشورها اشاره شده و از آن یاد میشود. به عبارت دیگر کشورهایی در دوران خاصی وارد عرصه وجود شده و برخی دیگر نیز از عرصه وجود خارج شدهاند مانند کشور یوگسلاوی سابق که دیگر اثری از آن در دنیای کنونی وجود ندارد، لذا محاسبه دقیق شرایط زمانی، تعیینکننده خط مشی و مسیر حرکت یک کشور خواهد بود و بنابراین کشورهایی همچون عراق در زمان صدام حسین، لیبی در زمان معمر قذافی و تقسیم سودان به دو بخش شمالی و جنوبی از جمله مثالهای موجود در عصر کنونی هستند که به دلیل اتخاذ خط مشی افراط و یا تفریط توسط رهبران آنان، دیگر نامی از آن کشورها در میان نیست.»
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «با پیشرفتهای بوجود آمده در عرصه فنآوری و علم، انتخاب مخاطب از بین رفته و تکنولوژی باعث شده که طیف مخاطبان گسترده و در عین حال پیچیده گردد. از سوی دیگر علم و فناوری کنترل افکار عمومی از سوی بخش مشخصی از حاکمیت را از بین برده و فضای مجازی در حال حاضر قادر به جریانسازیهای مختلف در عرصه سیاست خارجی است و بدین جهت میزان آسیبپذیری آن را افزایش داده است.»
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه یکی از عرصههای کمک دانشگاه به دستگاه سیاست خارجی میتواند استفاده از ابزارهای لازم در جهت کنترل حوزه دانایی باشد، گفت: «از دانایی فراوان موجود در فضای مجازی نمیتوان استفاده به هنگام و بهینه کرد و از سویی دیگر حجم بسیار زیاد و انبوه اطلاعات نامنسجم عملاً معضلی فرا راه تصمیمسازی از سوی سیاستمداران شده است. از سویی دیگر در حوزه روابط بینالملل علم و فنآوری میتواند به عنوان یک حوزه نیاز برای کشور مطرح باشد.»
ظریف افزود: «برقراری ارتباطات منسجم بینالمللی میتواند راهی برای جذب دانشجویان خارجی و استفاده از دستاورد و دانشگاههای کشور باشد.»
وی ادامه داد: «رفع ممنوعیت تحصیل دانشجویان کشورمان در برخی از رشتههای دانشگاهی در دانشگاههای خارج از کشور در جریان مذاکرات برجام یکی از دستاوردهای قابل توجه توافقنامه برجام است. هم اکنون در حوزههای مختلف امکان حضور جمهوری اسلامی در صحنههای علمی و بینالمللی وجود دارد، زیرا کشورمان در حال حاضر توان جذب و صدور علم را داراست و فعالیت ایران در حوزههای علمی خارج از کشور باعث خواهد شد که کشورمان با یک اقتدار جدید در جهان حضور فعال داشته باشد.»
ظریف مهمترین وظایف سه گانه وزارت امور خارجه در حوزههای صادرات و واردات را تشریح کرد. او در دسته بندی این حوزه ها گفت: «صادرات شامل صادرات کالاهای غیر نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات نیروهای کارآمد است و واردات شامل جذب گردشگر و بهعبارت دیگر واردات جهانگرد، واردات سرمایه، جذب علم و فنآوری است.»
ظریف در پایان سخنان خود در جلسه پرسش و پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی اساتید دانشکدههای مختلف دانشگاه تربیت مدرس پاسخ داد. اعطاء لوح یادبود از سوی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس به وزیر امور خارجه کشورمان، پایان بخش این نشست علمی بود.
انتهای پیام/